HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tangband element
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PK
Member

64 Posts

Posted - 2003/12/16 :  00:06:41  Show Profile Send PK a Private Message
En eloge till detta vackra bygge.Mycket snyggt.Ett litet smolk i glädjebägaren bara.Diskant elementen mäter inte riktigt så fint som på tangband hemsida.De har en bred peak som är ca 5-6 dB över resten vid 2500 hz och d stiger ca 4-5 dB från 10khz och uppåt.Samt att mellanregistern 4 tummaren har en snygg stigning med hjälp av baffeln till ca 1800 hz där den börjar sjunka och är ca 6dB ned vid 3khz där den stiger igen och bryter upp.Jag har visserligen mätt bara på två diskanter och fyra basar men alla mäter nästan identiskt.
Jag själv skall använda fyratummaren (jag har 6st)samt en metalldiskant från SEAS den som Ingvar öhman använder i Ljudtekniska sällskapets trevägare.Men om man vill använda de två tangbandarna så kan man fixa ihop detta passivt med följande komponenter till Basen.
1.8 mH 10Mf. Till diskanten 5.6Mf 0,27mH 10Mf samt dämpled ca 4- 5 db
med detta filter mäter de i princip spikrakt från 100Hz till strax under 10KHz där disknten stiger något.Elementen är uppmätta i en 6 liters sluten låda ned 22 mm fasning runtom försänkta och ca 16cm bred vid fasningen början.Dessa mätningar orsakas inte av några kanteffekter då kurvorna visar samma beteende 15 och 30 gradet ut från mitten .Vid kanteffekter brukar dessa försvinna vid mätning ca 30 grader ut.Jag skulle alltså behålla 4 tummaren men välja en annan diskant då tex Vifa eller SEAS inte är dyra och efter att ha lyssnat på dessa så är de bättre än den lilla tangbandaren.Jo just ja med ovanstående filte får man en delning vid 2khz -6dB. och ca 24 db/oktav.Om ni har mätutrustning så kan ni ju kolla och se om ni kommer till samma slutsats.
MVH PK

PK

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/12/16 :  00:41:52  Show Profile Send tengil a Private Message
...

Intressant mätinformation! Men klurig text!

Edited by - tengil on 2003/12/16 00:43:06
Go to Top of Page

Jacob_
Member

68 Posts

Posted - 2003/12/16 :  09:43:45  Show Profile Send Jacob_ a Private Message
Screenshots på kurvorna vore kul

Edited by - Jacob_ on 2003/12/16 09:44:10
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/12/16 :  13:19:57  Show Profile Send orthanc a Private Message
Apropå Tangband 4” lär jag säga att den att den är värd sin vikt i guld. Låter underbart förhållande till pris. Håller nu på att spela in min MTM med W4-657s som bas/mellan och
Tm025F1 som diskant i en 9 liters basreflexlåda avstämd till 70Hz.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2003/12/16 :  14:08:41  Show Profile Send ZAC a Private Message
orthanc! Jag skall bygga ngt liknande. Tänkte ha 2 st 4" i 12 liter
avstämt runt 65 Hz ihop med en Audax TM025F7 (titan). Skulle vara
roligt att höra vad du tycker om ljudet i dina skapelser samt få
veta hur du gjorde filtret...

Z

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/12/16 :  16:40:47  Show Profile Send orthanc a Private Message
ZAC: Kan återkomma med ljudet när de är inspelade. Som de är nu är de väldigt ljus i ljudet, tycker dock att det har en väligt fin närvarokänsla, bra detaljrikedom (Detta lär vägas ihop med pris). Men som sakt, de lär få spela mera.... Står på dagarna med brus och tonsvep så det tar väl ett tag ...

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

PK
Member

64 Posts

Posted - 2003/12/17 :  00:29:52  Show Profile Send PK a Private Message
Klurig text? Jag skriver som jag tänker därför blir det som det blir.
Jag bara säger att för det mesta så får man vad man betalar för och tangband diskanten låter (tycker jag) inte i klass med vad man får för ca 400 -500 hos seas och vifa och absolut inte ijämförelse med scanspeak man de kostar ochså därefter.Jag vill minnas att distortionen hos en 9500 var lika hög vid 350 hz som en normal audax vid ca 2000 hz dvs försumbar.Tangband skriver ca 15 watt för sin diskant rated power vid vilken delning och branthet(Tar detta ur huvudet har inte kollat på nåra veckor).Jag skulle välja en annan diskant.Speciellt som man kan hitta många som är både lättare att göra filter till och är lättare att jobba med.Samt har man inte mätutrustning så vet man inte vad man gör punkt slut.Man måste mäta sina alster för att veta hur det ser ut.Dessutom måste man veta hur man mäter.Man kan se på tangbands mätning på nueras hemsida en liten aning om vad jag har mätt upp,de mäter antagligen på en platt vägg eller skiva och därför blir deras svacka inte lika framträdande som om den satt i en riktig låda .Jag har mätt otaliga band domer planarer elektrostater och annat under ca 15-20 år och jag har bara gett ett litet råd de som vill kolla upp detta gör det annars så går livet vidare ändå.Mellanregistern låter för övrigt gott.
MVH

PK
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/12/17 :  00:47:02  Show Profile Send tengil a Private Message
Ok! Attans att TB-diskanten inte verkar så lyckad.. Hade tänkt satsa på den plus två 4"are i framtiden..
Filterförslaget du föreslog verkade väl inte så dumt iofs? Att den sticker lite mot toppen gör inte så mkt, när man tänkt använda dom till vad jag tänkt!

Jag får filura ihop något snyggt av mina audax 4"are först och anordna en battle mellan tb 4"! Pris/Prestanda jämföring!


Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/12/17 :  12:20:16  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Nu är man ju illa tvungen att köra TB rakt över om man skall aspirera i TB Challange. Vet ej om hybrider godtas?

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

PK
Member

64 Posts

Posted - 2003/12/18 :  00:11:14  Show Profile Send PK a Private Message
Vafasen bara för att jag tänker ta en annan behöver ju inte betyda att ni skall följa mitt exempel.Jag gör bara som jag har tänkt med de element som jag har liggande och som FUNKAR ihop och har ni tangbanddiskanten så använd den Men 4 tummaren behöver nog ha lite basunderstöd av en 8 tummare eller dyligt ca 100 hz aktivt eller 150 till 200 passivt.Själv parar jag ihop den med en Visaton GF 200 glsfiberbas som är långslagig och avstäms vid 30 hz i en 50 liters låda den lilla 6 liters slutna lådan står ovanpå den stora de är lika till utseendet men olika i storlek om ni förstår mig,jag kan lägga ut bilder när lackeraren har gjort sitt.
MVH PK

PK
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000