HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Förslag på långa signalkablar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2003/12/19 :  08:05:37  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Jag ska flytta runt mina apparater och har en variant som ska testas. Det är att placera slutsteget nära högtalarna så jag kan använda korta högtalarkablar.
Då måste jag tyvärr ha långa signalkablar.

Apparaterna står med ca 11 meters avstånd från högtalarna.
Idag har jag alltså 11 meter långa högtalarkablar och förstås korta signalkablar.

Är det en bra ide´att flytta slutsteget nära högtalarna för att få korta högtalarkablar och långa signal dito? Eller ska jag ha kvar placeringen jag har idag med långa högtalarkablar och korta signalkablar?

Resten av apparaterna kommer att vara placerade nära varann. Alltså kommer jag använda normallängd på kablar mellan signalkälla och försteg.

Om jag nu ska ha långa signalkablar har jag bla. kikat på en RG62 kabel från Elfa.(Låg kapacitans).
Kan det vara en bra lösning eller finns det andra kablar att föredra när jag behöver sådan längd (ca 11 m.)?

Hoppas på expertisen på forumet.

Varför jag lagt frågan på DIY är främst för att det väl knappast finns köpekablar med de längder jag behöver.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/12/19 :  08:55:24  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det viktiga här är ditt förstegs utimpedans. För hög sådan gör att du tappar diskant. Du kan testa detta genom att helt enkelt hänga på så mycket kapacitans som din tänkta kabel har. Du kan kanske öppna locket till försteget och sedan testa med olika kondensatorer direkt på utgångskontakten.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/19 :  11:18:00  Show Profile Send Flint a Private Message
UFFE T
Du är inne på RG62. Det är vad jag skulle välja på grund av just den låga kapacitansen. Jag tippar att det fungerar kalas. Kapa till rätt längd (11m) och jämför med kortare kabel medan du har pryttlarna närma varandra. Berätta gärna om resultatet.

Edited by - Flint on 2003/12/19 23:11:23
Go to Top of Page

Anders Enquist
Member

65 Posts

Posted - 2003/12/21 :  11:21:56  Show Profile Send Anders Enquist a Private Message
Enl min erfarenhet är det ALLTID att föredra korta högtalarkablar o längre interconnects än tvärtom. Det kräver som regel monoblockslutsteg om oxå är att föredra men om det finns så har du inget att tveka på. P g a längden kan interconnectkabeln ev fånga upp brum så skärmat är nog bäst.
Källor t diy-kabel t ex www.vacuumstate.com o Josef Svalanders hemsida.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/12/21 :  15:16:17  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag har en lång signallösning bestående av oskärmad 3 flätad categori 5 kabel utp. Vet inte men det känns inte som jag har förlorat så mycket i diskanten. Brummet från slutsteget blev jag dock av med. Puhh.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2003/12/21 :  16:10:59  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Varför inte prova att flytta apparaterna närmare högtalarna så du kan ha både korta högtalarkablar och signalkablar. Så vet du om det finns nånting att tjäna på korta högtalarkablar, annars är det väl ingen mening med ommöbleringen?

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000