HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Radio! Har frågor angående antenn.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/12/17 :  21:19:48  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej på er! Det här med radiomotagning kan jag inte ett dugg om, så jag undrar om det finns någon kunnig person här som kan ge mig lite hjälp.
Jag skulle vilja ha bättre motagning än vad man får med "snöret" som är uruselt, som jag fick tillsammans med min avreceiver Sony 333es. Har funderat på radio utaget som finns jämte TV-antenn utaget i lägenheten.Får man okej motagning där eller måste man skaffa en inomhus antenn. Och vilken kabel ska man skaffa, går det bra med en vanlig antennkabel. Vill helst inte lägga några stora pengar på detta, utan bara få en okej motagning för att kunna slölyssna på radio ibland.
Mvh fbk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/12/17 :  21:48:48  Show Profile Send Margaux a Private Message
Nu kanske jag e dum i huvudet men jag köpte en antenn som fick bäst i test för drygt 1000 kr (ser ut som en halvmåne).

Den lät sämre än snöret.

Kör numera med snöret som dessutom är lätt att gömma.

Den är till salu (om jag inte har slängt den).

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/12/17 :  22:02:32  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Köp dig en bilantenn och montera ute på balkongen.... funkar hur bra som helst...
Billigt är det också.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2003/12/17 :  22:08:38  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag ersatte mitt snöre med en enkel bandkabelantenn (en sån där kabel med två ledare på stort avstånd från varandra) från Clas Olson för 29 kronor. Det gav väldigt mycket bättre radiomottagning för pengarna. Har du ingen Clas Ohlson-butik i närheten har jag sett likadana på typ Siba för ungefär samma pengar.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/12/17 :  23:31:31  Show Profile Send Jodå a Private Message
Biltema har en vettig utomhusantenn som funkar bra för mig. Kostar ca. 200 SEK.

/J

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/18 :  09:24:24  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det finns bra antenn som sagt för ett par hundralappar, dock så kan man ändå få dålig mottagning pga flera saker.. Men vill man lägga ut en 1000:- så kan man få det riktigt bra om man har vettiga mottagningsförhållanden...

Jag har använt en från en av världens bästa tillverkare av tunerdelar och den är ett långt spröt på runt 120cm med en fästanordning i botten där även en cylinder sitter. Fungerar kanon och kan lyfta vilken tuner som helst, har även testat den med en Tivoli och det blev en klar skillnad !!

/Martin
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2003/12/18 :  10:21:02  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Har man kabeltv så brukar det sitta ett uttag för radio bredvid tvuttaget. Jag kopplade en vanlig antennkabel från radiouttaget till receivern och jag tycker ljudet blev mycket brusfriare än med "snöret" som medföljde vid köpet. Jag har sett att ljudmakarn har en antennkabel från QED för 900:- men frågan är hur pass mycket bättre radioljudet blir med den...

edit: Jag såg just att du frågade om radiouttaget i väggen så antagligen sitter det ett sånt i de flesta kontakter och inte bara hos mig som har kabeltv . Frågan är dock om det blir bättre mottagning om man har en egen antenn jämfört med kabeltv.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

Edited by - MasterOfPuppetz on 2003/12/18 10:35:29
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/12/18 :  10:40:36  Show Profile Send Margaux a Private Message
Skall tillägga att "snöret" är en sådan modell med två ledare med 1 cm mellan ledarna. Fungerar mkt bra. Men så bor jag 1 km från Nackasändarna. Kanske spelar roll. Fast det var samma sak inne i centrum av stockholm där jag bodde i ett hus med tjocka stenväggar. Snöret var bättre.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/18 :  10:49:21  Show Profile Send MartinH a Private Message
Vissa kabeluttag kan vara riktigt dåliga så man ska nog pröva först, men jag har hört en del bra om QEDs kabel så den ska jag faktiskt pröva själv och se hur mycket skillnad den gör...

De snören som följer med tycker jag man kan slänga direkt, dom är inte bättre än SSSK som brukar följa med billigare csspelare och dylikt...

/M
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2003/12/18 :  11:02:55  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Får man höra några ord om den efter ditt test vore det trevligt.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/12/18 :  13:42:22  Show Profile Send FBK a Private Message
Tack för alla förslag!

Martin!!
quote:
Jag har använt en från en av världens bästa tillverkare av tunerdelar och den är ett långt spröt på runt 120cm med en fästanordning i botten där även en cylinder sitter. Fungerar kanon och kan lyfta vilken tuner som helst, har även testat den med en Tivoli och det blev en klar skillnad !!


Det är väll en sådan som återförsäljaren för Bryston säljer, tror att jag har sett en test på denna antenn i High Fidelity för några år sedan, fick mycket bra kritik om jag inte minns helt fel.

Skall i helgen testa med min vanliga tv-antennsladd mellan radio uttaget och receivern, så får vi se hur resultatet blir.


När det gäller "snören" såfinns det olika varianter, jag hade den sämsta dvs bara en tråd. Fattar inte varför de skickar med en sådan, den är ju helt värdelös.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/18 :  15:58:17  Show Profile Send MartinH a Private Message
Den antennen kan nog ha varit med i High Fidelity, och den jag pratar om är Magnum Dynalabs ST-2 och den har HifiArt agenturen på, ingen annan..

Dom skickar nog med en sådan för att man måste för att grejena ska fungera utan att kunden ska behöva gå och köpa ytterliggare produkter, lite plug and play kan man säga..Men dåliga är dom inget snack om den saken !!!

/Martin
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2003/12/18 :  18:28:33  Show Profile Send Babar a Private Message
Jag har märkt att det är stor skillnad mellan stationerna. Tex. P1, P2 och P4 plus lokalradion får jag in med högsta signalstyrka via radiouttaget i väggen(med vanlig antennkabel till tunern), och det låter mkt rent och bra. P3 däremot ligger och hoppar precis mellan signalstyrka 6-7 (skalan är från 0-9) och man märker att ljudet är marginellt sämre. Min tuner har dubbla antenningångar och P3 tar jag in via den andra antenningången med en enkel luftantenn (typ bandkabel) - Då får jag helt plötsligt bra ljud på högsta signalmottagning. Jag vet inte varför det skiljer mellan kanalerna; P1, P2 och P3 borde ju sändas via samma sändare?
jag har inte provat några dyrare antenner/kablar eftersom jag är nöjd för tillfället - tycker inte det finns anledning att köpa nåt dyrare eftersom jag anar att skillnaden skulle bli så liten.

Mitt råd är: Använd radiouttaget i väggen med vanlig antennkabel, och i andra hand: köp en billig kabel typ snöre/bandkabel, eller som "Jodå" tipsade om - en bilantenn. Om det inte blir bra kan du ju alltid gå upp på dyrare saker
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/12/18 :  18:59:30  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Den antennen kan nog ha varit med i High Fidelity, och den jag pratar om är Magnum Dynalabs ST-2 och den har HifiArt agenturen på, ingen annan..

Okej, det kanske var mer än några år sedan de testade den, men då hade inte ni agenturen tror jag.
Och du får gärna dela med dig av intrycken på QEDen om du testar den

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/19 :  11:00:44  Show Profile Send MartinH a Private Message
FBK, det har du rätt i.. Kent tog den för ett par år sen, hel rätt.

Ja jag ska göra det för jag har ganska dålig TV bild oxå så det ska bli intressant att kolla kvalitetsförbättringen på den...
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2003/12/19 :  11:33:30  Show Profile Send huzze a Private Message
En vanlig rekommendation är annars en T-antenn.
Dock kan det vara svårt beroende på vilken vägg den hamnar, antennen ska monteras vinkelrät mot sändaren



I <- Sändare
^
^

T <- Antenn


Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2003/12/20 :  21:33:18  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Bandkabelantennen från Clas Ohlson som jag föreslår som ett prisvärt alternativ högre upp i tråden, är en sån där T-historia. Ja har förmånen att T:et kommer hyfsat i vinkel mot sändaren vid den vägg jag har den. Däremot är det mycket gammla tjocka tegelväggar mellan antennen och sändaren för närvarande, ett helt tjugotalshus hyreshus ungefär. Men trots detta är det som sagt mycket bättre mottagning än med den medskickade tråden.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

gråbert
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/12/21 :  00:52:43  Show Profile Send gråbert a Private Message
Radiomottagning via antennuttaget är oftast inte att rekommendera om man är ute efter kvalitetsmottagning. Det finns ett antal tekniska anledningar till varför det förhåller sig på det viset.

Om du trots allt väljer att plocka FM via antennuttaget, så använd en galvanisk avskiljare på sladden mellan uttaget och tunern för att undvika att jorda stereon via antennanläggningen.

Om du vill ha riktigt bra mottagning är en utomhusantenn att rekommendera (kanske inte helt lämpligt i flerbostadshus).

Den "bästa" mottagningsantennen är en antenn med hög riktverkan och hög antennvinst (=stor antenn), men med en sådan antenn "väljer du bort" lokalkanaler som inte sänder från den mast du siktar på.

Vill du även ta lokalkanalerna behöver du en "rundstrålande" antenn. Tyvärr skiljer ofta kanalerna mycket i signalstyrka, vilket gör det svårt att optimera mottagningen för alla kanaler (men även det går med filter, dämpsatser och kanske ett antal antenner).

Optimal antenntyp varierar också med mottagningsförhållandena på platsen.

Undvik "aktiva antenner" om du verkligen jagar kvalitet; de kompenserar en låg antennvinst genom förstärkning, vilket medför ökat brus. Undvik av samma anledning alla former av antennförstärkare.

Mer signal betyder inte med automatik bättre ljud; en europanorm som beskriver TV- och radiodistribution anger nivån för FM-radio vid mottagaren till 40-70 dB-mikrovolt (mono) och 50-70 dB-mikrovolt (stereo). En överstyrd tuner låter inte kul.

Sen gäller det förståss att ha kläm på placering och inriktning av antennen, och gärna tillgång till ett bra instrument (tips lämna jobbet till en auktoriserad antenntekniker).

Annars brukar det fungera alldeles utmärkt med en T-antenn som huzze föreslog.

Go to Top of Page

Ron
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/12/21 :  13:37:26  Show Profile Send Ron a Private Message
Jag kan rekommendera en "antennbibel" som heter "Antennenbuch", skriven av Karl Rothammel, utgiven på Telekosmos-Verlag i Stuttgart.
Den är på 688 sidor och täcker in det mesta när det gäller antenner och våglängder.
Tänk på att mottagarantennen skall ha samma polarisation som sändarantennen, annars tror jag man förlorar ca. 15-20 dB i signalstyrka. Många närradiostationer sänder med vertikal polarisation pga av att de vill höras bra i våra bilar (=vertikalt antennspröt). Många SR-sändare sänder med horisontal polarisation, vilket ger bäst mottagning med horisontal antenn. Det finns ju en del tuners (Sony bl.a.) med två antenningångar, det innebär att du kan ha en vertikal och en horisontal antenn och växla mellan dem.
Själv har jag en "T-variant" där ena benet är horisontalt och det andra vertikalt. Det finns ju även antenner för cirkulär polarisation.
Sedan skall man tänka på att en antenn sällan är så bredbandig att den presterar lika bra på 108 Mhz som på 88 Mhz. Det finns dock antenner som täcker in stora frekvensområden t.ex. så kallade logperiodiska.

Ron
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000