HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Svensk prissättning.....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/23 :  17:10:21  Show Profile Send matson a Private Message
Varför är det så dyrt med Hifiprylar i Sverige?? Jag fattar att vi har 25% moms här och att det driver upp priserna litegrann jämfört med exempelvis Tyskland. Men ofta är ju prisskillnaden ca 40%!!
Detta gäller ju dessutom inte bara färdiga produkter utan även smådelar typ kondensatorer och banankontakter.
OBS! Jag menar inte att man skall köpa alla grejor från Tyskland, utan det är bara en stilla undran över varför. Jag tycker definitivt att man skall köpa saker lokalt i främsta hand, men då får ju förlusten bli rimlig....
Exempelvis kan man köpa ett nytt Rotel 1090 för samma pengar i Tyskland som 1080 kostar här(inte för att jag skulle rekommendera någon dessa slutsteg men..."bara ett exempel Helge")
Är det någon annan som funderar på sånt här?


matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLabero

Edited by - matson on 2002/06/23 17:12:1

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2002/06/23 :  17:22:39  Show Profile Send ryst a Private Message
Några orsaker
mindre marknad
transport
dyra lokaler
moms + skatter
giriga säljare ;)
m.m
Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2002/06/23 :  17:37:45  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Jo...
Brist på konkurrens kanske?
Läste att brist på konkurrens ger t.ex. Sverige dyrast mat i hela EU
Sedan finns det väl andra orsaker som ryst sa, marknaden och skatterna.

Supply and demand och spelar nog in.
Sveriges valuta är ju inte heller den starkaste.
Men jag vet inte riktigt.
Go to Top of Page

macke
Member

161 Posts

Posted - 2002/06/23 :  18:15:27  Show Profile Send macke a Private Message
konkurrens brist är nog en stor orsak men inte den enda.

tex B&W. Det finns bara en butik i sverige som säljer dem, försäljaren ser då ingen anledning till att sänka priserna.


/Markus

Edited by - macke on 2002/06/23 22:19:1
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/23 :  18:55:17  Show Profile Send matson a Private Message
Jo, konkurrensbrist kanske det kan vara, men ibland byter ju något märke generalagent och då händer det rätt konstiga saker. Nordosts kablar hoppade ju upp med "hur mycket som helst" och är nu nästan dubbelt så dyra här mot USA(jag vet att man inte kan räkna så med länder utanför EU, men ändå). Senast(?) var det väl Marantz som bytte och då ökade priset med 50%....
Just Hifiklubben har väl haft bra priser på Nad och B&W tidigare men har nu höjt med typ 30% på ca 1,5 år. Denon har "alltid" varit rådyrt(+50%). Men dom har ju iofs bytt inriktning också, så där är väl priserna det minsta problemet....


matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLaber
Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/06/23 :  19:12:05  Show Profile Send n/a a Private Message
Tänk på procenten, en liten uppmaning bara :

quote:

Varför är det så dyrt med Hifiprylar i Sverige?? Jag fattar att vi har 25% moms här och att det driver upp priserna litegrann jämfört med exempelvis Tyskland. Men ofta är ju prisskillnaden ca 40%! Senast (?) var det väl Marantz som bytte och då ökade priset med 50%... Just Hifiklubben har väl haft bra priser på Nad och B&W tidigare men har nu höjt med typ 30% på ca 1,5 år. Denon har "alltid" varit rådyrt (+50%).



Okej, jag fattar att du är ute efter att exemplifiera prisskillnaden i en för svenska hifi-handlare negativ riktning, men om man svänger sig så mycket med olika procentsifror som du nu gör så kan det hela bli lite snurrigt... En prisskillnad på 40% kan ju vara två olika summor, beroende på hur man räknar. Säg att en apparat kostar 5000:- i DE, är den då 40% dyrare i SE så blir priset här 7000:-. OK? Men om du menar att skillnaden är 40% åt andra hållet, dvs att en apparat som i SE kostar 7000:- är 40% billigare i Tyskland, ja då kostar den ju 4200:- där... Skall man använda procent i dylka jämförelser bör man kanske vara mer konsekvent än du är i ovanstående citat...

>>>Only dead fishes flows with the stream<<<
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/23 :  19:25:05  Show Profile Send matson a Private Message
quote:
Skall man använda procent i dylka jämförelser bör man kanske vara mer konsekvent än du är i ovanstående citat...



Jo, det har du såklart helt rätt i.

Nordost, Marantz och Hifiklubbengrejorna har ju dock ingenting med Tyskland att göra. Byte av svensk generalagent gjorde att priserna studsade upp(imho) orimligt mycket.

Med Tysklandspriserna så blir det ju lite krångligt då det ibland är mer än dubbelt så dyrt här och ibland är det samma pris. Därav min gissning på ca 40% i genomsnitt. Med 40% avses här då alltså att en apparat som kostar 10 papp i Tyskland, kostar i Sverige (10000 ggr 1,4 =) 14000kr. Detta skiljer ju dock från produkt till produkt.


matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLaber
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/06/23 :  19:50:22  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Och i Tyskland sitter de på forumen och svär över att Advantage, Copland, QLN, Clou Cable, Carlsson etc etc är så himla dyra jämfört med i Sverige..... För att inte tala om i Storbrittanien!

Avsaknad av konkurrens? Get a grip boys...

Det är väl bara att kränga iväg pallvis med varor på en marknad som halveras vart 5:e år.....
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/06/23 :  21:06:32  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

A har inte uppfattat Sverige som speciellt dyrt gällande hifi(numer vs) snarare är just Tyskland billigt,-kom dock ihåg att vissa "halva priset" gällande högtalare är styck-priser, frakt tillkommer alltid, moms är ibland inte inräknat, vissa varor finns inte utan är bara lock-varor( som resebyråernas: NY 419:-( 1st plats)) och att dagstidningens Euro-kurs är,-inte den man köper med.


Mvh A(Beiszerwaizserh)udiomaniker .
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/06/24 :  10:30:27  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Igentligen borde alla svenska hifi entusiaster sitta med Quad, för att Quad nog är billigare i sverige än nån annanstans!

Visste alla i USA hur billiga de är här, så.. skulle de bli
MKT avundsjuka!




---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/06/24 :  21:58:19  Show Profile Send EAR a Private Message
Kan bara hålla med Niklas.QUAD är otroligt billigt i Sverige jämfört med andra länder.Har för mig att Esl 989 kostar ca 85000 i Norge
och ungefär 54 här.Snacka om skillnad
Mats
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000