HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HLFS-1 är lite "buggig"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/12/20 :  23:56:08  Show Profile Send krorre a Private Message
Jag förstår att Hlfs-1 är ett utvecklingsprojekt som innebär möjlighet för lite egna modifikationer. Jag har läst lite om det här projektet, och det verkar mycket intressant.

Men vad är det för karaktär på högtalaren - brett stereoperspektiv? Släpper ljudet från högtalaren? Analys? Är det en härlig "kropp" på ljudet? Och vad driver ni den med? Är den kinkig vad gäller förstärkeri?

Sen en sak till, det hade varit trevligt om filter-skisser, komponentlista och dylikt borde uppdateras och samlas på ett ställe. Man har läst lite olika saker; "det filtret är utbytt mot ett annat" etc. Känns som ett alltför riskfyllt företag att ge sig in på. Förresten, synd att företaget som sålde hela "byggsatsen" slutade med det.

I övrigt all heder till de som ligger bakom detta och har räknat, joxxat och berättat hur det framskridit!!! Men som sagt; för en novis på området känns det alltför riskfyllt.

Hörs...

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/12/21 :  00:27:54  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Har du tittat något på forumet `? Finns lätt 50 trådar om HFLS1
och 2 artikler om "allt" man behöver till dem...

http://www.hififorum.nu/artiklar/hfls1/artikel.html
http://www.hififorum.nu/artiklar/hfls1/del2/part2.html

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/12/21 :  00:35:10  Show Profile Send krorre a Private Message
" http://www.hififorum.nu/artiklar/hfls1/del2/part2.html "

Hmm... det var väl lite det jag menade. Det verkar ju som att några komponenter från filterlistan har bytts ut mot andra. Sen en annan sak på den sidan. Vid "baffel bakifrån" så förstår jag inte hur den kan se ut så. Om jag inte har läst ritningen för lådan helt fel, så kan jag inte tyda att det ska se ut så.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/12/21 :  00:43:53  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Den HFLS2'an som är på bilden, där användes lösa kontakt don, därav attd et inte "stämmer" med ritningen.
Men det gör man ju som man vill med. Själv kommer jag att använda samma element (Samma innervolym) och filter (tror jag) och modifiera lite annat.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/12/21 :  20:13:07  Show Profile Send krorre a Private Message
Ska man bara lägga in filtret i lådan utan att sätta fast det? Rakt ner i botten, eller? Sen vad gäller komponenterna till filtret, är det plus och minus på dem, alltså; plus på en komponent ska alltid gå till plus på ett element/terminal(ja, tummen mitt i handen)?

Nu när jag kollar lite till så kan nog borrningen ställa till det rejält: det kan ju bli snett(dessutom har jag ingen borrmaskin, vilket ställer till det ÄNNU mer. Men jag ska nog försöka få hem spånskivor och testa med (om jag nu skulle ge mig in i projektet.) Är det inga stagningar inne i högtalaren? Går det att fanera efter att man satt inop högtalaren?

Tycker det är lite dåligt med lyssningsintrycken. Är det kinkig med utrustning osv?

Edited by - krorre on 2003/12/21 20:48:13
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/12/21 :  23:08:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Krorre...

Har du överhuvudtaget läst nån av ALLA trådar som finns om HFLS1an ? (Personligen tror jag inte det)
Använd sök funktionen och sök på HFLS1. läs sen igenom ALLA de trådarna. Speciellt tråden om buggrepotaget.
Utan borrmaskin/Skruvdragare blir det nog en del svårigheter. Använd MDF istället för spånskiva.
Du kan sätta saft filtret med smältlim. Enklast är nog att fälsa alla filterkomponenter på en platta, som man senare fästar på botten av lådan.

Åter igen. LÄS trådarna om HLFS1'an

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/12/21 :  23:20:28  Show Profile Send krorre a Private Message
Jorå, en del har jag läst, men buggreportaget har jag nog missat. Länk?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/12/22 :  00:03:25  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Hur svårt kan det vara ?!
Prova att använda sökfunktionen.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?whichpage=8&TOPIC_ID=15403#253567

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?whichpage=5&TOPIC_ID=21105#253568

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2003/12/22 :  00:19:46  Show Profile Send Skiier a Private Message
1... 2... 3... 4... 5... 6... 7... 8... 9... 10...



Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/12/22 :  00:33:05  Show Profile Send krorre a Private Message
He he... tydligen skulle man fräsa på insidan av frontbaffeln trots allt. Jaja...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000