HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 skivspelare råd önskas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2002/09/09 :  08:34:48  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Hej,

Jag funderar på att uppgradera skivspelare, jag har nu en 13 år gammal Dual 505-III med en Grado ZF1+ PU (som Grado Silver???). Jag vill ha ett rejält lyft utan att ruinera mig. Mina val står mellan:

1) Rega P3 med ny MM PU
2) Rega P25 med min Grado PU +senare byte.
3) Begad Linn i enkelt utförande med min Grado PU + senare byte
4) Modda min Dual med ny motor från Origin Live + service + ny signalsladd, dämpning etc etc

vad rekommenderar ni, blir det alt 4 får vi flytta till DIY

alla råd mottages tacksamt

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2002/09/09 :  11:34:29  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Jag köpte en Rega P3 när min Thorens 124 blev sjuk, Jag har två år senare inte kommit mig för att fixa 124an. Det kan ju tolkas som ett bevis på Regans kvalitet eller min lättja. Skämt åsido så är Regan en ok skivspelare med en fin tonarm men jag är inte övertygad om att den är en stor förbättring jämfört med din Dual om den funkar ok och de har samma pu. Om du bestämmer dig för en Rega och om du har tegel/betongväggar hemma så tycker jag att du ska köpa Regas vägghylla, den är snygg och löser problemen med regans dåliga fjädring.

Rent allmänt så tycker jag att du borde kolla på begagnat, en remdriven skivspelare hör till dom driftsäkraste hifikomponenterna och ibland kan man göra fynd.



Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2002/09/09 :  11:44:13  Show Profile Send Klanters a Private Message
Själv skulle jag nog köpa en bra skivspelare i "enkelt utförande" som jag senare kan uppgradera med bättre arm och PU. Det låter knappast mycket sämre än en enklare skivspelare med bra pickup, men det senare alternativet har inte samma utvecklingspotential.

Av dina alternativ så blir det alltså 2) eller 3) beroende på dina preferenser.

Själv köpte jag en beg LP12 i våras som jag nyss har köpt ny PU till. Jag är _väldigt_ nöjd.

Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2002/09/09 :  11:51:37  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Tack för svaret

Skivspelaren fungerar ok dock har mekaniken för att byta fart lagt av men det är säkert enkelt att fixa, fast det går ju bra att byta fart manuellt också. Köper jag ny motor från Origin Live får jag bättre drift + byte mellan 33/45 som fungerar (kostar 3700:- + frakt)

Jag har redan en väggfast hylla.

Om det blir P3:an byter jag förmodligen direkt till en värre PU som passar Rega-armen perfekt. Budgeten är max en P25:a dvs kring 10 000:- fast gärna mindre
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2002/09/09 :  12:06:50  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Klanters << Jo jag är väl mest inne på din linje, vill helst ha en LP12:a men det blir så hmmm dyrt Hittar man en till hyfsat pris så är den gammal och pre-allt, även fast jag delvis är fast i "Linn-träsket" så är jag tveksam om en spelare som är minst 10 år gammal (cirkus är väl standard sen 1993) är bättre än en ny P25:a
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/09 :  12:20:04  Show Profile Send Per a Private Message
Jag föreslår att du köper dig en P3 och en ny puppa. Det var längesedan jag tjatade om ClearAudio så jag får väl (som vanligt) rekommendera Alpha Aurum. Den kombon hade jag för övrigt förut. (Undrar varför jag bytte?)

sayonara

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/09 :  12:33:29  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Köp en Shure V15VxMR puppa.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/09/09 :  12:34:13  Show Profile Send n/a a Private Message
http://www.vinylbutiken.se/article.asp?artID=1437&view=yes

Interspace - 10400:-
Interspace arm - 7500:-

puppor:
Tracer 1 - 1800:-
Tracer 2 - 6200:-

Mörk, lugn, kraft, detalj, m.m

Där har du lösningen!



<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2002/09/09 :  12:56:28  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
quote:
Originally posted by Thomas A

Köp en Shure V15VxMR puppa.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar



Till min Dual eller en P3:a?
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/09/09 :  13:03:16  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Jag skulle nog också vilja rekommendera dig att kika på beg. Man kan få mycket för 10 000:-. Om du är osäker på beg. kan du vända dig till en handlare som är van med vinyl. Bor du i Malmö området skulle jag kunna rekommendera Calle på Ljudprodukter, tala om för honom vad du vill ha (i ljudväg)och vad det får kosta så kanske han kan fixa en bra spelare till dig. Det passerar en hel del vinylspelare genom hans händer.

Annars en prisvärd pickup är Benz nya ACE för c:a 4000:-.

Mvh
Audionet

"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda"
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2002/09/09 :  13:58:10  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
quote:
Originally posted by Audionet

Jag skulle nog också vilja rekommendera dig att kika på beg. Man kan få mycket för 10 000:-. Om du är osäker på beg. kan du vända dig till en handlare som är van med vinyl. Bor du i Malmö området skulle jag kunna rekommendera Calle på Ljudprodukter, tala om för honom vad du vill ha (i ljudväg)och vad det får kosta så kanske han kan fixa en bra spelare till dig. Det passerar en hel del vinylspelare genom hans händer.

Annars en prisvärd pickup är Benz nya ACE för c:a 4000:-.

Mvh
Audionet

"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda"



Bor 140 mil från Malmö Jo det lutar åt att försöka hitta en begagnad spelare kanske en Linn Axis, hade glömt bort den och sen byta till en riktigt bra PU
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/09/09 :  14:48:31  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Du kan ju alltid prova att ringa Calle, ibland har han fynd inne. Tel 040-910390

Mvh
Audionet

"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda"
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2002/09/09 :  15:32:12  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Audionet << Tackar för tipset
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/09 :  16:02:16  Show Profile Send Thomas A a Private Message
quote:
Originally posted by Krokodilen

quote:
Originally posted by Thomas A

Köp en Shure V15VxMR puppa.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar



Till min Dual eller en P3:a?



Till Dualen.

Nu kan jag inte Dualen 100%, men om du köper en Shure så kommer du få ett makalöst rent ljud. Jag tror den kan passa bra till Dualen. Den är något dyr, men det är det värt tycker jag.


"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2002/09/09 :  16:37:23  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
quote:
Originally posted by Thomas A

quote:
Originally posted by Krokodilen

quote:
Originally posted by Thomas A

Köp en Shure V15VxMR puppa.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar



Till min Dual eller en P3:a?



Till Dualen.

Nu kan jag inte Dualen 100%, men om du köper en Shure så kommer du få ett makalöst rent ljud. Jag tror den kan passa bra till Dualen. Den är något dyr, men det är det värt tycker jag.


"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar



Läste i en annan tråd att du sa att man kunde beställa den billigt på nätet antingen från Tyskland eller USA, har du nån bra adress?

Blir det inte ett rejält lyft så kan jag alltid byta spelare sen och behålla Shure puppan
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/09/09 :  17:50:12  Show Profile Send nin a Private Message
Jag tycker iaf att du ska lägga så mkt du kan för det är ganska stora skillnader.
Beg kan vara bra, om du vet vad du gör. Köpte själv en VPI HW-19MK4 beg för 10 000kr
och den är klart bättre än en P3. Men en beg linn kan nog vara bäst när det gäller
beg marknaden eftersom du har en bra service kvar och kan uppgradera den.

Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2002/09/10 :  08:12:21  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Tack för alla goda råd det känns som det har klarnat lite. Konsensus verkar vara att hitta en begagnad spelare.

Jag kommer att leta efter en Linn Axis eller en enkel LP12:a.
Under tiden ska jag fundera på att byta motor och PU på min Dual. Både motor och PU kan jag ju sen flytta till den andra spelaren.

mvh Tomas
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/09/13 :  21:51:18  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Ta och Lyssna på Adikt när du ändå är i farten.

Och jag skulle gjort som du satsat på en Axis eller en enkel LP12a
även om den är pre cirkus.

Mikael Lyly

Som bara har en Basik för tillfället

Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2002/09/27 :  14:05:59  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
quote:
Originally posted by Hepcat

Ta och Lyssna på Adikt när du ändå är i farten.

Och jag skulle gjort som du satsat på en Axis eller en enkel LP12a
även om den är pre cirkus.

Mikael Lyly

Som bara har en Basik för tillfället





Hur är Basiken då? Förmodligen stor skillnad till en LP12:a.

Adikt då, hur står sig en fräsch K5:a mot den?

Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD
Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2002/09/27 :  17:21:19  Show Profile Send Klanters a Private Message
quote:
Originally posted by Krokodilen
Adikt då, hur står sig en fräsch K5:a mot den?



Bytte min K9 mot Adikt för ungefär en månad sedan.
Stor skillnad. Både livfullare och följsammare med Adikten.

K9:an var väl inte direkt ny, men inte helt utsliten heller.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/09/27 :  17:45:45  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Basiken är bättre än en Rega P3 enligt mig, men det är stor skillnad till LP12an.
Adikten är ungefär som K18II var.
mao gränsfall om det är lönt att montera på en basik men på en axis eller LP12 så är det definitivt värt det.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/09/27 :  20:20:02  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag får väl som vanligt rekommendera Rega Exact som pickup... ruskigt bra!

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2002/10/01 :  14:09:45  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Ok nu har jag definitivt bestämt mig, det blir en begad LP12:a, kommer att vänta in ett bra tillfälle, jag sitter inte i sjön, har ju trots allt min Dual som är rätt bra. Det blev ett bra lyft med Kolektor istället för Project Phono boxen. Njuter för fullt av vinyl nu lyssnar handlar skivor och kollar skivtips på nätet.

Tack för alla tips

Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/10/01 :  14:17:24  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Och jag får väl som vanligt rekommendera Ortofon OM40, trots att du verkar ha bestämt dig. OM40 byggs ihop av ett OM10- eller 20-hus samt en Super 40-nål. Passar fint till din Dual och du får state of the art vinylavspelning för en mycket rimlig slant. Har själv använt denna kombination med stor framgång. Får du dessutom tag på ett begagnat Sentec PP9 phonosteg är din lycka fullständig (liksom min).

Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/10/01 :  14:32:39  Show Profile Send Daniel a Private Message
Och jag säger som vanligt Clearaudio Champion. Om Rega armar säger jag; de går att uppgradera till oanade höjder.

representerar www.stylusaudio.se
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/10/01 :  15:55:59  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:
Originally posted by pekka.j

Och jag får väl som vanligt rekommendera Ortofon OM40, trots att du verkar ha bestämt dig. OM40 byggs ihop av ett OM10- eller 20-hus samt en Super 40-nål. Passar fint till din Dual och du får state of the art vinylavspelning för en mycket rimlig slant. Har själv använt denna kombination med stor framgång. Får du dessutom tag på ett begagnat Sentec PP9 phonosteg är din lycka fullständig (liksom min).



OM40, hur står den sig mot en Shure V15VxMR eller en av dagens moderna MC-högnivåpuppor?

En sådan där Sentec RIAA står hemma hos föräldrarna, tillsammans med SC9 och 2 x PA9. Även någon gammal Sentec-tuner har de. Man kanske skulle låna hem phonosteget och se vad det går för, det används knappast ändå. (Den digitala revolutionen, ni vet...)

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000