HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Problem med mjukstart och OPA541!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2003/12/29 :  13:09:16  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
DIYamps:

Chassit brukar ofta vara kopplat till skyddsjord, vet inte om det är så bra att koppa signalens jord till skyddsjord. Brukar väl kunna ligga störningar från alla möjliga inkopplade hushållsartiklar på skyddsjorden! Eller drömmer jag nu igen?


A8 & DIYamps:

Hum, ni har nog rätt. Jordreferensen bör nog vara samma för iaf. matning och utgång. Ska pröva att koppla upp det hela och dokumentera med lite bilder så fort jag mår lite bättre.


MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/12/29 :  13:25:42  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Mcz, två bra dokument att konsultera
http://focus.ti.com/lit/an/sboa057/sboa057.pdf
http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/opa541.pdf

Läs igenom allt som verkar ha med konstruktion att göra.

Har du verkligen 0.39 ohm? Testa gärna med ett högre motståndsvärde, till exempel 10 ohm. Då ska du få 70 mA. Testa gärna med en DC signal och en konstlast (motstånd). Funkar motkopplingen? Kan du plåta en närbild på kretskortet så kanske jag kan se någonting.

Har kretsen rätt spänning på alla stift? Jorden?

Mjukstarten är inte speciellt bra, väldigt oprecis utan utveckling (av själva konstruktionen). Den funkar säkert som den är beskriven i artikeln men bara med exakt de komponenter som är nämnda. Kapacitiv spänningsdelning och helvågslikriktning är lurigt. Jag gjorde en mjukstart baserad på samma idé men med en transistor också. Ditt problem är förmodligen för kort tidsfördröjning. Runt 0,3-1 s behöver du. Motståndet som jag använde var 100 ohm 5 W trådlindat. Använd 5-10 W trådlindat, för bra stryktålighet. 100 ohm ger max 3 A i startström. Jag ska gräva fram mitt schema från stenåldern. Melja mig din meljadress så får du den.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/12/29 13:36:46
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2003/12/29 :  13:48:34  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
peranders:

Jag har redan läst de dokumenten och om du ser på mitt schema så kan du se att stabiliseringslänken finns med (R3 & C7).

Motkopplingen fungerar så länge ingen svårare last hängs på. Mäter man med ett oscilloskop utan last får man en förstärkning på precis 16ggr, som bestäms av R2 & R1 i mitt schema.

Jag har prövat även helt utan motstånd, med bara en bygel men ändå strömbegränsar kretsen lika tidigt!

Ja, kretsen har rätt spänning på alla ben. Jag har ju verifierat funktionen med oscilloskop. Matar jag kretsen med +/-35V kan den utan last ge ut ungefär +/-30V innan den börjar klippa signalen. Men så fort jag kopplar på en last strömbegränsar kretsen och utsignalen blir kraftigt distorderad.

Jag ska försöka ta ett kort på kretskorten så snart jag blir lite bättre och får lånat min brors digitalkamera!

Till mjukstarten använder jag ett 47ohm 20W trådlindat motstånd likt dessa:
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/6943.htm
Och fördröjningen är ungefär 200ms men jag ska ändra kondensatorvärdet C3 (i schemat över matningen) till 3300uF så kommer fördröjningen bli lite längre.


MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/12/29 :  14:05:28  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Testa med en pot eller variabelt spänningsagg (som insignal) för att kolla utströmmen eller bristen på den. Kolla din matning samtidigt som IC:n går på knäna. Har du isolerat ordentligt mot kylfläns? Klipper den snyggt, både positiv och negativ halva? Mät över själva shunten för att utröna om du kommer upp till 0,7 volt topp. Om din förstärkare inte är skyddsjordad och är helt isolerad från primären (inga nätfilter som bråkar) så kan du använda dig av oscilloskopet för shuntmätningen.

47 ohm ger 6 A och det frestar på ditt relä lite mycket. Bättre att öka förkopplingsmotståndet just för att spara på reläet.

Att öka C3 behöver inte innebära att det blir som man vill men testa kan du göra. Större konding sänker också spänningen. Det är ju kapacitiv spänningsdelning!

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/12/29 14:06:02
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/12/29 :  14:09:34  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:
Motkopplingen fungerar så länge ingen svårare last hängs på. Mäter man med ett oscilloskop utan last får man en förstärkning på precis 16ggr, som bestäms av R2 & R1 i mitt schema.

Det här låter som ett felaktigt värde på shunten. Står det R39 på det? Inte 3R9, 39R? Har du elektrisk kontakt (cirka 0,39 ohm eller annat lågt värde) mellan pinne 7 och 8?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/12/29 :  14:17:32  Show Profile Send A8 a Private Message
Koppla inte ihop via chassit, visst fungerar det men det blir bättre o mer rätt om du kopplar direkt .
Vill du sedan jorda chassit kan du göra det via ett motstånd och/eller en konding.

Har du samma problem trots att du ändrat jord kopplingn?

Edited by - A8 on 2003/12/29 14:23:43
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2003/12/29 :  14:24:35  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
peranders:

Hum, jag ska köra hela paketet till skolan snart igen och testa/mäta allt du säger. Men jag har ju även prövat att bygla över RCL, alltså köra utan strömbegränsning med samma resultat. Och om jag inte minns fel klippte den väl inte utsignalen snyggt, men jag ska kolla upp det bättre! Och jag har ju matat kretsen med spänningskub när jag testat den, och den vägrar dra någon ström från spänningskuben. Spänningen sjunker inte heller från spänningskuben och eftersom ingen ström drar kan man nog utesluta kortslutning iaf.

Men kan det vara något med jordreferensen som A8 säger då? Jag har ju skilt på matning- och signaljord. Hela matningens nolla är skyddsjordad medan in- och utsignalen har en egen jord.


MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/12/29 :  14:46:27  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Har du kollat att din kub (är det förresten en sådan gammal vit/svart Norstedtssak med tjusiga vridjärnsinstrument? Om, jag, den hade dåliga selenlikriktare med ett djuriskt spänningfall samt ganska liten glättning om kondingarna lever fortfarande...

Har du kört med två spänningskuber för att skapa plus-minus-matning? Om inte, där kan du ha problemet kanske. Du seriekopplar aggregaten och tar ut jorden i mitten.

Kolla att du har 35 V (eller vad du kör med) mellan din signal/kraftjord och pinne 10 och 11 samt -35 volt mellan jord och pinne 3 och 4.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2003/12/29 :  15:07:05  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Jag använder en modern dubbel spänningskub för att skapa +35V,0V,-35V samt en gammal Bang Olufsen spänningskub för att skapa +24V till reläkopplingen.

Har redan mätt matningsspänningen över hela kortet, och de +/-35V samt 0V ligger precis där de ska!

Eller förresten, menar du potentialen mellan signaljord och matning? Den har jag inte mätt.. Jag har bara mätt potentialen mellan matningsjord och matningsspänningar.


MVH Martin

PS. Jag läser sista året på elektroingenjörsprogrammet, så jag har hyffsade kunskaper i ämnet elektronik. Men den här nöten visade sig vara för svår för mig att knäcka. DS

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/12/29 :  16:17:35  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Du har kopplat ihop aggen? Är det 2 x 35 V som är isolerade från varann? 3 eller 4 anslutningar? Om det är 4 som måste du koppla ihop aggen.

När det gäller felsökning så gäller det att vara metodisk och systematisk. Man börjar i ena änden... för att fastställa att viktiga funktioner finns där. Matningsspänning är väl det mest centrala. Sen kan det vara bra att kolla att kontakt finns. Det kan ju faktiskt vara dåliga lödningar, sprickor (av etsning) i kortet etc som gör att man inte har den kontakt man tror att man har.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/12/29 :  16:49:06  Show Profile Send A8 a Private Message
PerAnders,
Jag tror du missförstår, han har signaljord flyatande i förhållande till 0an i sitt +35>0>-35V supply.
Titta på hans schema så blir det tydligt "http://hem.passagen.se/mcz/hifi/projekt/Forstarkare.jpg"
Det är det första han måste fixa och om det sedan fortfarande inte fungerar ska kan han göra som du föreslår.

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/12/29 :  20:00:07  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jahaja, det går ju då rakt inte! Jorden måste ju hänga ihop, lågohmigt dessutom!

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2003/12/29 :  20:32:10  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Oj, jag måste ha drömt att man skulle hålla isär matnings- och signaljord!

Får väl etsa nya kretskort när jag är tillbaka på skolan. Använder kretskort med jordplan och en koppartjocklek på 105um likt dessa:
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2018758.htm

Tror ni att det kan vara hela problemet? Får pröva och se.. Isåfall återstår bara problemet med mjukstarten med det ska väl oxå snart vara löst!

Tack så hemskt mycket alla som hjälpt till, ni är guld värda!

Återkommer så snart jag fått testa konstruktionen igen, förhoppningsvis med lyssningsresultat!


MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/12/29 :  22:08:11  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Tror vi att det är problemet? Tänk så här: Hur flyter strömmarna? Vad är det som jämförs i motkopplingen? Din signaljord flyter, den går ingenstans! Eller snarare att den tar sig väger den inte borde gå, därav den minimala uteffekten.

Du behöver inte göra om kretskorten. Det fixas lätt.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/29 :  23:25:53  Show Profile Send DIYamps a Private Message
brygga bara över från signaljord till jord på matningen me en tåtstump
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2003/12/30 :  08:18:52  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
DIYamps & Peranders:

Hehe, märks inte direkt man läser sista året på elektroingenjörsprogrammet va? Och hur stor ska "tåtstumpen" vara? Räcker det med någon 2,5kvmm kabel eller ska man lägga lödtenn överallt mellan signaljord och jordplanet?


MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/12/30 :  08:47:59  Show Profile  Visit peranders's Homepage
2,5 kvmm är alldeles tillräckligt men det finns ingen övre gräns när det gäller jordkablar. Bra jord är bra så att säga.

Det finns ingenting som är så bra som "learning by doing". Att omsätta teoretiska kunskaper direkt till praktik kan vara svårt eller svårare än man trodde och varför då? Man har ingen erfarenhet att falla tillbaka på. Det krävs träning för detta eller extrem talang. Det tar många år (5-10 år) att som konstruktör få upp en bra känsla för konstruerande och hur konstruktionerna fungerar ute i verkligheten, industrin, på bilar etc. Miljön under ett lastbilsflak är ju inte direkt som hemma på kammaren.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000