HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Koll på jorden? (Vinylfråga 1)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/12/21 :  17:16:28  Show Profile Send pesa a Private Message
För en tid sedan blev jag ägare till en skivspelare och det blev återigen dags att börja spela vinyl. Eftersom jag aldrig gjort detta tidigare i mitt Hifi-liv så måste jag dessutom lära mig hur vinyl-spelandet skall gå till...

Min första fråga gäller jorden. Min handlare rekommenderade mig att testa utan jordkablen först. Han sade åt mig att lägga pick-up'en på en skiva som inte snurrade samt vrida på volymen för att se om jag fick ngt brum-ljud. Ju mindre brumljud desto bättre var slutsatsen. Jag gör detta och det blir inget brumljud hur mycket jag än vrider på... Således frågar jag mig, har jag tur eller gör jag ngt fel? Min handlare sade ngt mer också som jag inte hängde med på så jag undrar om jag kanske missat ngt...

Yttrar sig jordfel på ngt annat sätt än via brum-ljud?

Tacksam för svar
Peter

Detroit, Michigan

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/12/21 :  17:37:40  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Som regel brukar man ha jorden ansluten till förstärkaren men det är ju bra om du inte har något brum utan jord. Skulle inte tro att du gört något fel och jordfel visar sig genom brum, förstår bara inte varför du skulle lägga på den utan snurrande tallrik. Det måste väl vara med remmen bortplockad och motorn igång som menas?

www.selleri.de
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/12/21 :  23:59:34  Show Profile Send pesa a Private Message
Hepcat,
Tack för Ditt svar. I mina näst intill antika erfarenheter av vinyl har man alltid dragit en liten jordkabel från skivspelaren till försteget eller RIAA't beroende på hur anläggningen ser ut. Här testar jag utan dylik kabel över huvud taget och får ingen störning hur mycket jag än drar på.

Jag undrar helt enkelt om jag missat ngt steg i hur man går tillväga??? Till saken hör att jag använder en Grado Sonata pick-up med "high output" och min handlare sade att de är känsligare för brum/hisssss om inte jorden sköts på rätt sätt.

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/12/22 :  00:12:46  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jo jag använder själv jordkabel mellan min skivspelare och förförstärkare. Skulle tro att det hänger samman med konstruktionen av spelaren. Får jag fråga vad det är för skivspelar kombination det är frågan om? grado kan vara känsliga för brumm bla från motorn.
All nödvändig jord kan vara inlaggd i RCA kontakten också och att det i kombination med försteg/riaa kan vara tillräkligt medan med andra kombinationer kanske kabeln behövs bara lite spekulation.

www.selleri.de

Edited by - Hepcat on 2003/12/22 00:15:45
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/12/22 :  03:53:38  Show Profile Send pesa a Private Message
Jo jag har denna lilla jordkabel med till spelaren (har köpt en begagnad Basis 1400)...



... vad jag förstått kan jag dra den både från armen och lagret till RIAA't ... men hur vet jag om jag behöver den? Antingen har jag väl brum/hissss eller så har jag det inte? Eller kan jordkabeln göra nytta på annat sätt också?

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/12/22 :  05:09:19  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Japp du skulle haft brumm/hiss annars vet inte om den skulle kunna ha någon möjlighet till att avleda lite statisk elektrisitet.
men jag tror inte att du behöver den då du inte har några problem med det via testet du skrev så lira lite plattor och var glad.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2003/12/22 :  09:51:05  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Gratulerar Pesa, du har sluppit ett av de största problemen för oss vinylister.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/12/22 :  13:14:41  Show Profile Send pesa a Private Message
Dra på trissor, har jag tur??? Det var ju trevligt...

Men hur är det med statisk elektricitet egentligen? Kan inte den komma och gå över tiden (beroende på väder och andra förhållanden)?

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/12/22 :  16:05:48  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Den statiska elektriciteten påverkas av luftfuktigheten vet jag iallafall.

Lycka till med vinylspelandet.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/12/22 :  19:55:59  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Bry dig inte om att kladda med jordsladden om du är utan brum och andra störningar det kan bara bli värre. Pipes har rätt det är det värsta som kan drabba en vinylist.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/12/23 :  05:43:54  Show Profile Send pesa a Private Message
Då verkar det som att vi är på spår. Tack till alla för hjälpen!

Angående statisk elektricitet så har jag hört talas om ngn pryttel man kan använda för att ta bort dito. Någon som känner igen detta och kan tipsa om vad det kan vara? Kanske ngt för tomten att ta med till undertecknad...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000