HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Spänning + Utgångstrafo !?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kabeltattarn
Member

53 Posts

Posted - 2003/12/18 :  18:03:31  Show Profile Send Kabeltattarn a Private Message
Hallå !
Jag har 2 st. trafos liggandes..

En heter: Dynacord 307
den andra heter: Dynacord 017b (ser det ut som iaf)

Är det nån som vet NÅTT om dessa trafos ?!
Skulle behöva lite specar om det finns nånstans

Även en andra "Dynacord 307" är av intresse

~: Alla behöver en propp ibland ! :~

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/18 :  18:15:23  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag kan dom inte men det går att mäta upp allt som är av intresse. Omsättning, belastningimpedans, induktans och sån't. Har du skåp, tongenerator och multimeter?
Att det är ganska bra grejer tycker jag eftersom jag har byggt en hel del med skrotade Dunacordförstärkardelar. I alla fall fem förstärkare varav två till munspelförstärkare. Det var kul.

Edited by - Flint on 2003/12/18 18:38:22
Go to Top of Page

Kabeltattarn
Member

53 Posts

Posted - 2003/12/18 :  18:36:41  Show Profile Send Kabeltattarn a Private Message
Har allt utom skåp.. försvann för mig under en konkursförvaltares frammars !

Men det är väldigt många "öron" att mäta på..
utg.trafon har 18 öron..
sp.trafon har jag redan fixat mätningarna på..
Ska köra 2st. EL34 i PP (330 V Anodsp. 63 V Bias) tror jag

Borde hamna nånstans runt 30 friska Watt

Jasså du har oxo byggt med Dynacord !?
Du vet inte var dessa tingestar kan komma ifrån för steg !?
Skulle vilja ha en till "Dynacord 307"..

~: Alla behöver en propp ibland ! :~
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/18 :  18:45:13  Show Profile Send Flint a Private Message
Dina data stämmer nog bra. Dom använde lägre spänning än vanligt och det tycker jag är bra. Lättare att få "rätt" ljud. Jag har mest skrotat gamla trasiga lik och tagit reda på det som går att använda så jag kan inte Dynacords egna modeller så bra. Gillade inte grundkonstruktionerna men prylarna är bra. Massor med öron på trafona ja. Olika impedanser och uttag för ultralinjär koppling och också en 100V linje vill jag minnas. Utan skåp blir det svårt att mäta induktans om du inte har en LCR-mätare förstås. 30W från ett par EL34 är ett bra värde. Ger ett gött anslag och häng åt Stratan, eller Telen som i mitt fall.

Jag tippar att utg.trafon ser ut så här



Jag skulle börja med att ohmmäta lindningarna och se vilka som sitter ihop med varandra. Primärsidans lindningar ligger på ca hundratalet ohm och sekundär på under ett ohm utom 100V lindningen som kan vara fristående och mäta sig 10 ohm. Sen skulle jag ansluta någon volt säg 100Hz från tongeneratorn till någon av sek.lindningarna och mäta upp och försöka identifiera primärsidans lindningar. 100% på ena sidan till 100% på andra sidan ger högst spänning och den bör vara 15 till 30 volt beroende på vilken lindning du har hittat på sek.sidan. Belastningsimpedansen på trafon ligger på 3.4K och sen är det bara att mäta åt andra hållet (ansluta generatorn anod-anod (100% till 100%) på prim.sidan). Då kan man räkna ut vad varje sek.lindning ska ha. 40% och 100% har stift "matning" som ref.

Edited by - Flint on 2003/12/18 21:02:59
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/12/18 :  20:36:01  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
förlåt inhopp, men varför behöver man veta induktans??? räcker det inte med watt och förhållandet in och ut (dvs Z)
????

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/18 :  20:42:22  Show Profile Send Flint a Private Message
GrandBear
Klart att du har rätt. Det var som vanligt bara min nyfikenhet som tänkte högt.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/12/19 :  16:14:56  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
grejen var att DET visste inte jag,,, utan blev nyfiken..."En dag utan att lärt mig något, är en bortkastad dag" så det var faktiskt inte en bezzerwizzerfråga.. (denna gången altså )

God Jul till er allihop

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/19 :  17:07:37  Show Profile Send Flint a Private Message
gammelnalle
Låt mig förklara hur min nyfikenhet fungerar.
När jag lägger vantarna på en ny okänd utg.trafo så tänker jag att den här kan jag kanske ha nytta av. Då börjar jag mäta som jag har beskrivit tidigare och sen mäter jag även upp induktansen med hjälp av nämnda instrument och då får jag svar på om trafon är tänkt att användas till HiFi eller något annat mindre idealistiskt. Dvs. undre gränsfrekvens.

Edited by - Flint on 2003/12/19 17:09:15
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/12/19 :  19:47:55  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
OK !! Låter förskräckligt () intressant , så intressant att JAG vill veta mera om denna mätning, Har du möjligen några lästips för fördjupning. (eller är det dina empiriskt esoteriska kunskaper som talar?

björn

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/19 :  22:56:25  Show Profile Send Flint a Private Message
gammelnalle
Nej. jag har inga lästips. Empiriskt ideologiskt är nog närmsta ordet att beskriva egenskapen. Kanske insikt en annan. Kanske bondförnuft en ytterligare. Jag vet inte. Om du vill så kan vi gå igenom en utg.trafo från början till slut. I alla fall så långt som jag kan dom. Jag räknar inte atomer. Det ger inget i slutändan. Verkar bara fisförnämnt.

Edited by - Flint on 2003/12/19 22:57:18
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/12/20 :  17:36:27  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
quote:
Om du vill så kan vi gå igenom en utg.trafo från början till slut. I alla fall så långt som jag kan dom.

Shoot!! jag är idel öga!

Jag har hyfsad grundkunskap i el/elektronik , men just rör är en något "vit fläck" i mitt vetande. Jag ligger dessutom inte åt hajfaj hållet (trots val av denna sida ) utan mer gitarrförstärkare. Men där verkar du rätt så hemtam.
Älskar att bygga från junk/skrot och behöver därför veta lite mer om just trafos.
T.ex Kan man ta en nättrafo med primärlindning 110/220V och använda som PP utgångstrafo??? en 6V sek borde väl vara bra??? Räknar man då på förhållandet 110-6 eller 220-6 för att beräkna U/U och sedan Z ?

mycket blir det??


Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000