HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Metallarbete
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2003/12/17 :  09:32:38  Show Profile Send Pontan a Private Message
Hejsan alla,

jag håller på med slutspurten av mina Proac-kloner. Orginalet har en sockelplatta i fanerad MDF (som skjuter ut ca 2 cm åt varje håll) vilket jag inte vill ha. Istället vill jag en sockelplatta i metall med samma basyta som högtalarlådan. Rostfritt eller alu eller liknande look hade jag tänkt mig. Metallskivan ska ha tre gängade hål för spikes.

Nu är bara frågan. Var i hela friden kan man beställa en par sådana plattor? Har ingen metallfräs i vardagsrummet... Och vad kan det kosta i runda tal?

Jag bor i Linköping, så om det är någon som har lokala tips får ni också gärna hojta till.

/Pontus Haglund

haffe
Member

197 Posts

Posted - 2003/12/17 :  10:17:00  Show Profile Send haffe a Private Message
Ett lokalt plåtslageri bör nog kunna bistå dig, tror jag iallafall.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/17 :  10:59:47  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag fick liknanade tillverkade till min Sensitiva en gång i tiden. Gjordes i Rostfritt, blev tungt, kostade nästan 1000kr (för ett par) och det medföljde spikes som metall-killen gjort. Plattorna var skurna med vattenjet vill jag minnas. 80 mm tjocka. Väger som ... ja...

Nästan gång tror jag det blir aluminium...

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2003/12/17 :  11:08:20  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Hör med Linköpings stål.
Där brukar jag handla mitt material.
De kan skära ut i stort sett vilken form (2D) som helst med deras vattenskärare. Skärytan ser ut som den är blästrad (vilket inte är så lustigt då man har sand i vattnet när man skär)
Gängning blir värre för det gör de inte vad jag vet.
Men är det bara två plattor med tre hål i varje så kan jag hjälpa dig.



Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2003/12/17 :  15:01:26  Show Profile Send Pontan a Private Message
ekpeng: Du råkar inte ha bilder på dina Sensitiva kreationer med metallbotten? Skulle vara kul att se.

Jag hade tänkt mig mer blygsamma 20 mm tjocklek på min botten så det blir kanske inte riktigt lika tungt/dyrt. Jag ska kolla med Linköpings Stål och se vad de skall ta för det.

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2003/12/18 :  09:45:27  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
Om platten måter 20*26,5 cm som i TroelsG's beskrivning, då väger den i 20 mm rustfrit ca. 8,3 kg och i 20 mm alu ca. 2,8 kg.


/U.
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2003/12/18 :  10:51:20  Show Profile Send Pontan a Private Message
Väldigt intressant iakttagelse CarrotMan!! Om man kör aluminium istället, tror ni det håller för att borra ur gängor för Soundcare superspikes? Eller kommer gängorna paja då med all tyngd på? Högtalaren väger ca 26 kg. Kanske får bli stål i så fall. Linköpings stål ville ha 500 spänn/platta dvs 1000 totalt utan gängning. Eventuellt lite billigare med aluminium.

De sa dock att det är mycket billigare om någon sågar till det istället för att skära med vatten. Det var dock inget som de kunde göra. Hur blir resultatet om det sågas till på någon mekanisk verkstad?

/Pontus Haglund
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000