HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Jazzjungel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ximilian
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/12/17 :  08:28:13  Show Profile Send Ximilian a Private Message
Jag tycker mycket om att lyssna på jazz/fusion, dock blir det mest på radion eller på olika klubbar. Trots detta har jag aldrig köpt en enda jazzplatta. När jag hör en bra låt tänker jag: "Nu måste jag komma ihåg låttitel och artist". Ack vad det skiter sig. Har ju minne som en fiskmås. Är nu inne på att börja utforska Miles Davis produktioner, men var skall jag börja??? Någon som har förslag på några av hans "milstolpar" genom åren? Även tacksam för förslag på andra artister.

/M

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/12/17 :  09:00:01  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Miles: milestones, kind of blue
Coltrane: a love supreme, giant steps, my favorite things
Ernest Ranglin: old problems......
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Edited by - Klenkar on 2003/12/17 09:00:42
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/17 :  10:23:57  Show Profile Send Larsho a Private Message
alla hans skivor är milstolpar

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/12/17 :  10:38:07  Show Profile Send Klenkar a Private Message
inte alla! en del rent ut sagt skitdåliga.
rockjazzfunkfusion är inte alltid så trevligt. Men lite beboppilibopp eller modaljazzilijazz är alltid trevlig.
dom the

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/12/17 :  14:50:25  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Lee Ritenour är en trevlig gittarist,Dave Grusin,Bob James,Michael Ruff är bra keyboard spelare,det finns massor med bra fusion musik.
Mvh
Go to Top of Page

Ximilian
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/12/17 :  15:28:28  Show Profile Send Ximilian a Private Message
Tackar! Då vet jag iallafall vad jag skall köpa i julklapp, till mig själv.
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/12/17 :  15:43:50  Show Profile Send JesseX a Private Message
De artister som Neon Park nämner hör alla till det mer "lättsmälta" inom jazz och fusion. Kanske kan sådant vara en väg in in i jazz-världen men det är knappast något som mer "erfarna" jazz-lyssnare skulle intressera sig för

Det bästa som gjorts inom fusion är dels Miles Davis skivor från sent 60-tal och tidigt 70-tal samt ett antal klassiska skivor med Weather report (också 70-tal). På den mer lättsmälta fusion-scenen kan Pat Metheny vara att rekommendera. Still life talking är en bra skiva att starta med där.

Inom renodlad instrumentaljazz är förstås Miles och Coltrane det mest väsentliga att känna till. Kind of Blue och Love Supreme är två skivor som är helt nödvändiga. Nefertiti, Sorcerer och Miles Smiles är tre andra skivor med Miles som kan rekommenderas.

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/17 :  15:58:44  Show Profile Send Larsho a Private Message
klenkar

Nope, alla är bra

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/12/17 :  21:16:35  Show Profile Send struts a Private Message
Billy Cobham´s "Spectrum"(70talet) är ett givet val med Jan Hammer på keyboards, Leland Sklar bas, Tommy Bolin git och Billy Cobham trummor och några till. Är enligt mitt tycke en av de absolut bästa jazzrock skivorna som gjorts.
Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2003/12/19 :  11:28:51  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Hej,
Testa Jan Lundgren-Svenska landskap
Inte hardcore men bra
Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2003/12/19 :  11:29:57  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
inte heller fusion förstås men bra
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/12/19 :  12:19:20  Show Profile Send JesseX a Private Message
Ett svenskt alternativ inom fusion är "Tolvan big band". Den skiva jag har (glömt namnet) låter ungefär som en nutida version av Weather report och är inte dum alls.
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/12/19 :  12:19:52  Show Profile Send Soulman a Private Message
Jan Johansson "Jazz på svenska" och "Jazz på ryska" kanske vore något??

Lite kul är det att jag kvällen innan Ximilians inlägg satt och njöt av "Kind of blue" för första gången på ett par år!! Tyckte tidigare att den brusade en del, men härom kvällen lät den närmast magisk. Kan det vara nya uppsamplaren och nya högtalarkabelns förtjänst??

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/12/19 :  20:17:49  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Om det är jazz/fusion du är intresserad av så handlar det om Miles produktion från slutet av 60-talet och början av 70-talet som är mest relevant. Som nämndes tidigare har Weather Report också gjort en del fina skivor.
In a Silent Way är en relativt lugn skiva från slutet av 60-talet. Bitches Brew är kanske den mest kända, litet mer fusion och känd som en milstolpe. Sedan kommer en del till som Agartha, Leve-Evil och Pangea.
Om du tycker dessa är för mycket fusion, prova med Kind of Blue som man nog måste ha ändå fast det inte är fusion.
Tips att börja med: In a Silent Way, Kind of Blue.

En del tips du fått i tråden är inte alls fusion men fina skivor på sitt sätt.


Go to Top of Page

frauxm
Member

101 Posts

Posted - 2003/12/19 :  23:30:08  Show Profile Send frauxm a Private Message
Sketches of Spain?

Jag är nog mer för plockepinn än schack...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000