HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Budgetanläggning, max. 10 000:-.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/21 :  14:25:25  Show Profile Send Flint a Private Message
Statusgrabbarna får väl titta bort nu.
Kan man få ett anständigt ljud för max. 10 000:-?
Jag syftar på CD-spelare, förstärkare, högtalare
och kablar.

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/12/21 :  14:50:41  Show Profile Send Snutten a Private Message
Du kan få ett anständigt ljud för 10 papp ja, men naturligtvis inte på en speciellt hög nivå. Det blr många kompromisser i en anläggning i den prisklassen.
Tillägg: Köp begagnade grejer i bra skick så får du avsevärt mer valuta och bättre nivå på anläggningen!

Edited by - Snutten on 2003/12/21 14:51:32
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/21 :  14:57:02  Show Profile Send Flint a Private Message
Snutten
Föreslå gärna några prylar.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/12/21 :  15:19:42  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hmm ok jag ska försöka men det blir inte så lätt med den budgeten. Jag är lite ofin här och föreslår förstärkare Roksan Caspian begagnad (kostade ca 12500 ny) och en lite äldre version bör gå att hitta för 6000 kr. Som CD-spelare föreslår jag en Marantz CD6000 (finns flera versioner) som kostar ca 5000 ny och begagnad ca 2000-2500 kr. Eller om du inte hittar en så går Marantz CD 63 bra också, men den är lite äldre så försök hitta en CD 63KI i såfall (modifierad till det bättre, därav tillägget "KI"). Ok då har vi bara ca 1500-2000 kvar(!) så vad gäller högtalare är jag (igen) ofin och föreslår lite mer sparande.

Om du absolut inte vill spara mer kan ju en Rotel RA-02 vara en idé (6500 ny) och borde gå att hitta för ca 4000 begagnad då det är ny produkt som kanske är svår att hitta begagnad, (men Caspian är klart bättre för 6000kr). Högtalare vågar jag mig inte på att föreslå då det finns så mycket att välja på och också beror på vad man hitta på begagnatmarknaden och ens egna smak. Jag har visserligen ett par Snell JIII till salu (kostade 7000 nya och stativen 2000 nya) som jag vill ha ca 3000 för med stativ). Om du bor i sthlms-området kan du provlyssna om du blir intresserad. Hoppas du fått lite idéer och lycka till!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/12/21 :  15:28:45  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej Flint! Du får inte missa Nads stärkare och Cd-spelare, otroligt prisvärda grejer. När det gäller högtalare, så har jag lite olika förslag.
Tannoy Sensys-serie
Acoustic Energy Evo-serie
B&W DM300-serie
JBL Northridge-serie

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2003/12/21 :  15:30:59  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Jag tycker att det går att väldigt mycket välljud för 10k.

Carlsson OA50.2 går att få tag i, det finns ett par på hifimagasinet för 2900 kr.
Jag har sett Quad 77 system med integrerad stärkare, cd och den stoora fjärren för 7000 kr.
Quadarna går antagligen att pruta in ett par meter supra ply på och en skaplig signalsladd.

Låter alldeles förträffligt förutsatt att rummet har någolunda förutsättningar.

Själv har jag idag en anläggning som platsar för runt 10k.

Högtalare: Sonab Carlsson OA12.1½ blåa...
Förstärkare: Musical Fidelity X-A1.
CD: Harman/Kardon cd760 hdcd.
Signalsnöre: Nordost Flatline.
Högtalarkablar: Diy 4fläta.
Tweaks: sd fötter under högtalare och cd.

Sen har jag även en Pioneer dv565 med dvd-a och sacd också, men den är primärt för film.

Min slutsats är att det går att få mycket bra ljud för en begränsad summa pengar!
God jul!

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

abzinth
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/12/21 :  15:33:20  Show Profile Send abzinth a Private Message
Det kan ju vara lite svårt att starta upp med ett system helt begagnat du provlyssningar är lite svårare än på nya prylar. Allting beror ju förstås på vilken nivå man vill lägga sig på. Ibland tror jag att vi glömmer bort att det är musiken som är det viktiga och bra ljud kan ju låta bra från en liten monoradio från tivoli.

Min inställning är att du kan få bra instegsljud för 10' även om 15', 20' och 50' ger dig betydligt bättre. Mitt första system gick på runt 13' och det tyckte jag lät bra. Det var NAD elektronik från hifiklubben tillsammans audiopro högtalare. En kompis till mig gick på samma NAD elektronik men med högtalare från DALI och fick mer bastryck. Sedan dess är man inne i uppgraderingskarusellen
Det finns oändliga möjligheter för 10', lyssna och leta, i slutändan får du alldeles säkert ihop ett system som faller i smaken. Men det kommer alltid finnas bättre system även om musiken är densamma.

"minds are like parachutes, they don´t work unless they´re open" - James Dewar
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/21 :  15:41:52  Show Profile Send Flint a Private Message
Tack för förslagen. NAD har jag faktiskt hört talas om.
Fortsätt gärna med fler förslag. Mellandagarna ska ägnas
åt budgettänkande.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/12/21 :  15:46:37  Show Profile Send matson a Private Message
Hej Flint!

Jag tycker ju att hifi skall kosta så lite som möjligt, men vara så mycket hifi som möjligt....

Det jag tycker man skall satsa på är att anläggningen lämnar utrymme för framtida uppgraderingar.

En dvd-spelare av välkänt märke tycker jag kan få agera cd. En sony går väl på ca 1500 bagis och då kan man ju uppgradera med en separat dac om man vill vid senare tillfälle.

Förstärkare och högtalare bör kanske köpas med varann i åtanke och här springer man ju på lite problem i dom låga prisklasserna(små högtalare med låg känslighet och relativt klena förstärkare).
Det finns ju en del flerkanalsstärkare där förstegsdelen inte är så dum och om det finns pre-out för frontkanalerna kan man ju uppgradera med finare slutsteg längre fram. Yamaha skulle kunna vara okej kanske. Pris mellan 4 och 5 papp gissar jag.

Koaxkablar från Clas Ohlson kostar hundra spänn och när man ändå är där inne så kan man ju lika gärna köpa någon högtalarkabel också så då ryker säkert en hundring till.

Ja, det lämnar ju ca 4 papp till högtalare och något finns säkert för dessa pengar men jag har ingen koll på vad som finns egentligen, men rent allmänt så tycker jag att det ofta finns en del intressanta begagnade högtalare för "små" pengar.

Om diy är möjligt så finns det ju däremot rätt mycket att välja på.

Mvh/Mats

Edit: stavfel


Mvh

Edited by - matson on 2003/12/21 15:49:40
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2003/12/21 :  16:05:53  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Hifi-Klubben har ju Cambridgeprylar till ganska bra priser. Du får tex en integrerad Cambridge A500 för 2500 alternativt ett Cambridgeförsteg C500 för 1800 och ett tillhörande slutsteg (p500), även det för 1800. Cambridge har även 2 cdspelare för 1998 och 2498 som jag har för mig att HiFi & Musik lovordade tidigare under hösten. På högtalarsidan borde det gå att hitta några trevliga stativare för en vettig penning.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/12/21 :  17:29:09  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Hej!

Hade inte Hifiklubben ett paket bestående av NAD 320BEE, NAD 521 och ett par Dali 5005 jubileumsversion? Detta gick loss på 8700:- när jag såg det. Är själv nöjd med cdn i paketet och om man förmodar att stärkaren står sig lika väl kan jag rekommendera detta.

Skulle du bara köpa stärkare och cd vore priset 6200:- vilket gör att dessa högtalare borde kosta 2500:- i paketet, något som borde göra det lätt att sälja dem utan förlust ifall dem inte faller dig i smaken. Kanske ett paket som är mer rock än finlir, men lyssna å skapa dig en uppfattning.

Sen borde du väl ha lite pengar kvar över till kablar, titta på begagnat här, du borde få fina grejer för de kvarvarande 1300:-. Själv har jag ett par begagnade Clou-högtalarkablar liggandes om det kan vara intressant.

Lycka till!
Micke
Go to Top of Page

LieS
Member

72 Posts

Posted - 2003/12/21 :  18:09:18  Show Profile Send LieS a Private Message
Jag la ut en liknande tråd för några månader sen, kolla in den http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=20294&SearchTerms=,

Själv gick jag efter en del lyssnande upp en aning i prisklass, men högtalare kan jag rekommendera acoustic energy ae1 för under 4000 om du söker stativare. även quad 11L är en höjdare i den prisklassen. nad's grejer var lite för beslöjade för min smak, och eftersom jag sällan lyssnar på riktigt hög volym kändes det inte som att kräm var det viktigaste. lyssna runt lite, jag tyckte att HK670 slog nad320bee på fingrarna, även om den har ganska mycket loudnesseffekt. just separation och närhet är något jag tycker nad saknar.

edit: språk




Edited by - LieS on 2003/12/21 18:11:21
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2003/12/21 :  18:12:23  Show Profile Send kurt a Private Message
Om vi pratar nytt varför inte följande:

CD: HK 750
Amp: HK 670
Högtalare: Infinity Alpha 30

Totalt: 9000:-
Var: Apparat.se

Kurt

Edited by - kurt on 2003/12/21 18:14:02
Go to Top of Page

LieS
Member

72 Posts

Posted - 2003/12/21 :  18:17:58  Show Profile Send LieS a Private Message
just det, och jag tror _inte_ på nån dvd istället för cd. det kan vara värt om man just vill ha en kompromiss, men inte annars.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/12/21 :  19:27:18  Show Profile Send yalpa a Private Message
Det finns ju hur mycket som helst för 10lök!

Nån sålde Linn Mimik + Majik plus stativ för 5000, då är det 5kkr över till beggade högtalare, man kan ju få contour 1.1 för de pengarna, eller bygga forumets stativare eller proAc kloner. wow säger jag bara!
Go to Top of Page

hydra-g
Member

57 Posts

Posted - 2003/12/21 :  20:29:04  Show Profile Send hydra-g a Private Message
Har tänkt köpa HK 670. Så infinity alpha 30 är lämplig? Kostade bara 3290 på apparat.se Prisvärd högtalare? Ursäkta en novis, men hur stor betydelse har rummets storlek? Har upplevt att min rör stärkare till gitarren kan låta lite vekt i ett litet rum, har det nått samband med stereo också? Mitt rum som grejorna skall stå är väl på tjugo kvadrat ungefär. Mycket funderande blir det...

Berra
Go to Top of Page

obi
Member

87 Posts

Posted - 2003/12/21 :  21:03:54  Show Profile Send obi a Private Message
högtalare: Quad 11L 3900:-
förstärkare: Rotel ra-01 ca 4000 (har jag för mig):-
cd: Cambridge D500SE CD 2500:-
=10.400:-

Denna kombination tror jag faktiskt spöar det mesta i prisklassen
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/12/21 :  21:12:00  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Högtalare: Carlsson OA58. Fantastisk fullregisterhögtalare som går spikrakt ner till dryga 30hz.(6000kr)
CD-spelare och förstärkare. En Cambridgecombo kanske? A300 plus D300SE ligger bra till (1800kr respektive 2000kr).
Kablage: RG62 och några hyfsade högtalarkablar, typ Supra, EKK eller liknande.

OA58 blir mitt nästa inköp då de är något av det bästa jag hört oavsett pris (jag vet, svårt att tro om en 6000kr högtalare för många). Dock med bra mkt dyrare förstärkare än Cambridge. Dessutom hantverksmässigt gjorda i Sverige.

Något som kvinnorna brukar gilla med Carlssonburkarna (framförallt de nya) är att de inte tar någon plats i rummet. 23x26cm "foot-print" och ca 70cm höga.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/12/21 21:32:20
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/21 :  21:18:53  Show Profile Send henricsson a Private Message
Flint,

såg ett par begangnade Amphion Aragon för 5'kr när jag var inne o spanade på hifimagasinet igår:

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=11469


http://www.amphion.fi/products/argon/argonframe5.htm

Har lyssnat på Aragon 2 & Helium+ och jag gillade dem båda, gräver grymt djupt i basen trots sina små element mycket bra upplösning, rent o fint. Väldans låg känslighet men Helium+ spelades med nån rör-stärkare på 20W tror jag. It rocked!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/12/21 21:19:57
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/12/21 :  23:07:22  Show Profile Send rowa a Private Message
Skulle köra på obi´s paket, fast kanske med ett par beggade stativare istället.

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/21 :  23:10:42  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag tackar för förslagen. Det verkar som om man kan få en hel del välljud för 10 lappar trots allt.
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/12/21 :  23:22:49  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Både cambridge och Nad har ju nämts ett inlägg här ovan, och är ju vettiga produkter som jag tror de flesta här tycker ger mycket ljud för pengarna (väldigt slitet uttrck då men.. ).

Jag och några bekanta jämförde nad och cambridges billigare modeller på lite olika högtalare, tycker de spelar bra båda två, det som lutar till Nad:s fördel är att deras instegsmodeller brukar orka driva det mesta vilket ju kan vara bra. Det gör att du inte behöver oroa dig så mkt för om förstärkaren ska orka driva högtalarna som du så småningom väljer.

Inom din budget är det i allmänhet större skillnader mellan olika högtalare än olika elektronik om man jämför med de vanligaste märkena (de som redan är nämda tidigare). Jag skulle köra på Nad-förstärkare och sedan prova mig fram till lämplig högtalare, genom ett par besök på affärer som du har i närheten. Eller så får du kolla upp vilka på forumet som bor i din närhet så får du bjuda in dig på fika och lite ljudsnack, kan vara både trevligt och givande! Ännu roligare att diskutera stereoprylar så än på nätet, även om forumet inte går av för hackor..


www.linnforum.se
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/12/21 :  23:24:46  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Tilläg: Du har 3000 poster här och frågar om tips på prylar...borde ju vara du som tipsar oss andra och dlera med dig av din kunskap istället då, iallafall om kunskapen har samband med antalet inlägg :)

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Dr Fre
Member

88 Posts

Posted - 2003/12/22 :  00:32:56  Show Profile Send Dr Fre a Private Message
En fråga: I trådar om budgetanläggningar brukar stativare rekommenderas före golvare, vilket är förståeligt på sitt sätt (mindre material i lådan och kanske färre element gör att mer pengar har lagts på utveckling och bättre kvalitet på de komponenter som ingår). Men det jag undrar är om stativen glöms bort? Ett par hyfsade stativ kostar väl ändå tusen spänn, om man nu behöver köpa sådana. Så när ni rekommenderar stativare, räknar ni då med att en extra tusing lätt snyts fram, att en stativare placerad i befintligt möblemang ändå låter bättre än en golvare i samma prisklass, eller har folk stativ liggandes?
Kanske är jag petig, men för mig känns det som att någonting fattas om man inte har stativ till högtalarna och att de därför ska räknas med i budgeten.

No hay banda
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/12/22 :  00:48:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det är kanske inte Flint som själv skall ha anläggningen. Han kanske ligger i en dyrare klass och vänder sig till dem som känner till "10000-klassen" bättre.. Vem vet!?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/22 :  06:45:19  Show Profile Send Flint a Private Message
Sony och Zalve
Jag letar anläggning åt en genetisk avkomma (läs lymmel till son) och har dålig koll på vad som är i omlopp. Själv står jag ändå inte speciellt högt på statuslistan och tycker att 100 000:- är ganska mycket bortkastade pengar för stereogrejer. Så kul är det ändå inte. Jag tycker att jag har fått bra hjälp i letandet.

Om mina 3000 inlägg.
Dom flesta är helt onödiga.

Edited by - Flint on 2003/12/22 06:54:54
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000