HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Var vill Ni ha ljudbilden...?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/17 :  18:23:38  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Ljudbilden kanske är lite dum att tala om. För mig funkar det bättre att precisera hur olika "ljud" (röster, instrument, eko'n etc) skall återges.

Vissa system har röster med munnar stora som garageportar, andra har munnar små som frimärken. På bra inspelningar tycker jag att "ljuden" (se ovan) får naturlig storlek (och kropp) samt att upplevelsen av exempelvis eko eller applåder upplevs som "att vara där" (oftast klart "utanför" högtalarna.

Att säga att röster alltid skall vara mitt mellan högtalarna, känns för mig lite främmande. Operor upplever jag inte som realistiska då, för att ta ett exempel.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/12/17 :  18:43:57  Show Profile Send brumel a Private Message
Yes jag är medveten om att jag lyssnar till högtalare (och rum). Jag är också medveten om hur jag satt upp systemet: ganska brett isär. Visst finns det information långt ut till sidorna. Men som jag satt upp dom finns det inte mycket utanför.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/12/17 :  20:28:29  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tycker att ljudbilden skall variera från inspelning till inspelning, först då har du trollat bort ditt eget systems påverkan. Sen är det ju alltid så att vi har smak och tycker och jag är likadan som sanoj i att jag blir väldigt irriterad om ljudbilden är framför högtalarna. Man blir nästan rädd när orkestern spelar i knät.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/12/17 :  20:46:12  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det här är väl bara ett litet annat sätt att formulera vad många sagt. Ljudbilden skall både ha bredd och djup. Vad gäller bredd kan det hända att den går utanför högtalarna, men inte alltid och det beror en del på inspelningen eller varierar mellan olika partier i inspelningen.
Djupet skall främst ligga bakom högtalarna men tycker inte det är fel om det emellanåt sticker fram något framför högtalarna. Men inte allt i knäet, tack. Men inte heller hundra meter bakåt. Hur långt fram - bak man föredrar handlar väl litet om personliga preferenser.
Slutligen är det trevligt om man kan få litet höjd också. En del inspelningar är gjorda i lokaler med en höjd på tiotals meter och det ger en extra upplevelse om det kommer med litet av detta.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/12/17 :  20:57:03  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag fick betydligt större djup och höjd när jag satte dit mina nya diffusiorer på frontväggen och taket.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2003/12/17 21:41:27
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/12/17 :  21:11:31  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Kan vara ett bra tips, Micke. Jag tror att akustikåtgärder kan leda till betydande förbättringar av ljudbilden men har ännu inte kommit längre än högtalarplacering och litet omplacering av möbler. I alla fall om åtgärderna bygger på en analys och är vettiga.
Håller f.n. mest på med hörlurar men blev överraskad över hur mycket ljudbild man kan få vid hörlurslyssning med rätt utrustning. Både bredd, djup och höjd men det hjälps upp om man har en hörlursförstärkare med crossfeed, en slags mixning med med återkoppling från ena kanalen till den andra med en litet fördröjning.
Rent logiskt borde en massa oönskade reflektioner och resonanser i rummet leda till att ljudbilden smetas ihop.

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/12/17 :  21:20:21  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Mina diffusorer gjorde att min ljudbild blev, för att citera Sladd... "flera meter bredare". Det är ett par Svanå Golden Horn och de gör underverk för ljudbilden i sidled.

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/17 :  21:26:33  Show Profile Send henricsson a Private Message
Av ren nyfikenhet, hur får man en vertikal ljudbild? Om det är det ni menar med höjd.
Kan väl isf bara bero på högtalarnas spridning.. eller har jag missat nått?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/12/17 :  21:38:03  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Ljudbilden vertikalt hänger mycket ihop med vilken förmåga anläggningen har att återge ljudbilden högre upp, ovanför taket... Deta är nog ett av de svåraste sakerna för en anläggning (inkluderat rum) att klara av... Det förutsätter naturligtvis att informationen finns på CD:n...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/12/17 :  21:44:45  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Höjd är svårt och jag tror (här måste konstruktörer fylla i) att delningsfilter och grad av upplösning i hela systemet är avgörande. Tillsammans med rummet givetvis.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2003/12/17 :  22:22:16  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Själv har jag ingenting emot att ljudbilden är ganska framåt. Jag tycker att detta gör musiken mer engagerande. Jag tycker dock att det ställer extra höga krav på avspelningskedjan då om det finns vasshet i ljudet så stör det mer när ljudbilden ligger långt fram. Jag uppskattar också en bred ljudbild, så jag brukar ställa högtalarna så brett isär som det går utan att få en "glipa" i mitten. Mitt rum är 9 meter brett och detta tycker jag gynnar ljudet mycket. Ljudet störs inte så mycket av väggreflexerna i och med att ingen högtalare står mindre än 3 meter från sidoväggen. Detta gör att jag tycker att min anläggning kan prestera en mycket bred ljudbild och detta uppskattar jag.

Stereotypen
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/17 :  23:06:08  Show Profile Send henricsson a Private Message
Pjotre, ditt system ser verkligen grymt ut! Men varför har du inte monoblocken närmare högtalarna? Trodde det var lite poängen med monoblocks.

Hur kan en stereo-anläggning ge vertikal information?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/17 :  23:08:51  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jag lider tyvärr av sidoreflexer så blir det när ens lgh ser ut som ett U. De absorbenter jag anv går inte så långt ner i frekvens. Vänster ljudbild är inte god.
Platsbrist.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/12/17 :  23:17:07  Show Profile Send Aton a Private Message
Apropå ursprungsfrågan: Kvinnliga artister får gärna sitta i knät på mig.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/17 :  23:18:41  Show Profile Send Larsho a Private Message
Aton

Inte Cyndee Peters

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/17 :  23:19:36  Show Profile Send henricsson a Private Message
Aton: Gärna Zelmani Fast det skulle nog inte tjejen gilla

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/17 :  23:24:15  Show Profile Send Larsho a Private Message
Gärna Diana Krall men det blir lite körigt
med hennes flygel

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/12/17 :  23:41:03  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Inte Cyndee Peters


Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/17 :  23:41:12  Show Profile Send Bravo a Private Message
Pojkar, pojkar...!

Punktformig ljudbild med ljup föredrages.
Om ljudbilden skall helst ligga i linje med högtalaren och bakåt, i alla fall ytterst lite framför. Bredden bör motsvara inspelningen, vilket gör att den kan variera.

Bravo
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/17 :  23:42:15  Show Profile Send Larsho a Private Message
Jo med Cyndee Peters får man nog bredd i musiken

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2003/12/17 :  23:46:17  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Eller Dolly Parton! Här snackar vi brösttoner, både bredd och djup! Apropå glipa i mitten!!!

Stereotypen
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/17 :  23:48:13  Show Profile Send Larsho a Private Message
Hajfi

Inga problem, spelar du Dolly Parton behöver du inte
bekymra dig med att smörja in gummikanterna på högtalarelementen
med silikon, det sköter sig självt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/18 :  00:17:28  Show Profile Send henricsson a Private Message
hajfi:

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/18 :  00:19:01  Show Profile Send henricsson a Private Message
Bravo: Vaknat nu

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/18 :  00:21:48  Show Profile Send Larsho a Private Message
Han är väl alltid vaken

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000