HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Värsta HiFi-upplevelsen. Berätta!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2003/12/29 :  07:46:21  Show Profile Send zahnn a Private Message
Två incidenter med ett ZAP Pulse-steg (2.0 modulerna) + kul miss...

När jag byggde steget (3 på natten i sommras, kunde inte sova ) så skulle jag montera 12 rifa-elektrolyter (10 000uF/st) liggande på bottenplattan, så vad tar man, jo, en aluminiumplåt som man bockar i ett L och fästar alla kondingar i. Tyvärr var bottenbultarna i kondingarna kopplade till minus, vilket betydde att jag kortslöt ena lindningen på trafon. (Elfas 800VA trafo 2x42V). Det blev väldigt mörkt en stund innan jag hittade proppskåpet... Vanlig 10A-propp dock...

Andra incidenten med steget var efter hopmontering under försiktig provspelning. Plötsligt slutar den ena högtalaren att spela musik och börjar knäppa och pipa istället. Ut med kontakterna till allt snabbt som attan. Tycker att det luktar lite konstigt, så jag känner på basarna, och de sitter helt fast i den högtalaren som lät kass. (DALI 5005, 2st 6,5") Dessutom ryker det ur basporten... Det visade sig att modulen hade låst sig till matning, och bränt ena utgångstrissan, vilket resulterade att jag hade -60V ut på högtalarutgången. Det motsvarar 400W i 4 ohm, och 5005:orna tål 150W i 4 ohm peak... inte bra. Som tur var så hade killen jag köpte högtalarna av även köpt drulleförsäkring till, så jag ska få ut nya basar utan extra kostnad. Det var dock 3 månader sedan, så man kan ju inte såga att servicen är så snabb (Hifiklubben). ZAP pulse-modulen skickade jag tillbaka, skulle fått en ny på garantin, men jag passade på att uppgradera till 2.1 Inga problem sedan dess...

Inte riktigt Hifi, men jag och en kompis skötte ljud och ljus på en fest i Lund, och hade 4 gamla scanners på 1000W/st + lite annat ljus. Ljudet på en 10A-propp, och ljuset på en 10A. (Vi hade inte tänkt köra allt ljus samtidigt, men efter ett par öl...) När ljuset slocknade blev vi mäkta förvånade, men om man drar 4600W genom en 10A-säkring så går den sönder. Fungerade i 20 minuter, men sen så kunde man inte hålla i säkringen, den blev lite varm... Visste ni att porslin spricker om man värmer det...
Efter att vi bytt ut proppen så var vi lite mer sansade med effekten...

Edit: Stavfel

[z]

I like boolean logic
NOT

Edited by - zahnn on 2003/12/29 08:04:54
Go to Top of Page

marcusnaslund
Member

61 Posts

Posted - 2003/12/29 :  14:34:16  Show Profile Send marcusnaslund a Private Message
Henricsson: Word, sådant är jobbigt. Eller när folk vill ha köpråd på tokbra hifi men inte betal mer än några tusenlappar. Jag tycker att det är helt ok att vissa inte prioriterar ljud högre, det handla ju om intresse.... men vem tror att man får en mercedes till priset av en begagnad trabant?

Drömmar är till för att uppfyllas........
Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2003/12/29 :  19:39:02  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
När jag var 14 fick jag i "uppdrag" att sitta och trycka på en ny fin Yamaha surroundförstärkare modellen 5x100W eller nåt i den stilen. När jag en kväll får för mig att byta högtalare struntade jag helt sonika i att stänga av förstärkaren och de fina högtalarkablarna jag hade (hehe) skruvade sig och kortslöts. Klick sa det i den för mig dyra förstärkaren och jag blev alldeles kall inombords... Tack och lov för mig var det automatsäkring i så jag behövde inte ens byta säkring i den...

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/12/30 :  00:33:39  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
har inte lyckats med så mycket nu på senaste tiden... kan bero på att jag inte äger någon hifi längre men det hände inte så mycket då heller...
Däremot när jag var riktigt liten och presis hade lärt mig att gå någolunda ordentligt... och vad stod ju precis i ögonhöjd om inte pappas skivspelare med hans nya o dyra pickup utan locket på spelaren, liten o nyfiken är man ju så jag tar mig fram till spelaren och måste ju naturligtvis ta lite på den. hittar sedan något väldigt litet o tunt i slutet på en arm och tänkte att den där måste jag ju peta lite på, pekfinger rakt fram på nålenväldigt böjd nål...
(kommer inte ihåg händelsen själv men man har ju fått höra den några gånger... och pickupen finns kvar)

Go to Top of Page

Spiffy
Member

124 Posts

Posted - 2003/12/30 :  00:58:01  Show Profile  Visit Spiffy's Homepage Send Spiffy a Private Message
Satt med fjärren i andra sidan rummet.
Tryckte på play och höjde volymen lite, lät himla svagt så jag fortsatte med fingret på plusknappen. Lät fortfarande himla svagt och väldigt dåligt, så beslöt mig för att gå fram och undersöka vad felet var.
Felet visade sig vara att mina hörlurar var inkopplade och agerade högtalare. Vet inte om det var något vidare bra för dem men de låter hyffsat fortfarande.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000