Author |
Topic |
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2003/12/19 : 18:21:00
|
Någon som har erfarenhet av ovanstående grejor ?? Hade tänkt köpa något av dem Intek eller Pretek/Powertek till min grabb som snart är 12 bast, tyckte detta var ett bättre alternativ till det krimskrams som finns på Siba/On Off
Tacksam för synpunkter |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/12/19 : 18:25:21
|
Har en bror som ägt en Intek i, umm, 8 år nu tror jag. Än så länge är det inte aktuellt att den ska bytas ut... Har av förklarliga skäl lyssnat en hel del på den (kanske inte med så kritiska öron som när jag lyssnar nuförtiden iofs), det är klassiska Linn-skolan helt enkelt. Bra RIAA, bra drag i musiken, man blir medryckt. Som sin efterföljare Majik (eller vad man nu ska kalla den) så saknar den det där sista i basområdet. Allt beror på vad man jämför med dock - en Intek borde inte kosta mer än 2k om man hittar den beggad nu, för de pengarna skulle jag vilja påstå att den är ett kanonköp |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2003/12/19 : 18:29:05
|
Ayn
Tacka för det, ser man till pengarna så är väl Majik att föredra men Intek lär väl ha lite mer kraft ??
Har ev en Intek på gång för under 2.000 kr
Så det verkar lovande |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/12/19 : 18:35:43
|
Ja, Majik är absolut en bättre förstärkare, därom råder det inget tvivel. Jämfört med Intek har den 17 färre watt att ta till i 8 ohm (33 vs Intekens 50).
Pruta ner Inteken till 1500 så är det ett helt okej köp tycker jag. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2003/12/19 : 18:37:47
|
OK det är det priset jag kan få den för, men såg en annons på Majik/Mimik för 5.000 kr, låter billigt tycker jag |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/12/19 : 18:41:33
|
Det var ett bra pris ja! Majik brukar väl gå för runt 4k annars. Beror på, varianten med RIAA-steg brukar kunna kosta en slant mer. Mimik brukar man väl få betala typ 3k för...så 4 + 3 = 5 tycker jag låter som en trevlig kombination
Du får vara medveten om att det inte går att reparera Mimiken om lasern går sönder, eftersom reservlasrarna är slut. Men köper man en Mimik för så lite pengar är det kanske ingen fara hursomhelst Och mest troligt lär lasern kunna köra på ett rejält tag än. |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2003/12/19 : 18:45:26
|
Det är ju sant förstås, man kan ju kombinera Intek med en annan cd-spelare, behöver ju inte vara Linn
Hur är det Intek´s högtalaranslutningar ?? tar de bananer ??
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2003/12/19 : 18:54:45
|
BFA bananer är faktiskt mkt bra och funkar även i vanliga banananslutningar
Tackar för infon, nu får man tänka igenom vad som blir bäst att göra.
|
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/12/20 : 11:08:31
|
Jag har provat Intek och den är ingen höjdare. Den låter ungefär som vilken billig förstärkare som helst. Ljudet är lite grumligt och oklart. Däremot kan man ju tänka sig att RIAA:n förmodligen är bättre i Linn-stärkaren än i t.ex en NAD eller Rotel i samma prisklass. Jag har själv en Rotel RA 930 AX som jag tror var deras näst billigaste när jag köpte den. Jag tror faktiskt jag skulle föredra den framför Intek, även om jag inte jämfört dem direkt mot varandra. Inte heller Mimik och Majik är mycket att komma med i mina ögon, de låter luddigt och diskantfattigt, men p.g.a. att det står Linn på dem kostar de ganska mycket. |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2003/12/20 : 11:43:26
|
Hmm intresant Magnuz
Vad kostar Rotel RA 930 AX ?? kan ju vara ett alternativ om man lyckas hitta en sådan förstås |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/12/20 : 14:32:27
|
Den borde vara ruskigt billig begagnad med tanke på att jag köpte min ny för ca 2000:- för några (5?) år sedan. Jag har som sagt inte jämfört dem sida vid sida men jag har jämfört Roteln med mycket annat och aldrig blivit besviken. Tyvärr saknar den fjärr, men det gör väl Intek också, tror jag. |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2003/12/20 : 14:34:54
|
Jo det stämmer Intek har inte heller fjärr, vad ligger effekten på Roteln ??
|
|
|
peder47
Member
587 Posts |
Posted - 2003/12/20 : 16:04:11
|
Hej
Rotel kan vara ett bra alternativ för pengarna till en *yngling* .
Jens (min sons) första integrerade var en Rotel 820 som sedermera blev utbytt mot en Rotel 930,ännu senare blev det en Creek integrerad...och nu till jul blir det byte till ..ja det får ni höra senare.
Linn Intek tycker jag också är ett mkt bra alternativ,där går det att spela mkt högt utan att det släpar efter eller låter illa.12-åringar brukar ju vilja *blåsa på* ibland om man säger så .
Peder |
Våga vara *openminded* |
Edited by - peder47 on 2003/12/20 16:04:57 |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2003/12/20 : 16:06:14
|
Peder
Jo det känner man igen ibland känns det som om väggarna förflyttar sig så att säga |
|
|
|
Topic |
|