HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Frank Zappa?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2004/01/03 :  02:08:41  Show Profile Send Joe a Private Message
Köpte idag Frank Zappa's "Over-Nite Sensation". Har visserligen bara hunnit snabblyssna på den men det lilla jag har hört så föll den mig verkligen i smaken.
Har förstått att en stor period av Zappa är tillsammans med Mothers, är då de flesta skivorna ihop med dem i liknande stil?
Lite svårt att bara ta en platta med Zappa då han verkar ha gjort så otroligt mycket musik i olika stilar.

I'll see you on the dark side of the moon....

Edited by - Joe on 2004/01/03 02:09:39

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/03 :  02:15:43  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
...inte ens alltid han håller samma stil under en skiva!

Han är iskall, om än lite svår ibland.
Kul också att så många gjort covers på hans musik. Omnibus Wind Ensamble är ett mycket kul exempel som förtjänar åt minstonde en chans.

// Pär Engelholm
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2004/01/03 :  09:17:47  Show Profile Send struts a Private Message
Gillar du Over nite sensation så gillar du alldeles säker One size fits all som åtminstone jag tycker är den allra bästa från den tidsperioden. Men som sagts, han har gjort ohyggligt mycket musik så det är bara att börja botanisera för att se vad som passar dig bäst.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/01/04 :  03:43:40  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Plattan Struts rekommenderar är helt riktigt i samma stil som Overnite Sensation, så även plattorna från åren där emellan, "Apostrophe'" och "Roxy & Elsewhere". Zappas' olika stilar hänger mycket ihop med vilket band han hade för tillfället, och under åren 73-75 är det i stort sett samma stomme i bandet. Pianisten / sångaren George Duke och slagverkaren Ruth Underwood har stor del i soundet under de här åren.
Bandnamnet Mothers används f ö inte efter 1975, och när "hardcorefansen" talar om Mothers avses oftast originalbandet från de första plattorna på 60-talet. Efter 1970 har de flesta originalmedlemmarna försvunnit.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2004/01/10 :  08:37:59  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Vilka plattor skulle ni rekommendera för någon som INTE är så frälst på hans musik? Att börja med. Nånting som är mest tillgänglig även om man inte är någon direkt älskare av artmusik.
Jag har One size fits all, och där finns det en helt otrolig gitarrsolo som är inspelad separat. Live in Helsinki, om jag kommer ihåg rätt.
Låten Bobby Brown brukar många dansa som tryckare i Sverige … som inte ens får spelas i de flesta stater i USA pga. texten. Finns det nånting liknande, fast med mer rumsren lyrik?
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/01/10 :  13:48:21  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Apostrophe är nog den mest lättlyssnade skivan. Den är dessutom åtminstone bitvis vansinnigt rolig (både text och musik) så även om man inte är så förtjust i musiken i sig kan man nog uppskatta den.
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/01/11 :  11:42:39  Show Profile Send aplodon a Private Message
quote:
Vilka plattor skulle ni rekommendera för någon som INTE är så frälst på hans musik? Att börja med. Nånting som är mest tillgänglig även om man inte är någon direkt älskare av artmusik.
Jag har One size fits all, och där finns det en helt otrolig gitarrsolo som är inspelad separat. Live in Helsinki, om jag kommer ihåg rätt.
Låten Bobby Brown brukar många dansa som tryckare i Sverige … som inte ens får spelas i de flesta stater i USA pga. texten. Finns det nånting liknande, fast med mer rumsren lyrik?

Lättlyssnat? Prova Joe´s Garage, Them or Us, You are what you is eller Strictly Commercial (Best of-samling).

Frank Zappa och rumsren lyrik är nog en omöjlig kombination. Enda chansen är nog hans helt instrumentala skivor. Men varför så pryd?

Om det är gitarrsolo du vill ha så finns ju dubbel-cdn Guitar och trippel-cdn Shut up ´n play yer guitar. Båda med enbart gitarrsolon från olika live-inspelningar.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2004/01/11 :  13:15:37  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hej aplodon!

Det var kanske inte menat så bokstavligt ändå *LOL* med rumsren lyrik. Det är nog så att en stor del av behållningen av Zappas musik ligger i texterna.

Har sett en del andra rekommendationer också på lite annat håll. Stor del avser hans tidigare produktion.
En lista här:
1. Freak Out!
2. Absolutely Free
3. We're Only in It for the Money
4. Lumpy Gravy
5. Uncle Meat
6. Hot Rats
7. Waka/Jawaka
8. Grand Wazoo
9. Over-Nite Sensation
10. Apostrophe
11. Roxy & Elsewhere
12. One Size Fits All

Vilken av de skulle du INTE rekommendera att börja med? Har hört lite olika varianter …
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/01/11 :  14:55:54  Show Profile Send Magnuz a Private Message
We're Only in It for the Money. Jag har visserligen bara hört skivan någon enstaka gång, men min slutsats blev att den är nästintill olyssningsbar. Kanske skulle tycka annorlunda nu, dock.
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/01/11 :  17:05:25  Show Profile Send aplodon a Private Message
Skulle rekommendera att inte börja med någon de fyra första. (Uncle Meat har jag inte hört så den kanske hamnar i samma grupp.)

Nr 6-8 är till största delen eller helt instrumentala. Hot Rats och Grand Wazoo är kanonbra. Waka/Jawaka har jag skaffat ganska nyss och inte hunnit lyssna på särskilt mycket men den verkar vara av ungefär samma klass. Är man inte van att lyssna på progressiv rock eller jazzrock så krävs nog att man anstränger sig en del, lyssnar koncentrerat och ger musiken gott om tid.

Roxy är en mycket bra live-skiva men innehåller ett parti där Zappa tar upp folk ur publiken för en "danstävling" vilket leder till ett avbrott med mycket snack och tramsande som får åtminstone mig att sällan spela den skivan.

Overnite Sensation och Apostrophe består av låtar med mycket sång och är båda mkt bra. Håller nog Overnite som strået vassare. Om du gillar One Size.. så gillar du säkert dessa också.

Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2004/01/11 :  22:32:59  Show Profile Send hogga a Private Message
Åt en nybörjare på Frank Zappa rekommenderar jag Strictly Commercial. Det är en mycket bra samling med inte allt för "konstiga" låtar.
Sedan måste jag rekommendera Roxy And Elsewhere som fick mig att gilla Zappa. Danstävlingen är kanske inte bra som låt, men jag tycker att den är rätt kul att lyssna på.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2004/01/12 :  00:55:09  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Okej, bra att tänka på när man nån gång ska försöka hanka sig fram i Zappauniversum.
Fast generellt är jag emot att försöka tvinga sig att gilla nån musikstil som inte tilltalar en så värst mycket.
Men det kan gå i vägen, och man kanske upptäcker nåt som man inte visste förut.
Då är det helt underbart med programmeringsknappen på cd-spelare. Man kan lyssna bara på de låtar som man gillar. Spelar man LP så vill man ju inte hela tiden stiga upp ur fåtöljen för att hoppa över nån låt.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/01/12 :  04:48:27  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
"Vilka plattor skulle ni rekommendera för någon som INTE är så frälst på hans musik? Att börja med. Nånting som är mest tillgänglig även om man inte är någon direkt älskare av artmusik.

Sheik Yerbouti ( som Bobby Brown kommer ifrån , 1979 ) är den jag först tänker på . En av de mera lättillgängliga.

"Vilken av de skulle du INTE rekommendera att börja med?"

Lumpy Gravy är definitivt överkurs...Av de äldre plattorna skulle jag nog rekommendera Uncle Meat för att den är så varierande.


"We're Only in It for the Money. Jag har visserligen bara hört skivan någon enstaka gång, men min slutsats blev att den är nästintill olyssningsbar."

En av de vassare plattorna textmässigt. Zappa tyckte hippies var "för mycket" och plattan är en hejdlös drift med hippierörelsen. Det finns bl.a en festlig "verision" på Jimi Hendrix Hey Joe , "Flower Punk" :

Hey Punk, whe're you going with that flower in your hand ?
Well, I'm going up to 'Frisco to join a psychedelic band.
Hey Punk , whe're you going with that button on your shirt?
Well, I'm going to the love-in to sit and play my bongos in the dirt.
Hey Punk, whe're you going with those beads around your neck?
I'm going to the shrink so he can help me be a nervous wreck...

Orkar man inte lyssna på "We're only in it for the money" så kan man köpa den bara för det fantastiska omslaget som är en sorts parodi på Beatles Sgt Pepper, The Mothers i kvinnokläder i stället för Paraduniformer...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/13 :  01:30:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ingen har nämnt "Zoot Allures" (1976), "Zappa in New York" (Live, 1976) och "Bongo Fury" (Inspelad live i Austin, Texas 1975) De är från samma tidsperiod som "Apostrophe" och "One size fits all" och är alla mycket bra plattor, särskilt Bongo Fury. "The Grand Wazoo" är från tiden då Zappa var invalidiserad efter en olycka och dirigerade Mothers från rullstolen. Det är ren jazz - en fantastisk platta när man väl kommit underfund med den. Lite äldre plattor är VÄLDIGT ojämna. Från rena bottennapp till fullständigt lysande. Blandat på skivorna alltså. På "Weazels ripped my flesh" (1970) finns t.ex låten "My guitar wants to kill your mama" som är en riktig höjdare. "Transylvania Boogie" och "Twenty small cigars" från plattan "Chungas Revenge" är riktiga pärlor också liksom flera andra spår på plattan. (Varning utfärdas för märklig instrumentering och vilt experimenterande, exempel: Elektrisk altsax med wah-wah pedal, cembalo, trum-imitation med rösten etc.)
För mig var det en kalldusch när Sheik Yerbouti kom ut, jag tyckte FZ hade tappat stinget fullständigt. Men när jag ser på det i efterhand så finns det bra spår där också. Och han gav dessutom helt otroliga konserter i många år efter den plattan. Någon nämnde gitarrsolon - jag har sett honom dra ett gitarrsolo på 15-20 minuter som fick en att fullständigt tappa hakan, han vävde in bitar av Stravinskys "Eldfågeln" i solot... Samtidigt satt bandet på scen och spelade kort.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/01/13 01:38:48
Go to Top of Page

Patrik Jansson
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/01/15 :  15:49:08  Show Profile Send Patrik Jansson a Private Message
CD:en Cheap Thrills med Zappa är en mycket bra live cd med klassiker som "Joe's garage" och "Bobby Brown".
Det låter dock inte som live, det kan jag lova, med de trumkompen och gitarrsolon som är med där kommer man definitivt skratta!

YNWA,
MVH Patrik
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/01/17 :  16:04:09  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Lyssnade på Chungas Revenge och håller med Bernt, fast jag tycker nog den är i stort sett genombra. Sedan lyssnade jag på Waka/Jawaka som också är en trevlig platta. Ingen av dessa hör väl kanske till de allra mest lättlyssnade, men de är inte svårsmälta heller.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/01/29 :  14:59:32  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Patrik J

Cheap Thrills låter inte live, beroende på att det inte är en liveskiva utan istället en samlingsskiva med några få låtar från FZs tidigare liveskivor.

Inte desto mindre en bra skiva med ett mer spännande urval än Strictly Commercial.

Samlingen Have I Offended Someone? är lysande om än inte rumsren. har dessutom det bästa ljud jag hört på en Zappaskiva. Jo, jag har alla...

Mina personliga favoriter är annars:

Sheik Yerbouti
Roxy & Elsewhere
Joe's Garage Acts I, II & III
Zoot Allures
Zappa In New York
Apostrophe (')
One Size Fits All
och inte minst
You Can't Do That On Stage Anymore 2 med en komplett konsert från Helsingfors 1974.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2004/02/03 :  01:43:44  Show Profile Send Joe a Private Message
Först och främst, tack för alla svar!
Inser samtidigt att när det gäller Zappa så finns det många olika rekomendationer, men det var ju ganska väntat då han har gjort så otroligt mycket.

Jaha, då är det ju bara att sätta ingång och inhandla då

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/04/06 :  11:37:27  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jag vänder på steken och vill nämna några skivor man givetvis måste ha, det är ju trots allt Zappa, men som jag skulle ta i sista hand om jag var ny på Zappa. Åttiiotalsrocken på Tinseltown Rebellion, You are what you is, Ship arriving to late to save a drowning witch, Man from utopia, Them or Us, Zappa meets the mothers of prevention (finns dock några bra elektroniska synclavierkompositioner på den). Jag tycker egentligen inte att han gjorde någon bra rock alls på åttiotalet. Det blev mest snuskiga texten och plastig produktion. Finns givetvis undantag och pärlor i dessa plattor också.

Men däremot gjorde han massor med bra orkestermusik och elektroniska kompositioner under denna period. Dessa återfinns bl a på Zappa LCO, Boulez conducts Zappa, Jazz from hell med flera.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000