HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Canton LE 107/109
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/12/21 :  11:49:47  Show Profile Send jonta a Private Message
Är det någon som har någon info mdessa högtalare? Jag menar då främst ljudkaraktär. LE 109 kostar ju t ex bara 5000 på Apparat, vanligtvis kostar de ca 8000! Vad stääler LE 109 för krav på förstärkaren? Har en Nad 320BEE, kommer inte att byta den just nu, utan högtlarna! Takksam för all svar!

Dreams never end!

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/12/21 :  15:48:04  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag tycker nog att du skall lyssna på lite olika högtalare, dvs det finns så mycket bättre högtalare än Cantons 107 och 109.Dessa två tillhör inte det bästa presis som Canton har tillverkat. De är ljusa och mycket slanka i ljudet. Sen beror det ju mycket på din egen smak, men som sagt så tycker jag att det finns mycket bättre högtalare än dessa. Mitt tips är att du läser nr9 av Hifi&Musik. Ring till dem i morgon och beställ detta nummer.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/12/21 :  15:56:54  Show Profile Send jonta a Private Message
Ok takkar för tipset! Några modeller runt 6000 du rekommenderar annars?

Dreams never end!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/12/21 :  16:04:44  Show Profile Send FBK a Private Message
Har du möjlighet så lyssna på dessa.
Tannoy Sensys 1 pr4500 och 2 pr7500, finns på Ljudmakarn.se
Acoustic Energy Evo 3 pr.6500, skall enligt många vara något extra. Kolla på Hifi-punkten.se
B&W DM309 pr.6000 på Hifiklubben.se

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/12/21 :  21:12:38  Show Profile Send SW a Private Message
Kom just från en bekant som har LE 109 och nog måste det vara en prisvärd högtalare för 5000:-. Tyckte absolut inte att det lät speciellt ljusa och slanka. Det jag hade att anmärka på var att basen var lite för kraftig och det tyckte även ägaren. Efter att ha flyttat ut dem en bit till från bakväggen lät det riktigt bra. Att det finns bättre högtalare än dessa är ju självklart men för 5000:- tror jag dom klarar sig jättebra.

S
Go to Top of Page

Sillion
Starting Member

27 Posts

Posted - 2004/02/02 :  00:03:52  Show Profile  Visit Sillion's Homepage Send Sillion a Private Message
Har provlyssnat LE 109 och jag tycker att basen är väldigt bra för 5000 kr :)

Reality is only matter, time and energy! All other things are make believe!
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2004/02/02 :  08:54:01  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Hej o hopp, min kompis har dessa högtalare.
FBK: Har man inte spelat in dem låter de ljust och slankt men efter några månader låter de bra och har då också fått kropp. Tyvärr har han bara en 5-kanals förstärkare så maximalt får han inte ut. Men jag kan dock hålla med om att det inte är det bästa Canton tillverkat. Men så kostar ju kantons bästa ca 10 ggr så mkt också.
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2004/02/02 :  08:54:39  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
oj Canton ska det ju vara..
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/02/02 :  15:06:59  Show Profile Send bjarne a Private Message
LE 109 är ett mycket bra köp för 5000:-. Har en stor ljudbild, med djup bas, kanske inte fantastiska detaljer i något register, men vilken golvare för 5000:- har det. Sedan kan man förstås ha andra ljudpreferenser, men at den hade varit en svår nöt att knäcka för "nr9-högtalarna" är jag rättså säker på. Le 107 ska du däremot akta dig för! Vet inte vad Canton har lyckats göra med den, för den är spretig och obalanserad i jämförelse med hela LE-serien.
Vad gäler stärkare så är 109:an inte å hemskt kinkig, har dock inte hört den med 320 BEE, men Nad:ens ljud borde passa, och dom brukar ju vara bra på at leverera ström.
Tror att du kan få massa infå på prisjakts frum, eftersom LE-serien verkar vara riktigt populär i hembiokretsar, och där vekar många köre md klenare grejer än 320BEE.
För övrigt tycker jag att du kan gå in till din lokale cantonhandlare och fråga om du kan få ett konkurenskraftigt pris i jämförelse med aparat, hembiobutiken och netonnet sm alla säljer den för 5kkr. Du kan ju inte få mer än ett nej.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/02/02 :  16:37:09  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
LE 109 är ett mycket bra köp för 5000:-. Har en stor ljudbild, med djup bas, kanske inte fantastiska detaljer i något register, men vilken golvare för 5000:- har det. Sedan kan man förstås ha andra ljudpreferenser, men at den hade varit en svår nöt att knäcka för "nr9-högtalarna" är jag rättså säker på. Le 107 ska du däremot akta dig för! Vet inte vad Canton har lyckats göra med den, för den är spretig och obalanserad i jämförelse med hela LE-serien.

Det var länge sedan jag lyssnade på Cantons Le-serie, och jag är inte säker på vilken av golvarna som jag lyssnade på, men de var inget vidare. För att vara en stor golvare så gav de ett slankt intryck ljudmässigt. En kompis köpte Le 101,(dem som man hänger på väggen)som frontar och bakhögtalare till sin hemmabio,och det låter mycket bra på film,och otroligt bra om man tänker på priset. Till musik så är de lite för ljusa.
/fbk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

sista_striden
Member

68 Posts

Posted - 2004/02/02 :  16:46:22  Show Profile Send sista_striden a Private Message
Personligen tycker jag LE, både 109 och 107 låter skrikig i diskant och alldeles för ljus, dock gillar jag basen. I priklass 5000 tycker jag absolut du ska kolla på fler högtalare.

Kolla in B&W 309, Dali 6006 och Monitor Audio Bronze4

Edit: Stavfel

Edited by - sista_striden on 2004/02/02 16:51:52
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000