HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Billig DAC?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/12/21 :  15:01:32  Show Profile Send Sudden a Private Message
Jag har en dator och ett ps2 (som tjänstgör som DVD) som jag vill koppla till stereon. Problemet är att ps2an har sämre än sssk ut från burken. Men den har en fibeoptisk utgång också.

Så finns det någon BILLIG dac som kan funka här, gärna med två ingångar så att datorn kan kopplas in också.

/Sudden

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/12/21 :  15:20:57  Show Profile Send CC a Private Message
En begagnad cambrigde dac 3 får du för mellan 1000 - 1500kr. rekomenderas starkt!

Ps. Snart e de jul

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/12/22 :  14:11:41  Show Profile Send Sudden a Private Message
Ok, en eller flera ingångar?
Tackar för svaret.
Var kan man finna info?
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/12/22 :  14:31:44  Show Profile Send Amund a Private Message
Sudden:
Här har du iallafall ett tips: http://www.hifisentralen.no/cgi-bin/yabb2/YaBB.cgi?board=news;action=display;num=1071341036

Det finns även en Wadia dac där för 6k

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2003/12/22 :  15:44:47  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
Cambridge DAC-3 är en riktig klassiker och den var väldigt populär en gång i tiden. Jag använder en och är nöjd, med lite äldre CD-spelare och förstärkare gör den underverk. Den en optisk (toslink) och två SPDIF ingångar vidare har den en RCA och en balanserad utgång. I min presentation här på forumet finns bilder på DAC-3 http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=19613

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/12/22 :  16:05:48  Show Profile Send KennethS a Private Message
Glöm inte heller bort Denon DA 500. Får väl en sån för runt en 1000 till 1500kr. Dubbla Coaxiala ingångar och 3 st optiska ingångar samt 1 st optisk och 1 st Coaxial utgång. Stöder 32,44.1 och 48 Khz. Bra ljud för pengarna och den bygger kring deras "Alpha processor". Har en själv stående hemma.

lycka till i jakten!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

erik olsson
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/12/22 :  18:42:15  Show Profile Send erik olsson a Private Message
personligen är jag nöjd med min musical fidelity x-24k. den har två ingångar: en coax och en som är ställbar mellan optisk och coax.
den är kanske svår att få tag på dock.

"jack just left town"
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/12/22 :  19:48:49  Show Profile Send krorre a Private Message
Angående cambridge-dacen. Jag lyssnade på cambridge cd:n. Den lät ok faktiskt, men i basområden får den underkänt. Basspår som tidigare hörts, försvann helt och hållet. Är det likadant med dac:en????
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2003/12/22 :  21:35:33  Show Profile Send Mnyb a Private Message
En äldre beggad Meridian DAC kan vara något, mkt hög kvalitet på byggena, och da-omvandlare börjar bli dinosaurier precis som separata Riaa steg. Det är köparens marknad.
Jag fick inte mycket för min Meridian 563 kan verkligen rekomderas då den har både optisk ingång coax och AES/EBU samt både balanserade och obalanserade utgångar.
Men den hembio produkt som för eller senare kommer att leta sig in även i ditt hem :-)
kommer ju att ha ett flertal digitala ingångar, för övrigt så har väl vissa spel Dolby digital ljud ?

Mvh
Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2003/12/22 :  22:58:37  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
krorre jag kan nog inte svara riktigt på din fråga, jag har inga "guldöron" och har inte jämfört den med specielt mycket prylar men i mitt system gör den nytta - ljudet blir mindre "skrikigt". Men jag tror inte man kan jämföra Cambridges nyare CD-spelare med denna gamla DAC (det är nog inte en pryl i dom som är samma). Mer åsikter om DAC-3 går att läsa här http://www.audioreview.com/PRD_117794_2738crx.aspx

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000