HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD-R........hur låter det ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Punk
Member

108 Posts

Posted - 2002/09/08 :  11:22:56  Show Profile Send Punk a Private Message
Ja då var det dags att ni får klämma ur er vad ni tycker om detta.

Hur låter det jämfört med orginalet och vad gillar vi MP3 'or
Finns det bra MP 3'or (320kbps)

Ja, kom igen då ös

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/09/08 :  11:35:41  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag kan inte höra skillnad på brännda skivor och original....

Har ifos inte försökt så mycket. Kanske kan man om man verkligen går in för det.

Sen med mp3 så har jag lovat att aldrig mera diskutera det här. Det blir bara en (%&¤(&%#¤(&%)/%=/& massa liv !!

//jonas

"Liverpool vs Newcastle 2-2"
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2002/09/08 :  12:54:48  Show Profile Send AKA a Private Message
MP3 regerar!
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/09/08 :  13:08:06  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag kan inte heller höra skillnad mellan original och kopia. Möjligtvis kan kopior låta lite kantigare, hårdare, här skulle det vara perfekt med blindtest för att bekräfta!

MP3 försöker jag hålla mig ifrån, men om folk skulle anstränga sig och göra riktigt bra 320bits rippar där cd-n läses in i absolut lägsta hastighet, då tror jag att resultatet kan bli helt ok.

Om man hör skillnad eller inte beror helt på hur bra öronen är tränade för att höra skillnader. Detta gäller allt inom hifi, allt som vi här på forumet har bråkat om.

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/09/08 :  13:12:15  Show Profile Send norman a Private Message
Hör ingen skillnad mellan bränd/original men jag har å andra sidan inte gjort nån direkt jämförelse mellan cd-original och bränd cd... men man tycker ju att det inte borde bli nån direkt skillnad om man kan läsa in skivan och sedan bränna den utan för mycket fel.. ingen som testat att bränna t.ex 10st kopior efter varandra (man läser alltså in den brända och bränner igen o.s.v.)? då borde man ju tydligt höra om det blir nån förändring.

Om mp3 tycker jag att det är bra för att hitta ny musik, man plockar hem och är det bra köper man skivan. Det kan även duga till festmusik om man hällt i sig tillräckligt med öl!..

Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2002/09/08 :  13:31:51  Show Profile Send Niclas a Private Message
Sladd demade Advantage på Arken med en cdr( Kodak ).
Mvh

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/09/08 :  13:42:09  Show Profile Send n00b a Private Message
Vi gjorde en test med "sophie Zelmani - sing and dance" mp3 192kbit vs Original.

Man hördee en klar skillnad. Nästan som att hon på mp3:en tog ett litet steg bakåt och hennes röst sjönk lite jämfört med instrumenten. Därimot så hade jag svårt att avgöra vilket som lät bäst så om det varit blind test så hade jag nog inte vetat vilken som var original.

//jonas

"Liverpool vs Newcastle 2-2"
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2002/09/08 :  13:49:30  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Har gjort ett antal cd-r kopior av cd-skivor för att använda i bilen. Det som slog mig var att cd-r skivorna gick att spela högre med utan att det blev obehagligt jämfört med orginalskivorna.

Hur funkar de tror ni? Kan det vara så att skivorna blir lite "avrundade" i karaktären när man bränner kopior?

Go to Top of Page

n/a
deleted

10 Posts

Posted - 2002/09/08 :  13:52:17  Show Profile Send n/a a Private Message
Det låter oftast (beroende på vilken brännare, vilket brännarprogram och vilken CDR-skiva man kombinerar med) exakt lika bra med en CDR-kopia som en original-CD. Skivor som brukar rekommenderas för seriösa hembrännare är Kodak Ultra Gold, Verbatim Data Life Plus samt Memorex Black. Tester av Mikrodatorn har visat att det är viktigare att kombinera "rätt" typ skivor med dito CD-brännare, än att någon särskild brännare/CDR skulle vara att föredra rent generellt...
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2002/09/08 :  15:21:12  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
När det gäller mp3 filer så spelar det roll vilket program man använder för att komprimera med. Själv föredrar jag lame med --alt-preset extreme som kvalitet.

//Henrik
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2002/09/08 :  15:39:49  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Jag hör skillnad mellan 320kb/s mp3 och wave, även om jag kör ljudet från datorn. Ljudkortet jag har är ett Audigy, som låter långt ifrån lika bra som min 3-4 år gamla Pioneer PDS-904. Att bränna mp3 till cd-r med 1x hastighet och sedan lyssna med cd-spelaren gör att man märker ännu större skillnad.

Har testat väldigt många codecs, körde tidigare med Lame alt.preset.insane (Bästa kvalité) och kör numera med Ogg Vorbis på ca 500kb/s. Favorit låtarna har som wave på hdn. All komprimering är nämligen av ondo

Mp3 kan endast användas som "preview" till att hitta ny intressant musik, och rariter som vissa b-sidor och mixar som man inte alltid går att köpa...

Edited by - Kaleid on 2002/09/08 15:43:24
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2002/09/08 :  18:07:02  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Halbermensch: Jag tror att flac <http://flac.sourceforge.net/> är något för dig då.


//Henrik
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/09/09 :  00:31:51  Show Profile Send mag a Private Message
Har inte testat själv, men en kompis testade för nått år sen och kom då fram till att han kunde bränna upp till 4x. Brände han fortare uppkomm det "plippande" ljud(eller om det hackade), jitter ?

Han hade då ganska sunkiga prylar dock.

//Magnus
Go to Top of Page

ZiroX
Member

137 Posts

Posted - 2002/09/09 :  10:33:43  Show Profile Send ZiroX a Private Message
Uuhu, så segt......

Har varit i sånt här tjaffs miljarder ggr.

Det är helt enkelt så att vid digital kopiering uppstår inte jitter, så vid fel uppstår TYDLIGA stora HACK i ljudet. D.v.s att ettor och nollor faller bort. Så även om man kopierar 10 skivor efter varandra blir det inga fel, och ifall det skulle bli det (vilket är väldigt osannolikt, eftersom mjukvaran och cdromen är i ständig sync, och medelar när fel uppstår!(beroende på vilket rippningsprogram man använder, och om man kör obuffrad eller buffrad överföring d.v.s hur funtat man använder programen) märks det tydligt!

Att jämföra Mp3 med wave, och dylikt är inte heller en lätt konst, eftersom båda källorna har olika avkodare, vilket skapar ljudskillnader på båda hållen. Så för att verkligen JÄMFÖRA, ska man koda, sedan avkoda en 320Kbit Mp3 till Wave, och sedan jämföra med original waven från Cd´n.

Ska bli intressant att höra kommentarer på detta.

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/09/09 :  12:34:18  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Uuhu, så segt......

Har varit i sånt här tjaffs miljarder ggr.



Jaha

quote:
Ska bli intressant att höra kommentarer på detta.



Och du verkar gilla det...

Notera även mitt frågetecken efter ordet jitter.... tack för svaret, antar då att fel uppkommer vid för snabbränning vilket verkar logist (trodde dock att gitter var fel, mem men (är det då klockfel* ?))

*gittret avses

edit* **
** editen var att lägga till förtydligande i form av * ***
*** förtydliganden används ofta av A****
**** snurrig***** medlem på forumet
***** som många andra

//Magnus

Edited by - mag on 2002/09/09 12:38:47
Go to Top of Page

Punk
Member

108 Posts

Posted - 2002/09/09 :  23:16:30  Show Profile Send Punk a Private Message
Jag och en "riktig" HiFi tok skall ta och köra ett test på CD-R så for jag får hem min CDP XB 930

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/09 :  23:19:48  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

MP3 hör hemma på gatan, portabelt ljud dvs.
Men helst ska det väl vara "original"

-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2002/09/10 :  00:43:36  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Jag tror inte jag skulle höra någon skillnad mellan CD-R och orginalskivor.
Däremot är alla mina skivor som håller den högsta kvaliteten pressade direkt från mastern, i USA, men jag vet inte om det är en slump. De hade ju kanske hållit högst kvalitet ändå.

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/09/10 :  02:27:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Originally posted by ZiroX

Uuhu, så segt......

Har varit i sånt här tjaffs miljarder ggr.

Det är helt enkelt så att vid digital kopiering uppstår inte jitter, så vid fel uppstår TYDLIGA stora HACK i ljudet. D.v.s att ettor och nollor faller bort. Så även om man kopierar 10 skivor efter varandra blir det inga fel, och ifall det skulle bli det (vilket är väldigt osannolikt, eftersom mjukvaran och cdromen är i ständig sync, och medelar när fel uppstår!(beroende på vilket rippningsprogram man använder, och om man kör obuffrad eller buffrad överföring d.v.s hur funtat man använder programen) märks det tydligt!

Att jämföra Mp3 med wave, och dylikt är inte heller en lätt konst, eftersom båda källorna har olika avkodare, vilket skapar ljudskillnader på båda hållen. Så för att verkligen JÄMFÖRA, ska man koda, sedan avkoda en 320Kbit Mp3 till Wave, och sedan jämföra med original waven från Cd´n.

Ska bli intressant att höra kommentarer på detta.





Låter ganska logiskt tycker jag.

Jag har ca 100 fulla album på datorn på jobb , kanon att ha som bakgrunds musik. En fråga till dom som kan.

Jag brände ner ett par album i mp3 format o tog dom med mig hem. Dom albumen jag tog var sådana som hade ett väldigt svischande i ljudet. Brände det till wave via Nero och lyssnade. allt svischande var borta. Hänger det på vilken codec man använder i datorn ? Jag ska även prova att rippa lite egna skivor , tar det rip programet jag har vilket är Adaptecs (följer med scsi kortet) sen får vi ser vad som händer



Ha det bäst
Johan


Edited by - johan.björklund on 2002/09/10 02:27:54
Go to Top of Page

ZiroX
Member

137 Posts

Posted - 2002/09/10 :  09:12:44  Show Profile Send ZiroX a Private Message
Hrm, jitter uppstår från en vanlig cd läsare när den läser dom små punkter som ett cd spår är analogt, vid digital rippning är inte principen densamma, utan istället läses då regioner utav cd skivan, inte punkterna som i analog läsning (Därför blir digital rippning snabbare). Resultet blir då större bortfall utav ljud, i form utav fullständig tystnad på dom regioner den inte kan läsa, inget "skutt" som det kan låta vid vanlig analog läsning.

Läser man då skivan för fort, och datorn inte hinner med att skriva, eller att skivan hamnar i ett noll läge (stannar) kan felen bli enormt stora. Därför rekomenderar jag 7X i ripphastighet som mest på en ny dator med buffrad (helst syncad) överföring. (Med SCSI läsare kan du dock köra på maxhastighet, stabilt! (frånsett att hårddisken hänger med )

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/09/10 :  11:03:51  Show Profile Send mag a Private Message
Tack nu tror jag mig förstå hur det hänger ihop.

Min cd-brännare kan dock bränna i minimum 8x vilket jag tycker är surt då min dator är ganska sunkig (200mmx 80Mb win2000).

Hur viktig är inläsningen, det käns som den skulle kunna vara viktigast för att få det bra

Min kompis kör SCSI vad man då kan notera är att det är skillnad på 8x med IDE och 8x med SCSI, eller inbillar man sig bara

mvh

//Magnus
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/09/11 :  01:45:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Originally posted by mag

Tack nu tror jag mig förstå hur det hänger ihop.

Min cd-brännare kan dock bränna i minimum 8x vilket jag tycker är surt då min dator är ganska sunkig (200mmx 80Mb win2000).

Hur viktig är inläsningen, det käns som den skulle kunna vara viktigast för att få det bra

Min kompis kör SCSI vad man då kan notera är att det är skillnad på 8x med IDE och 8x med SCSI, eller inbillar man sig bara

mvh

//Magnus



Ligger nog ihop med att scsi kortet styr allt. Bättre kontroll över vad som sker antagligen. Kan iaf säga så här att har man en Dator med scsi så vill man INTE byta till IDE igen



Ha det bäst
Johan

Go to Top of Page

ZiroX
Member

137 Posts

Posted - 2002/09/12 :  10:25:47  Show Profile Send ZiroX a Private Message
quote:


Ligger nog ihop med att scsi kortet styr allt. Bättre kontroll över vad som sker antagligen. Kan iaf säga så här att har man en Dator med scsi så vill man INTE byta till IDE igen





Helt sant, men det har inte bara med kontrollen att göra, utan den stora bandbredd SCSI har i sin överföring. Jämför en IDE kabel med en SCSI så ser du en viss skillnad på kapaciteten ledare.
SCSI kan jämföras med RAIDade hårddiskar, och det säger inte lite.
Runt 60Mbyte/s är ingen överdrift, vid kombinerad RAID och SCSI blir det extrema hastigheter. Användingsområdet för såna blir vid videoredigering, servrar som behöver snabb söktid, och vid extrem grafisk hantering.

/ZiroX, Sysop.

Edited by - ZiroX on 2002/09/12 10:26:35
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000