HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Finns det någon som vet...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/12/23 :  16:17:51  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
...varför en digitalkabel "skall"/bör hålla en viss impedans/resistans, t.ex. 75 Ohm?

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/12/23 :  16:21:57  Show Profile Send Snutten a Private Message
Anpassning mellan källa och mottagare som är standard. Varför just 75 ohm valts vet jag inte.
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/12/23 :  16:41:09  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Pratar vi om signaldämpning? I så fall borde väl en kabel med låt oss säga 1 Ohm resultera i distortion eller klipp?

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

MosFet
Member

57 Posts

Posted - 2003/12/23 :  22:25:09  Show Profile Send MosFet a Private Message
Målet är att källa/kabel/mottagare skall ha samma (karaktäristiska) impedans. Är inte detta fallet kan effekten bli sämre överföring med informationsförluster som resultat.

Doh! Bara en ändring till...
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/12/23 :  23:29:50  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
En intressant aspekt, men faller den inte på att all impedans och resistans faktiskt är förlust och/eller förvrängning? Det optimala borde väl vara en kabel utan impedans, som vidarebefordrar en signal totalt opåverkat...eller?

Att optiskt överföra datat är väl inte optimalt eftersom datat då måste passera en konverterare som omvandlar ström och spänning till ljus, som sedan i mottagande ända måste omvandlas tillbaka till ström och spänning.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/12/23 :  23:42:21  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nja, 75 ohms kabel, har inte en resistans på 75 ohm. Det är en bra ledare i den. Den har en "karakteristisk impedans" på 75 ohm. Skälet till det är att när en våg går från ett medie till ett annat så blir det reflektioner om inte impedansen är anpassad. Sen måste alla kontakter också vara 75 "ohm", vilket sällan är fallet med phonokontakter.
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/12/24 :  00:50:18  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Claes_Ireland --> Intressant. Har du lust att utveckla "karakteristisk impedans" och reflektioner? Min tanke kring supraledare kvarstår; om utgångar och ingångar är anpassade efter varandra (vilket de torde vara), så vore väl det mest ideala vara att ha en totalt impedansfri överföring...eller?

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2003/12/24 :  17:39:32  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Har ingen större kunskap inom området och jag kanske gör bort mig. Men kan det inte vara så att dom satte 75Ohm för att det ska vara "lätt" för alla kablar att uppnå det värdet? Ett värde närmare runt 0-1 borde vara relativt svårt att uppnå?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/24 :  17:52:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag läste något om att reflektioner i kabeln dämpas, att det skulle vara anledningen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2003/12/24 :  18:57:08  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
quote:
Nja, 75 ohms kabel, har inte en resistans på 75 ohm. Det är en bra ledare i den. Den har en "karakteristisk impedans" på 75 ohm.


Vad är karakteristisk impedans?

Stereo Audio
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000