HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalar tips!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hydra-g
Member

57 Posts

Posted - 2003/12/21 :  16:54:13  Show Profile Send hydra-g a Private Message
Hej! Mitt första topic på detta forum. Skall unna mig en ny HiFi anläggning efter många år med skräp grejor. Har tänkt köpa en H/K 670 förstärkare till att börja med (Billig på Netonnet). Behöver tips på högtalare i prisklassen 4000-6000kr. Har tänkt köpa högtalare hos HiFi-klubben i Sundsvall. Var först inne på Cerwin vega vf-10. Har en kompis som har gammla modellen med tolvtumsbasar i, har lyssnat lite på dem hos honom. Har dock blivit avrådd att köpa CW eftersom de anses vara "party högtalare". Vad vet jag? Nada. Har börjat fundera på Dali 5005 istället. De ligger också i samma prisklass som CW. Jag skall ha anläggningen i ett rum på ca 25 kvadrat. Lyssnar mest på rock musik, men lite lugnare musik också ibland. Klassisk musik förekommer aldrig (inte än iallafall). Vad tror ni som har koll på Hifi, blir stärkaren för kraftig för Dali 5005:orna? Har kollat på andra högtalare på netonnet, men frakten blir dyr och man kan inte lyssna på dem innan. Tacksam för råd. Har förstått att många här håller på med betydligt kraftigare grejor, men man får väl se vart det leder någonstans i slutändan.

Berra

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/12/21 :  17:06:00  Show Profile Send KennethS a Private Message
Först hej och välkommen till forumet!

Nu till frågan: Dali:s "Blåa" serie som 5005 ingår i har alltid varit ganska spelglada (mitt personliga tycke) högtalare som inte kanske är dom mest detaljerade på marknaden. Men fördelen är att dom är ganska varma i klangen vilket gör att matchningen med H/K förstärkaren nog kommer att bli alldeles utmärkt.Men en fråga: Vad hade du tänkt att använda till CD?Hur som helst kommer kraften räcka till alldeles utmärkt då det är ganska lättdrivna högtalare och H/K 670 är för sin prisklass duktigt strömstark! Mitt råd är att också lyssna till NAD:s budgetgrejor, dom ska tydligen låta riktigt trevligt ihop med Dali. Lycka till!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

hydra-g
Member

57 Posts

Posted - 2003/12/21 :  17:36:47  Show Profile Send hydra-g a Private Message
Tack för välkomnadet och tipset! Jag har av ekonomiska skäl tänkt börja med att använda min gamla (13år) sony enkel cd. Skall köpa en bättre efter ett tag. Såg i Hifi och musik att de testade dvd spelare som tar alla sorters skivor och det blir nog mitt val eftersom jag inte har någon dvd. Har lyssnat på en Nad som drev CW högtalarna hos Hifi-klubben. Kom inte ihåg vilken modell, men faktum är att den kostade i butik lika mycket som den betydligt starkare H/K:n hos netonet. Känns lite kluvet att handla på nätet eftersom jag anser att man skall gynna den "lokala" verksamheten. De har ju möjlighet att ge en helt annan form av service, men ibland spelar ekonomin en stor roll också. Högtalare vill man lyssna på, då är det ett självklart val att handla i butiken. Blir dyrt med frakt eftersom det är rätt tunga pjäser. Man hamnar väl ganska nära butikspriset med frakt o.d.y.l. antar jag. Skall åka till HiFi-klubben och lyssna på Dali 5005:orna i morgon tänkte jag. God Jul!!

Berra
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/12/21 :  17:57:20  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag tycker att du jämför Dali 5005 mot B&W DM309 på Hifiklubben. B&W kostar lite mera, men framför allt så låter den mycket bättre Och sen säger jag som KennethS, du får inte missa Nads prylar.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

hydra-g
Member

57 Posts

Posted - 2003/12/21 :  18:05:00  Show Profile Send hydra-g a Private Message
Skall göra det. Kostar ju bara en femhundring mer. Är inte H/K 670 ett prisvärt val då? Det är klart smaken....

Berra
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2003/12/21 :  18:10:01  Show Profile Send mucke a Private Message
Jag tycker du ska prova kombinationen H/K 670 och B&W DM 309.
Kan bli intressant.

Mvh Mucke
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/21 :  18:21:51  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Är inte H/K 670 ett prisvärt val då? Det är klart smaken....


Den är en bra förstärkare för de pengar den kostar, det enda jag skulle vilja rekommendera dig är att inte para ihop den med ett alltför ljusa (i klangen) högtalare då det kanske kan bli lite jobbigt i längden.
Muckes förslag låter vettigt, men testa Nads prylar också. Jag har bara personlig erfarenhet av deras lite billigare cdspelare och det är bra grejer.

Mvh,
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/12/21 :  18:23:02  Show Profile Send FBK a Private Message
Prova Nad 3200bee eller 350 tillsammans med Dali och B&W högtalarna som du skall lyssna på, tycker du då att du vill ha ett lite ljusare ljud och lite mer fart i ljudet, så kommer du troligtsvis att tycka om H/K 670 tillsammans med dessa högtalare. H/Kn är lite ljusare i ljudet, och spelar lite mer på lyssnaren än vad Nad modellerna gör. Men skall tillägga att detta har jag läst mig fram till. Personligen så hade jag kört med en av dessa två Nad modeller tillsammans med B&W DM309, men jag är mycket känslig för ljud som kan bli vasst eller hårt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/12/21 :  18:25:26  Show Profile Send FBK a Private Message
Och du hydra-g, du får gärna dela med dig av intrycken efter att du har varit och lyssnat

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

hydra-g
Member

57 Posts

Posted - 2003/12/21 :  18:28:07  Show Profile Send hydra-g a Private Message
Här var det aktivitet vill jag lova! Om H/K:n ger ett ljusare ljud är Cerwin vega vf-10 nått som är lämpligt? Gillar iockför sig trycket i dem (eller vad jag skall kalla det), men det känns som om de är till för att spela riktigt högt med och det har jag inte möjlighet till eftersom jag bor i lägenhet. Gammalt trähus, faktiskt inte så lyhört som man kan tro. Ett flertal har avrått mig att köpa WF. Anses de inte som bra HIFI högtalare? Kommer för det mesta att lyssna på rock.

Berra
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/12/21 :  18:36:28  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Här var det aktivitet vill jag lova!


Ja du, vi är snabba här på Hififorum
Efterson du skall till Hifiklubben, så är det bara att ställa upp alla tre högtalare och lyssna. Det är din öron som avgör vad du tycker om, inte vi. Men de flesta här gillar inte Cerwin vega, det är inte någon välljudande högtalare precis, utan en party högtalare helt enkelt. SEN ÄR SMAKEN SOM BAKEN DELAD

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

hydra-g
Member

57 Posts

Posted - 2003/12/23 :  00:08:43  Show Profile Send hydra-g a Private Message
Nu har jag varit och lyssnat på CW VF-10 och Dali 5005 som drevs av NAD stärkare. Vilken vet jag inte, men det var inte C320BEE utan en större. Jag är helt novis på HIFI-prylar, har inte vokabulären och kunskapen att kunna "dissikera" de olika ljudbilderna. Jag tyckte dock om Dali hötalarna, basen var precis tillräcklig för min smak (diskanten också). CW-högtalarna kändes för kraftiga på nått sätt, det var ett hyfsat "dunk" i dom, men jag tror inte att de passar mitt användningsområde. Jag skall köpa Dali 5005:orna efter helgerna då har jag förmodligen fått hem HK-670:n också. Har också tänkt lägga lite slant på en bra hörgtalarkabel och signal kabel eftersom det verkar viktigt för att få bra ljud. Dali högtalarna passar också bättre in i min lägenhet, CW:orna var lite för skrymmande faktiskt. Att Dali högtalarna kommer att matcha min bokhylla och soffa känns som en trevlig bonus(Körsbär). Tänker dock ta med en egen skiva för en sista testning innan jag slår till. Känns kul att få lägga slantarna på något annat än motorcyklar och gitarr grejor. Jag misstänker att denna blygsamma start kommer att resultera i ett nytt område att spendera pengar i och att få njuta också först och främst. God Jul!!

Berra
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/12/23 :  00:22:13  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Hej! Har ägt ett par 5005:or ett par år och de är helt klart trevliga högtalare, som några skrev så är de ju inte de mest detaljerade som finns men å andra sidan så riskerar sällan rockmusiken att blir jobbigt skrikig som den kan bli på förvånansvärt dyra högtalare. Du blir säkert nöjd!

Hur som hest, för att komma till poängen så tycker jag det är vettigt att köpa hyfsade signalkablar och högtalarkablar, men kasta inte med ett par signalkablar för 1000 kr innan du lånat hem dem och verkligen kännt att de ger ett mycket bättre ljud. Jag tror att du hellre ska köpa någon av de billigaste som hifiklubben säljer och sedan spara till en cd eller dvd-spelare. För att ge ett exempel: Nad:s C521 kan du få tag i begagnat för lite över 1000-lappen och det kommer förmodligen att ge ett ganska stort lyft mot din gamla sony-spelare om den inte var en riktig "high-end"-spelare när den såldes.

// Daniel

www.linnforum.se
Go to Top of Page

hydra-g
Member

57 Posts

Posted - 2003/12/23 :  09:40:10  Show Profile Send hydra-g a Private Message
Tack för tipset! Tyckte faktiskt att C521 var lite dyr trots prisnedsättningen. jag skall köra med den gamla och köpa en bätre lite senare. lurar på en som spelar alla format, dvd, cd o.s.v. har någon här erfarenhet av det? Vore praktiskt med en maskin till bådeljud och bild?

Berra
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/12/23 :  09:58:08  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag tänkte i samma banor som du för ett par år sedan. Då köpte jag en Pioneer DVD-spelare som skulle ersätta min dåvarande gamla Pioneer CD. Jag blevt grymt besviken trots att DVD var över dubbelt så dyr som min gamla CD! JAg sålde DVD-spelaren strax efteråt och köpte en CD istället.

Nu har jag en DVD-spelare för 998kr och en dyrare CD-spelare. Fungerar fint för mig eftersom jag inte tittar så mycket på film utan mest lyssnar på musik.

Så mitt råd till dig är att lyssna innan du köper!

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/12/23 :  12:45:12  Show Profile Send Amazon a Private Message
Har du funderat på ett par B&W DM602.5 S3? Skulle rekommendera dig att du tog och lyssnade på dessa också.

http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=47&product=DM602.5S3
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/24 :  07:40:37  Show Profile Send Bravo a Private Message
Välkommen till Forumet "hydra-g"!

Frågan är väl vad du vill ha ut av dina högtalare, bastryck, detaljerat ljud, musikalitet eller något annat.
Olika produkter bygger på olika idéer och smak.
Om du lyssnar runt lite kan du lättare bestämma dig för vad du vill ha och sedan passa ihop denna smak med förstärkaren.
Det viktigaste är vad DU gillar.

Bravo
Go to Top of Page

hydra-g
Member

57 Posts

Posted - 2003/12/25 :  12:33:15  Show Profile Send hydra-g a Private Message
Tack för alla tips! Ni är verkligen hjälpsamma. Arne! Dom där B&W högtalarna skall jag lyssna på nästa gång jag uppsöker butiken. Priset ligger dock en bit över min budget så jag tro att jag väljer Dali 5005:orna istället. Jag skall köpa kabel både till högtalarna och cd:n så det drar fort iväg i pris. Finns det någon bra billig kabel som säljs via internet? Behöver ganska långa på grund av rummet som grejorna skall stå i. Blir nog uppemot en 14 meter totalt.

Berra
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000