HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hmm, det var som f*n... (Test av signalkablar)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/12/28 :  23:10:04  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Dags att krypa till korset. Jag har alltid varit lite skeptisk till signalkablarnas inverkar på ljudet. Dom påverkar det vet jag! Men hur stor påverkan har dom? Jag har ansett dom ha små betydelser.

Som testanläggning användes min egen stereo bestående utav CD: Sony xb930q, förstärkare: Lindemann AMP4 samt högtalare: Jamo Concert 11.

Kablarna som testades var Tara Labs 1100i mot Kimber PJB samt någon variant ifrån Open Minds.

Satt och lyssnad tillsammans med två grannar samt min sambo. Och det lät väl hyffsat. Open Minds var lite luftigare men även lite vassare i toppen (vissa skivor lät verkligen skit!). Kimber spelade lite odefinierat, fint klipp men med lite platt ljudbild (jmfr Open Minds). I mitten hade vi Tara Labs som var luftigare än Kimber men lite bättre bas än Open Minds.

Allt som allt inga stora skillnader. Framför allt inga skillnader som är värt några tusenlappar!

Och så hände det. Vi lirar Ella Fitzgerald (nåt spår ifrån samlingsalbumet Gold). Vi hade lyssnat via Tara Labs då vi satte i Open Minds och ljudbilden blev sååååå mycket större! Helt jävla otroligt! Men varför just på det spåret? Sedan återkom fenomenet på en äldre Ratata skiva.

Men, varför bara på vissa skivor? Och varför lät andra skivor skit via den kabel som gav det bästa ljudet tidigare?

Min egen gissning är att Open Minds ger mer detaljer vilket gör bra inspelningar rättvisa. Mindre bra inspelningar får man lida för!

Det slutar med att jag köper Tara Labs istället för Open Minds pga Tara Labs är med homogen. Tara Labs gör inget speciellt bra men inte heller något riktigt dåligt. Tanken är ändå att all min musik skall gå att avnjuta via stereon inte bara 4 skivor med exceptionell ljudkvalitet...

Mvh
Patrik B

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/12/28 :  23:17:35  Show Profile Send poman a Private Message
Hej Patrik B!

Själv så gillar jag Harmonic även Cloukablarna som är en alldels förträffliga ljudförmedlare.
Kul att du har hittat din.

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/29 :  03:52:46  Show Profile Send henricsson a Private Message
Måste väl ha nått att göra med felkonstruerade kablar, InMyHumbleOpinion.
Jag trodde också det var minimala skillnader mellan kablar men efter ett skräckexempel (skillnaden var makalöst stor, den dubbelt så dyra (~3000kr) lät fruktansvärt dåligt) så började jag inse att det mer handlar om korrekt vs inkorrekt konstruerade kablar. Kringutrustningen lär ha gjort sitt, konstiga impedansförhållande eller nått.
Jag tror inte en kabel kan tillföra något signalen men däremot förändra/ta bort information.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/12/29 :  08:15:02  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Henricsson: Tankarna drar gärna iväg åt det hållet...

Men varför mäter man inte dessa skillnader? Vore väldigt intressant att se lite jämförelser. Någon som har en bra länk?

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/12/29 :  08:31:24  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Saxat ifrån eCoustics.com: http://www.ecoustics.com/bbs/messages/5/6528.html
quote:
We have seen many exotic speaker cables that actually acted like a tone control rolling off high frequency response due to excessive resistance and inductance, while we have seen other cables make a system sound bright because of their excessive capacitance causing the amplifier to peak its high frequency response.

Top Ten Signs an Audio Cable Vendor is Selling You Snake Oil
http://www.audioholics.com/techtips/audioprinciples/interconnects/Audio-Cable-Vendor.html

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000