Author |
Topic |
Majesty
Member
104 Posts |
Posted - 2002/09/08 : 13:33:10
|
Hmm funderar på om jag skulle sälja min Reciever sub och Infinitystativare och satsa på hörlurar... Låter det vettigt? :)
Har kommit fram till att jag sitter alldeles för obekvämt för att kuna njuta till musik en längre stund.. och där har vi en fördel med lurar eftersom man kan lägga sig eller vad man nu vill..
Men vad ska man ha förutom hörlurar? Stereoförstärkare eller hörlursförsärkare eller bara en cdspelare?
|
|
Majesty
Member
104 Posts |
Posted - 2002/09/08 : 13:34:31
|
Lurarna jag funderar lite på är Sennheiser hd600 men har inte haft möjlighet att lyssna än
|
|
|
KC
t f ökenräv
447 Posts |
Posted - 2002/09/08 : 13:50:38
|
Tja, skall du sälja rubbet utom CDP? Då är det nog ingen ide att ha en stereoförstärkare. Sattsa på en riktigt bra hörlursförstärkare som du kopplar till CDP. Vet inte vad du får för dina nuvarande grejer, men det borde räcka till ett riktigt duktigt hörlurssystem (bättre än HD-600 + XCan-V2, som jag kör med, t.ex.). |
|
|
Majesty
Member
104 Posts |
Posted - 2002/09/08 : 14:03:13
|
Hehe nja grejerna jag har nu lär jag inte få allt för mycket för max 7000 och då behöver jag en cdspelare också... Men hd600 kostar väl en 3000 tror jag sen har jag fått erbjudande på en H/K hd750 för 1000kr vet inte om den cdspelaren är speciellt bra men.. Vart hittar man hörlursförsärkare då? Är det försteg i såna?
|
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2002/09/08 : 14:03:17
|
quote: Originally posted by Majesty
Hmm funderar på om jag skulle sälja min Reciever sub och Infinitystativare och satsa på hörlurar... Låter det vettigt? :)
Har kommit fram till att jag sitter alldeles för obekvämt för att kuna njuta till musik en längre stund.. och där har vi en fördel med lurar eftersom man kan lägga sig eller vad man nu vill..
Men vad ska man ha förutom hörlurar? Stereoförstärkare eller hörlursförsärkare eller bara en cdspelare?
Kjola-hopp!
Lurar är inte dumt. Många lurar är däremot ganska dumma. Bland de bästa (= mest tillfredsställande för mej) lurar jag hört är ett par enkla Sony-proppar som föjde med när jag köpte en Discman. (!)
Finessen med dessa är att ljudet leds in en bit i hörselgången via en strut, eller bakvänd tratt. Jag köpte för ett antal år sedan ett par AKG 500... (?) Kan dom hetat så? Fan, produktrecensent bör jag absolut inte försöka bli... Dom gav mej inte alls samma tillfredsställelse som de här små propparna! I och med att ljudet "tvingas in" i örat, samtidigt som resonanser i kåpor mininimeras, så ger dom ett mycket fylligt och rent ljud. Jag vet såklart inte heller vad dessa proppar har för beteckning... :-) det är nog inte så noga. Jag tror att det är själva idén med struten som är det väsentliga.
Om någon är intresserad av att lämna ett bra bud på min anläggning, så gör det! Jag KANSKE vill göra mej av med den...
Då kunde jag skaffa de där propparna som omnämns i senaste High Fidelity och relaxa, istället för att vrida på stativ och finjustera fåtöljen...
Audion monoblock PETSE samt ELAC 310i Jet högtalare med Atacama-stativ och ett Audiolive aktivt buffer-försteg är väl det som ni kan få bjuda på...
Strmbrg, just nu spontanare än vad som kan betraktas som normalt...
|
Edited by - Strmbrg on 2002/09/08 14:05:15 |
|
|
yalpa
Member
1208 Posts |
Posted - 2002/09/08 : 14:30:40
|
HD600 är sjukt bra lurar. Källan är väldigt viktig, visserligen var det bra pris på HK cd-n men lurarna förtjänar en bättre källa. Försök att få tag på det mesta beggat. En bra cd för 4000, stärkare för 1000 och lurarna för 2000, det borde gå. Kanske lite mer på stärkaren, typ 1500, eller mindre på cd-n om du vill ha helt nya lurar. Sen ber du Jultomten om att få clou-cable red jaspis, då är det klart. Nästan så jag blir avundsjuk.
Att jämföra HD600 med freestylelurar är pinsamt. Lilla röret kallas för GROOVE, sony körde med dem jämt, nu verkar det vara nerlagt, finns inte på min freestyle. Jag har aldrig provlyssnat, låter säkert bra, lite som KOSS the plug. HD600 är en drömlur, de är öppna så att öronen kan luftas och de är asbekväma, helt sjukt, vet inte hur bekväma STAX är, men att kuddarna ligger runt och inte på öronen är det absolut viktigaste för att det ska gå lyssna länge. Grado är värdelösa, jag vill inte känna mig som en WW2 stridspilot när jag ligger och lyssnar 03.00AM en söndag morgon. Likadant alla andra lurar som så mycket som rör vid mina öron, oavsett ljud.
|
|
|
Majesty
Member
104 Posts |
Posted - 2002/09/08 : 17:55:19
|
Nån som vet om lasses hifi i Falun har hörlurar?
|
|
|
SZR
Guran!
1515 Posts |
Posted - 2002/09/08 : 21:32:15
|
Köp gärna hörlurar och en hörlursförstärkare, men behåll övriga delar. Kan ju vara kul att lyssna med kompisarna också!
//StefanZ "Art is just short for Arthur |
|
|
n/a
deleted
1623 Posts |
Posted - 2002/09/08 : 23:21:19
|
Hej M!
Sennheiser HD600 är faktiskt suveräna, bättre lurar ger helt annan( $$$) prisnivå plus att ny signalkälla o bättre( dyrare) hörlurs-amp då nog borde införskaffas o för att i en anläggning få samma upplösningen* som HD600 ger, då ska man upp rejält i pris. A vet ingen bra hörlursamp( förutom DIY ;) såhär på rak arm men Svenska Harmonydesign´s EAR 90 verkar mkt prisvärd,-öppningserbjudande 3400kr( den har tom special hörlursutgångar, -2st seriöst robusta Neutrik varianter ;).
-som på bilden men med, 1st svart volympot samt 2st hörlursutgångar, i svart el silver, 5x25 cm(hxb).
* Samt div andra parametrar som hörlurar är "duktiga" på.
Mvh A. |
Edited by - n/a on 2002/09/08 23:45:39 |
|
|
Anders Persson
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 22:04:26
|
Lurarna jag funderar lite på är Sennheiser hd600 men har inte haft möjlighet att lyssna än
Hörlurar är inte helt lätt att hitta rätt bland men HD600 är fantastiska.
Mina första riktiga lurar var ett par Stax. Jag köpte dem i slutet av sjuttiotalet (!) och de låter faktiskt hyfsat även jämfört med dagens lurar. Ja, jag har dem kvar. Lyssnade på ett par JBN parallellt under några år och de påminde om de många gånger dyrare Gradolurarna jag stod ut med ett tag (bra ljud - kass komfort). Ett par AKG-värstingar vars beteckning jag glömt lånade jag i ett par år och sen åkte jag dit på riktigt.... Sony byggde en värstinglur med bulliga öronkåpor gjorda av trä. Jag lyssnade tyvärr på dem hemma hos en kompis vars pappa hade råd med dem. Det gick inte att köpa dem för priset kunde lika gärna ha gällt en ny småbil. Kompisens pappa tröttnade på lurarna och sålde dem och så var de borta ur mitt liv. De lurarnas ljud oroade och grämde mig i flera år. Jag testade en billigare Sonylur (nåja, ett par tusen..) som jag aldrig blev kompis med, ett par Stax Lambda som kostade mer än de smakade och en Sennheiser 5-nånting. Inte förrän efter tio års letande hittade jag HD600 och nu - äntligen - är jag hemma.
Fattas bara en riktigt bra hörlursförstärkare och en bättre kabel nu..... Blir man nånsin helt nöjd ?
Kan rekommendera lurarna i alla fall. Tre lappar är kanske dyrt men i det här fallet är det löjligt prisvärt!
Anders P |
|
|
Majesty
Member
104 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 22:35:34
|
Har fått ett erbjudande om att byta min H/K avr85 mot en H/K 670 vad nu det har med hörlurar att göra
Hur bra tror ni den är att driva lurarna med?
|
|
|
yalpa
Member
1208 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 23:19:27
|
Det spelar ingen roll vad du driver HD600 med, inte till en början....du kommer tappa hakan iaf. Det kanske kan vara kul att ta det lugnt i början, ingen idé att sammla på dig en halvbillig cd eller hörlursförstärkare...du kommer få fet-utdelning även med en freestyle till en början.
Det är nog ingen skillnad mellan hörlursutgångar på HK-förstärkare, inte om man jämför med en X-can...
Det viktigaste är dock att du hittar en lämplig källa...minst för 5000 beggat, helst dyrare... HD600 förtjänar en sådan.
|
|
|
Majesty
Member
104 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 23:38:31
|
Så datorns ljudkort duger inte då?
|
|
|
yalpa
Member
1208 Posts |
Posted - 2002/09/10 : 00:16:51
|
jo, det gör det väl...säkert bättre än en walkman...
du får själv bestämma hur långt du kan sträcka dig, men jag vågar nog säga att en cd för 20-30lök och en hörlursstärkare för 10lök borde HD600 klara av utan att bli flaskhals. Kolla in din budget och se hur långt du kan sträcka dig, inte bara nu utan även om 1år...planera noga, köp beggat så är du safe. Kan du inte ha riktiga högtalare då är det en väldigt dålig idé att investera i en HK760, hörlursstärkaren i den kostar i bästa fall 300kr...
Mitt tips är alltså: sälj allt, köp lurarna först, använd vad som helst som källa, sedan en bra cd och en billig beggad amp, sedan byter du amp, till slut även hörlurskabeln och signalkabeln. Så skulle jag gjort, men jag blir inte lessen om du har andra prioriteringar
lycka till!
|
|
|
Majesty
Member
104 Posts |
Posted - 2002/09/10 : 00:46:25
|
Hehe jo men det är ett väldigt stort steg att bara sälja iväg allt och bara köra på lurar : / Nej jag vill iaf ha en Stero till tvn... iofs så har ja en sunkig Pioneer förstärkare... men då kan jag ju inte köra infinityhögtalarna till den det vore slöseri.. Försvisså bara Alpha 20 men ändå...Sen så måste subben bort å :( Usch vad jobbigt att sälja allt det där
|
|
|
Majesty
Member
104 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 21:15:09
|
Hur är det med Sennheisers billigare lurar då? prisklassen 500-1500
|
|
|
yalpa
Member
1208 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 22:00:06
|
no comment...
varför ska du egentligen byta till lurar? verkar som att du inte ens vet hur ett par HD600 låter, förstår inte hur man då får för sig att sälja allt och köpa dem...
Gå iväg och lyssna först så du får en uppfattning om vad det är du ger dig in på, nu känns helt meningslöst att ge några som helst råd. Om du går till en vettig butik så kan du provlyssna lurarna med lämplig kringutrustning, och kan själv kolla vilket prisläge du ska ha på grejjerna. Alla här ger råd utefter egna preferenser (och plånbok) det hjälper inte dig om du inte har en fast punkt i form av ett hörlurssystem som du har hört, som du/vi då kan utgå ifrån...
lycka till!
PS. ursäkta den något tuffa tonen...
|
|
|
Majesty
Member
104 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 22:16:41
|
Ok har inte ska försöka komma iväg till nån butik.. har inte körkort och bor i en småstad så jag frågar först :)
|
|
|
StefanN
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 08:30:32
|
Du nämnde datorns ljudkort. Det finns givetvis olika bra kort, men ett halt vanligt standardljudkort tycker i alla fall jag är rätt kasst. Tröttnade på datorn på jobbet och sprang iväg och köpte en billig sony CD. Vilket lyft för kontorsljudet! Lurar: Klassiska Koss PortaPro gillar jag skarpt. Har inte hört värstingarna det pratas om ovan, med PortaPro är klart prisvärda. /Stefan
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 09:11:14
|
Till HD600 bör man ha Clous hörlurskabel som ger ett fylligare och mer detaljerat ljud. HD600 kan annars låta lite tunna i klangen, men det beror tydligen på den medföljande kabeln.
|
|
|
Majesty
Member
104 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 23:38:55
|
Var och lyssnade på 3st idag philips 890 sennheiser 477 och 590
890 är förbannat bekväma kan sag säja men dom är inte så mycket "hifi" dom andra jag provade var sennheiser 590 och 477
590 var väldigt detaljerade men det var nåt som fattades i ljudet låt lite tråkigt fast dom kostade 2000kr kanske för att dom behövde en hörlursförstärkare eller att dom var oinspelade...
497 lät jävligt bra för sitt pris 600kr men det fattades lite (inte speciellt mycket) i den nedre frekvensen men de var åxå oinspelade så...
890 lät rätt så hyffsat men röster och trummor lät inte lika realistiskt inte lika tydligt mellan register och diskant.. men den är förbannat jävla skön lur... Är mer förvirrad nu än igår : /
|
|
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 23:58:20
|
P.P sitter just och lyssnar på (Pink!!!! Hon é go!) via AKM 240M (trögdrivna, S varianten är nog bättre ) och en Denon DCD625mkII och det är tillräckligt förutom ljudnivån som är lite låg... 2.5kkr kostade den anläggningen.
|
|
|
Majesty
Member
104 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 00:05:40
|
Majesty undrar varför så många på hififorum pratar om sig själva i andra person :)
|
|
|
SZR
Guran!
1515 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 00:35:06
|
quote: Originally posted by P.P
P.P sitter just och lyssnar på (Pink!!!! Hon é go!) via AKM 240M (trögdrivna, S varianten är nog bättre ) och en Denon DCD625mkII och det är tillräckligt förutom ljudnivån som är lite låg... 2.5kkr kostade den anläggningen.
AKG 240 är klart underskattade!!!! (hur kan (nästan) alla på detta forum vara överens om HD600, när de inte är överens om något annat?)
Å andra sidan är Pink klart överskattad !? (egen åsikt, ej påhopp)
|
|
SZR
Guran!
1515 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 00:36:25
|
Majesty undrar varför så många på hififorum pratar om sig själva i andra person :)
Barn gör så!
|
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 00:40:36
|
Har Majesty sett något avsnitt av 'Baren' eller 'Robinsson'? P.P, A och våra gelikar är ett resultat av tidsandan!
|
|
|
Topic |
|