HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare med extremt "släpp"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/12/22 :  20:18:10  Show Profile Send krorre a Private Message
Som sagt, jag söker stativare med dessa egenskaper. Golvare går bort eftersom jag hört att stativljud ska ha lättare för att släppa från högtalaren. Sen så sitter jag redan med ett par golvare i ett 14 kvm rum. Det låter inte roligt kan jag säga. INGEN bas vid lyssningpositonen, men i hörnorna och väggreflexen finns det så det blir över. Men inte nog med det, jag tycker inte att ljudet släpper och så fort man höjer ljudet lite så låter det mycket hårt och ansträngt.

Vissa har sagt att dom hört Amphion Aragon, och att dessa ska vara en högtalare som släpper till den grad att det nästan är läskigt. Även om jag hellre vill sikta in mig på högtalare i spannet vid Amphion Helium (7.000). Sen att de inte ska vara så kingiga med akustiken gör ju knappast saken sämre.

Hur som helst, är jag på rätt spår, eller finns det andra högtalare som ni kan rekommendera? Andra egenskaper som uppskattas från en högtalare: ljudet ska ha en härlig "kropp" och satsa på spelglädje framför tråkig analys. Det ska vara ett utsträckt ljud, UTAN att låta hårt, som får röster att låta närvarande. Sen att den inte är helt basfattig och inte är så kinkig med kringutrustning/inspelningar skulle ju inte göra saken sämre.

Edited by - krorre on 2003/12/22 20:36:45

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/12/22 :  21:01:53  Show Profile Send Rydberg a Private Message
B&W 805 Nautilus har ett härligt släpp!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/12/22 :  21:14:36  Show Profile Send Ayn a Private Message
Rydberg, och de ligger ju dessutom inom prisspannet! Eller hur var det nu... *host*

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/12/22 :  21:25:38  Show Profile Send krorre a Private Message
, Jo jag kollade upp dem, men som Ayn sade... de är tyvärr för dyra.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/12/22 :  21:41:04  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Missade det, läste dåligt men det finns faktikst begangnade fyndpriser ibland, håll ögonen öppna

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/12/22 :  21:54:04  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Carlsson OA58 för 6000kr. Mer "släpp" lär du inte hitta med bibehållen fullgod stereobild.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/12/22 21:55:33
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/22 :  21:55:37  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Carlssonhögtalarna - ställer inte dom konstiga (ovanliga) krav på rummet? Typ en helt naken vägg, utan nått på?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/22 :  22:01:07  Show Profile Send henricsson a Private Message
Epkpeng: låter mer som normala ditton.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/12/22 :  22:06:01  Show Profile Send krorre a Private Message
quote:
Carlsson OA58 för 6000kr. Mer "släpp" lär du inte hitta med bibehållen fullgod stereobild.

/Erik


var hitta i Skåne?
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/12/22 :  22:11:20  Show Profile Send qsecofr a Private Message
fisar har ett härligt släpp


Edited by - qsecofr on 2003/12/22 22:11:42
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/12/22 :  22:15:15  Show Profile Send krorre a Private Message
Erik Johansson: jag var inne på Hifimagasinet. Det verkar finnas många till salu på där, hittade även en sida till carlssonplanet. Speciell design... ehum!!!
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/12/22 :  22:24:31  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
ähum. totem. host.

Skämt åsido, är inte detta en stor del av Totems ljudfilosofi? Själv fick jag iaf mer "stativaregenskaper" i form av släpp och öppenhet med den lilla golvaren Totem Sttaf än med mina tidigare audience 42or. Iofs är de burkar i en helt annan prisklass, men det säger ändå något tycker jag. Vill inte tänka på vad ett par model 1 från totem åstadkommer på dessa parametrar. Totem Mite ligger ju i din prisklass.

För att citera denna recension (som dock en handlare har skrivit):
"Properly setup, the Totem's will flat disappear into a positively cavernous soundstage. http://www.gcaudio.com/products/reviews/infototem.html

Skriver dock gärna under på ovanstående, mycket luftigt, nu ska jag lyssna lite

Mvh Micke
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/12/22 :  22:24:52  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
krorre: Du har PM

/Erik
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2003/12/23 :  00:58:15  Show Profile Send Pelle a Private Message

Vill du ha bra släpp skall du lyssna till Dynaudio. Att inte låta högtalare var ett krav jag ställde då jag letade efter nya. Jag sökte och jag hittade Dynaudio (Audience 122). Dynaudio hade Malmömässans klart bästa släpp med modellerna Contour S3.4 och Audience 52SE.


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]

Edited by - Pelle on 2003/12/23 01:01:18
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/12/23 :  10:36:03  Show Profile Send KennethS a Private Message
Audiovector M1 får du för en 7.400:- nya. Riktigt trevlig spelglad högtalare som passar dom flesta. Ge den ett försök tycker jag!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

hansa_72
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/12/24 :  01:05:16  Show Profile  Visit hansa_72's Homepage Send hansa_72 a Private Message
Jag har ett par Intelligent Sound IS6, släppet påverkas ju även av den övriga signal kedjan, men hos mig släpper ljudet från högtalarna och skapar en realistisk ljudbild. Var hos tillverkaren som hade ett demoexemplar på hyllan, hör du möjlighet så lyssna på dessa. /Hansa
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2003/12/24 :  01:10:21  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
Revel Ultima GEM.

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/12/25 :  12:51:06  Show Profile Send Poe a Private Message
Dynaudio 52 SE är definitivt värda en lyssning.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/12/25 :  16:06:55  Show Profile Send brumel a Private Message
Lyssna på Quads nya stativare. Dom har ett luftigt detaljerat ljud (skillnaden mot Dynaudio är rätt stor) och kostar inte så mycket med tanke på byggkvalité.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2003/12/25 :  20:40:00  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Hej Korre!

"Mer allround än så här blir det knappast inte", taget ur en recension av Monitor Audio GR10 i HiFi&Musik nr 3 i år.
Jag håller med till fullo och trivs mycket bra med mina GR 10:or som jag haft i ett år precis nu. Tycker absolut att du ska försöka lyssna på ett par om du vill ha bra "släpp", det jag föll för direkt var just "släppet" och den öppna ljudbilden... Tycker även att de inte är så krävande på kringutrustningssidan, spelade in mitt par på en JVC 7000 ux (mikrostereo) och det lätt förvånansvärt bra redan då!

Lycka till och glöm inte att berätta vilka du valde till slut!

Mvh Sebastian

Ps: Glömde säga att GR 10:orna vann testet, liksom de vann föregående test av stativare i HiFi&Musik

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

gorkamorka
Member

136 Posts

Posted - 2004/01/15 :  13:02:54  Show Profile Send gorkamorka a Private Message
tror nog att mina dahlquist dq-10 släpper mer än någon av ovanstående högtalare!
detta är en högtalare från 70-80tal.
har aldrig blivit mer impad av en högtalare än denna med tanke på priset på beg marknaden!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/01/15 :  18:43:53  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jo de vann det där testet, men bäst är de knappast med tanke på att Revel M20 var med i första testen av MA G10. Det som antagligen gav segern till G10 var att M20 då låg på ca 30000 kr och G10 15000. Men jag köpte mina M20 för 20000 nya och jag jämförde med G10 och de var helt klart inte lika bra. Därmed inte sagt att G10 är dåliga, långt ifrån. De har ett härligt klipp i ljudet och låter levande men inte så neutrala och korrekta som M20.
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2004/01/15 :  22:02:10  Show Profile Send Rapid a Private Message
Krorre - Du skriver att det låter hårt. Det är inte så att du behöver lite ljudabsorbenter i rummet? Är det betongväggar?

MVH Mattias
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/01/16 :  01:09:39  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Hej igen Korre!

Du efterfrågade följande:
quote:
Andra egenskaper som uppskattas från en högtalare: ljudet ska ha en härlig "kropp" och satsa på spelglädje framför tråkig analys. Det ska vara ett utsträckt ljud, UTAN att låta hårt, som får röster att låta närvarande. Sen att den inte är helt basfattig och inte är så kinkig med kringutrustning/inspelningar skulle ju inte göra saken sämre.

Så, då tycker jag verkligen att du bör lyssna seriöst på MA GR 10, som jag rekommenderade förut. Försök också få höra på ett par som är väl inspelade! Mina tog säkert över 200 timmar för att släppa ordentligt! Angående om MA är "neutrala", så betyder det personligen inte speciellt mycket för mig, bara att de låter extremt bra! Speciellt om du även väger in "value for money"...

Vill ändå säga till Snutten angående "neutraliteten" att jag efter mitt högtalarköp, testat en del olika produkter för uppgradera mitt system och upplevt att MA väldigt mycket "spelar" det som man kopplar in före, vilket borde vara ett bra tecken på att de är hyfsat neutrala...

Korre du kan kolla följande länk också:
http://www.audioreview.com/Main%20Speaker/Monitor%20Audio/PRD_126027_1594crx.aspx

Bäst är väl som alltid att testa själv!

Mvh Sebastian

Ps: Låt tusen smaker blomma och leve mångfalden! (Revel, Dynaudio, B&W mfl mfl)

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2004/01/16 18:31:40
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/01/16 :  10:16:14  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jo det är bra med valfrihet. Det enda jag kritiserar lite är att utse en testvinnare på det sättet, det handlar ju mycket om smak.
Go to Top of Page

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2004/01/16 :  15:11:19  Show Profile Send audiojan a Private Message
Undrar varför ingen har nämnt Magnepan 1.6:or? Om man letar efter närvarokänsla, så finns det få som kan stå emot ett par "Maggies".

Kräver dock en del av rummet, eftersom du behöver en del utrymme åt sidorna och framför allt bakåt. Rummet bör inte heller vara för underdämpat men inte heller överdämpat. Eftersom högtalarna är dipolära, så är ljudbilden enormt bra, men förbättras nämnvärt om man kan sprida bakvågen, t.ex. med en stort fikusträd bakom högtalarna. Skratta så gott ni vill, men det hjälper mycket och är billigt. Dessutom är WAF:en mycket hög!

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000