HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Biltemas rosa lågnivåkabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/05 :  16:52:43  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Blindheten jämtemot produkten är inte problemet (om man inte tillhör en grupp får). Testformen i övrigt gör det svårt att upptäcka skillnader. Testsättet är konstlat, testformen är onormal mot det riktigt musiklyssnanade. Vem som testar spelar roll. Lyssningspreferenser, erfarenheter med mera spelar stor roll.

I recensionen av kabeln rekommenderas, föga oväntat, att man själv testar. Kabeln kostar ju som två öl på krog...är nyfikenheten stor kan man ju kosta på sig att testa på riktigt, själv hemma (eller lånar Biltema ut kabeln för prov?).

// Pär Engelholm
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/01/05 :  17:08:02  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jag menar inte att man uteslutande ska testa blint bara att det är ett bra verktyg för att utvärdera en produkt. Vem som testar borde spela större roll öppet eftersom just preferenserna och erfarenheterna säger sitt.
Allt detta rent subjektivt men sen måste man ju (objektivt) se till att grejerna håller hög kvalitet/är välkonstruerade.

Filter-jux är väl det jag tycker är särkilt bra att testa blint (imho ).

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/05 :  17:13:46  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Enligt mig är det ett stort jobb som ändå ger föga (om ens någon) värdefull information.

VEM som lyssnar spelar stor roll. Vissa hör inte skillnaderna. Vi har olika förutsättningar.

Filter-jux? Vad är det? Låter kul!?!
(Kanske blir en OT diskussion...vill du får du gärna PM'a mig vad Filter-jux är )

// Pär
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/01/05 :  17:23:12  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jag tycker det kan ge mycket värdeful information, i synnerhet när man använt något under en längre period för att sedan byta tillbaka och då helst ha något ytterigare att jämföra med.

Med vem ovan så menar jag någon med mycket erfarenhet enklare skulle detektera skillnader även blint.
Så är kanske inte fallet, har inte så mycket erfarenhet personligen.

OT: Filter-jux = testa, testa, löda, byta, testa, testa .. det blir mycket ibland. Då är det kul att ha någon som kan byta åt en och själv sitter man bekvämt med en kall öl o väntar. Nu ger ju variationer i filtret större inverkan relativt sett än just kablar men iaf.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/05 :  17:34:53  Show Profile Send Flint a Private Message
Konstig myt att det skulle vara svårt att höra skillnad mellan två kablar där man inte vet vilka de är. Det är väl bara att lyssna. Har vissa inget självförtroende när det gäller lyssning? Om man inte hör någon skillnad så är det just då ingen skillnad. Det är ju sk*tenkelt.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/01/05 :  17:48:03  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Håller med Flint här. Om man har två tester, det ena blint, det andra öppet, allt annat lika, så borde man ju höra skillnader om de finns där.
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2004/01/05 :  18:36:46  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Det är ju tämligen fastslaget sedan väldigt lång tid tillbaks att förväntningarna styr såväl syn som smak- och hörselintryck. Konstigt bara att det ska vara så svårt för vissa att acceptera det.

Och nej, jag tycker inte att man enbart ska blindtesta. Men jag tycker det henricsson skriver är mycket vettigt. En kombination är nog ganska bra.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2004/01/05 18:40:03
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/05 :  18:52:29  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Jag använder mig av min fru
Hon har inte den lyssningserfarenheten som jag och mina gelikar har, men hon hör minsta lilla "pytteslillnad". Hon kan inte beskriva det så bra, mer som "bättre" eller "sämre" röster, bas, diskant osv.
Släpade hem en kabel i dom högre prissegmenten (+20000), som jag definitivt inte fick köpa. -Man hör ju allting, nu finns det inte en skiva jag kan lyssna på utan att höra alla fel, sa hon
Kablar testar jag alltid "blint" med min fru (hon bryr sig inte hur dom ser ut eller kostar). Försöker även, om det är möjligt, att testa elektroniken "blint" med hjälp av henne också. Tror att kvinnor lyssnar på ett annat sätt........ Ställer helt andra krav
Min erfarenhet från Hi-Fi branchen var att de kvinnor som var intresserade eller bara skulle köpa en enkel/första stereo ställde helt andra krav än vad de flesta männen gjorde på ljudkvaliten.

Edited by - Jonas Nilsson on 2004/01/05 18:55:05
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/05 :  18:55:39  Show Profile Send Flint a Private Message
Jonas Nilsson
Lånar du ut din fru, blint för test menar jag.
Man kanske kan leasa henne om du vill tjäna någon krona.

Skämt åsodo.
Jag tror inte att dom egentligen hör bättre.
Bara att dom är fria från förutfattade meningar.

Edited by - Flint on 2004/01/05 18:58:30
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/05 :  19:10:45  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message

"Jag tror inte att dom egentligen hör bättre.
Bara att dom är fria från förutfattade meningar."



Säkert helt rätt Flint


"Lånar du ut din fru, blint för test menar jag.
Man kanske kan leasa henne om du vill tjäna någon krona."



Men hon är extremt dyr.......
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/05 :  19:13:29  Show Profile Send Flint a Private Message
Jonas Nilsson
Det är avdragsgillt. Hyra av mätinstrument.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/05 :  19:18:06  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Tror du jag kan dra av hela henne, inklusive omkostnader på firman
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/01/05 :  19:34:51  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jonas Nilsson, precis så gör jag med! Använder hustrun alltså, hon struntar fullständigt i hur det ser ut, om det är låda på magen eller ej, om det är rosa eller gröna kablar... HON (min hustru) hör en stor skillnad på de flesta kablar jag släpar hem för test... Om det sen är Biltemas (vilken hon sågade så det osade om det) eller om det andra kablar... Hon hävdar, med alla rätt, att det är skillnad på alla kablar oavsett pris och färg...

MEN, det viktiga här är att spela med en kabel länge, helst en vecka eller två... SEN byta och spela med nästa kabel länge.... Då märker man om man trivs med ljudet eller inte, blindtest kan möjligtvis användas för att upptäcka initiala skillnader mellan kablar, inte om dom är bättre eller sämre!!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/05 :  19:52:17  Show Profile Send Flint a Private Message
Jonas Nilsson
Deklarationskontrollanten kommer att
se det som mycket inovativt.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/01/05 :  19:57:54  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Det är ju tämligen fastslaget sedan väldigt lång tid tillbaks att förväntningarna styr såväl syn som smak- och hörselintryck. Konstigt bara att det ska vara så svårt för vissa att acceptera det.



Precis, och det funkar åt båda hållen. Tänk på det.
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2004/01/05 :  20:02:36  Show Profile Send poman a Private Message
Det är precis som du skriver Pjotre som man kan göra när man testar något nytt antingen kablar eller något annat, fast ofta får man tyvärr inte låna dom så länge så man kan utvärdera dom på det viset.
Så det blir över en helg man kan låna hem.




Edited by - poman on 2004/01/05 20:04:12
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/01/05 :  20:48:59  Show Profile Send henricsson a Private Message
Subjektivitister säger - lita på dina öron, kanske skulle tillägga frugans?

Jag menar, kan "ni" inte detektera skillnaderna själv p.g.a. eventuella preferenser eller förutfattade meningar så lär blind-test passa "er" extra bra!


Pjotre, det går att köra blint på obestämd tid också den enda skillnaden är att du ser vad som spelas, inget annat!


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

LieS
Member

72 Posts

Posted - 2004/01/05 :  20:56:57  Show Profile Send LieS a Private Message
Ett försiktigt steg ut i djungeln av åsikter: jag har spelat in en del själv, dock aldrig i någon av de mest exklusiva studiosen, och ljudet har redan gått långa sträckor i medelmåttiga kablar. Det ljudet inte har tappat där, borde det inte kunna tappa hos lyssnarens anläggning, så länge man har minst lika bra kablar hemma som de har i studion.

Jag har dock inte lyssnat och testat olika kablar, så detta är bara en fundering. Jag och en kompis som är ljudtekniker diskuterade detta. Dessutom kan det ju hända att de har 10000kr-kablar i vissa studios, jag har inte frågat...
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/05 :  21:40:40  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hej igen,

Min åsikt finns där: blindtest är svårt att få ett vettigt resultat ur. Jag har använt det vid ett fåtal tillfällen, och då har det matchat mina öppna tester.

LieS:
Bara för att man har bromsat i 100 meter behöver man ju inte bromsa dom sista 10 till stillastående!

Jag drar mig ur diskussionen och tackar alla för era synpunkter på mina inlägg.
Nu blir det nya tag i mina baslådorna!
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/01/05 :  23:44:54  Show Profile Send henricsson a Private Message
Hörs igen epkpeng, keep us DIY:er updated.

LieS,
det är lite det jag menar. Alla instrument i studio har varit uppkopplade via kablar, jag tvivlar hårt på att det i allmänhet används väldans dyra sådana. En del "subjektivitister" tenderar att påpeka att kabeln ger sig ut i okända områden där elaka störningar kan påträffas. Hur ser det i regel ut i närheten av ett rejält mixerbord?

Visst låter kablar annorlunda men jag är ganska övertygad att en kabel är oförmögen att tillföra information, endast ta bort (det borde alla vara övers om). Hur det sen uppfattas av åhöraren är som sagt en annan femma.



Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2004/01/06 00:46:48
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/01/06 :  11:01:41  Show Profile Send Smackman a Private Message
Kanske bättre och köpa en digital equalizer,då kan man ändra karaktären på ljudet mer flexibelt med en sån kanske ?



Edited by - Smackman on 2004/01/06 11:03:25
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/01/06 :  12:50:50  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Kanske bättre och köpa en digital equalizer,då kan man ändra karaktären på ljudet mer flexibelt med en sån kanske ?


Blir säkert väldigt mycket bättre...
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/01/06 :  13:47:28  Show Profile Send nin a Private Message
"subjektivsiter" vs "objektivister"...
Att folk orkar hålla på.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/01/06 :  13:52:50  Show Profile Send henricsson a Private Message
vs? Snarare en hälsosam mix av båda.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/01/06 :  15:06:13  Show Profile Send lasselite a Private Message
-det är svårt att höra skillnader i BT
-förväntningar styr hörsel, smak...
-min fru hör
-vissa hör inte skillnader

Utmärkta anledningar att blindtesta SJÄLV! Det är ju Du som skall leva med grejorna, det är Du som skall betala för dem. Hör du inte skillnad så köp skivor för pengarna du sparat å var glad åt att få en så mycket större upplevelse med ny musik än eventuella pytteskillnader som någon annan kanske hört!

Min fru hör oxå skillnader tydligare än jag gör. Jag är bättre på att höra vad som saknas efter en längre tids lyssning. Men jag köper inte en mycket dyrare pryl för att hon säger att den är bättre om jag inte hör någon skillnad.

Så det så

Hififåfänga är det ett ord som borde användas mer
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000