HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Medryckade återgivning är ingen självklarhet!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/12/14 :  10:21:55  Show Profile Send Aton a Private Message
Härmed utfärdas en varning, särskilt till de forumdeltagare som liksom jag inte är särskilt erfarna inom området ”hifi-analys”. Se upp med önskelistan. Allt blir inte automatiskt bättre ens om prislappen tiodubblas…

Ibland blir man förvånad. Ibland blir man mycket förvånad! Min senaste förvåning är av det komiska slaget. Döm om min förvåning när jag under ett tv-program för några veckor sedan - jag tror det handlade om jazzartister i Sydafrika - plötsligt insåg följande: Min TV spelar mer medryckande än min stereoanläggning!! Det var ju snudd på att jag trillade ur soffan av förvåning men efter flera jämförelser kvarstod faktum, det var ingen missuppfattning!

Det gäller alltså den svårbeskrivna hifi-parametern som kan beskrivas med ord som musikalitet, engagemang, rytm- eller taktkänsla. Förmågan att återskapa musikens rytm helt enkelt. (En del säger stampa takten-faktor men det låter för löjligt tycker jag ).

TVn vinner kanske inte varje gång, men jag har jämfört flera gånger sedan dess och det brukar sluta likadant: Tevens egna högtalare står för en mer medryckande ljudåtergivning än min steroanläggning! Teveljudet kan låta rätt "kasst" men det svänger faktiskt väldigt bra!

Obs! Självklart utklassar stereoanläggningen teven på de flesta andra hifiparametrar som detaljer, kontroll, upplösning, frekvensomfång, ljudbild och verklighetstroget sound. Jag skulle alltså aldrig kunna nöja mig med en musikåtergivning på tevens nivå. Och jag är ofta nöjd med stereo-anläggningens ljudåtergivning. Men det där med medryckande känsla skall jag hädanefter aldrig ta för givet när det gäller hifi-prylar!!! Och mina nästa högtalare som köps om nåt år skall granskas under lupp när det gäller denna egenskap. Just en så subtil egenskap som graden av musikalitet kan kanske vara svår att värdera för fler än mig. Musik-återgivning är ju alltid engagerande om man gillar musik. Så när man sitter där på en demo eller framför sin egen anläggning och rycks med av den härliga musiken är det kanske långt ifrån självklart att man kan isolera och gradera just hur bra taktkänslan faktiskt är.

För tydlighetens skull får jag väl också berätta att min TV var Philips toppmodell bland traditionella 28-29” 100-Hz modeller när jag köpte den. Så kanske har de lagt hela 100 kr på den inbyggda ljudanläggningen? Snäppet över klockradionivå åtminstone.

Det vore kul om ni som har teven mellan högtalarna gjorde samma jämförelse. Kanske finns det fler än jag som blir förvånade… Psykakutens telefonnummer står i de blå sidorna om ni får en allvarlig krisreaktion.

När det gäller möjliga förklaringar har jag en teori: Kan det vara så att tevens minimala högtalarelement just genom sin litenhet blir blixtsnabba musikförmedlare? Snabbt måste ju vara bäst när det gäller rytmåtergivning. Vad tror ni?

Som ett PS kan jag säga att jag lyssnade en timme på Totem Model 1 i veckan. Den har liten låda och ett litet bas-mellanelement (5,5" tror jag) och den spelade mycket medryckande...

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/12/14 :  10:31:27  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Spelar du med eller utan bild?

Skenet kan bedra som det heter

*blir nyfiken på att göra samma test*

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Janders
Member

113 Posts

Posted - 2003/12/14 :  10:40:28  Show Profile Send Janders a Private Message
TV'n kanske har bredbandselement = inga filter som skapar fasfel vilket brukar upplevas som "naturligare", även om högtalaren i övrigt har många begränsningar....
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/12/14 :  10:42:23  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Det ligger mycket i det du skriver. Ibland undrar man nästan om ett negativt samband råder mellan musikalitet och prislapp, åtminstone från en viss gräns.

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/12/14 :  11:37:02  Show Profile Send J-son a Private Message
Aton, det är tydligen något som saknas i din anläggning. Jag tror de flesta upplever musikalitet, engagemang, rytm- eller taktkänsla från "attacken" i ljudet samt utklingandet av tonerna. Om du får bättre återgivning från tv:n så är det antagligen så att du matchat ditt system lite fel så att säga.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/12/14 :  12:07:58  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Spelar du med eller utan bild?
Svårt att lyssna på teven utan bild . Men bilden finns där även när jag kopplar ljudet via stereon.

quote:
Aton, det är tydligen något som saknas i din anläggning. Jag tror de flesta upplever musikalitet, engagemang, rytm- eller taktkänsla från "attacken" i ljudet samt utklingandet av tonerna. Om du får bättre återgivning från tv:n så är det antagligen så att du matchat ditt system lite fel så att säga.
Helt klart saknas något, men så är det nog i varje anläggning . Att samtidigt pricka in högsta betyg på varenda hörbar hifi-parameter är nog få förunnat. Jag får självklart inte bättre återgivning från teven, det enda som är bättre är engagemanget. Men självklart saknas inte engagemang i min vanliga anläggning heller.

edit: felstavning

Vad tror ni om min snabbhetsteori? En annan tanke jag har är att kvaliten på tevens pre-out kan vara dålig eller att impedans/känslighetsmatchningen mellan utgång och ingång kan vara dålig.

Edited by - Aton on 2003/12/14 15:26:45
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/12/14 :  12:49:34  Show Profile Send CC a Private Message
Det som jag upplever som "snabbhet" är det som för mig ger den medryckande känslan i musiken...
Din (och de flestas) tv har, som du sa, små högtalare som inte behöver särskilt mycket effekt för att prestera sitt yttersta, eh, detta tillsammans med frånvaron av komplicerade filter kan nog göra att man kan uppleva ljudet snabbare. Tillkommer är ju också att du inte får några basresonanser från rummet som gärna slöar (blöt, svulstig) basen från dina hifihögtalare...
Och jag kan hålla med om att det är lättare att få små högtalare att låta medryckande jämfört med deras storvuxna släktningar! Varför? Jo, jag tror det hänger på förstärkeriet som ska flytta på membranen på dina högtalare... Alltså, fetare o snabbare slutsteg kontrollerar lättare större element vilket ger bättre start o stopp så att säga...
Tja?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/12/14 :  13:05:34  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Man slipper väl oftast höra alla fel... eftersom tvn inte klarar av den djupaste basen eller den högsta toppen.. kanske är boostad i mellanregistret? Får samma känsla i bilen... kan sitta och tycka att det låter riktigt bra.. och när jag kommer hem och slänger på samma platta så låter det dynga. Vi kanske är mer petiga när vi sitter framför "fin Stereon"? Letar fel istället för att njuta av det som faktiskt är riktigt riktigt bra


Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/12/14 :  13:25:55  Show Profile Send CC a Private Message
Periodvis så har även jag tyckt det är roligare med musiken i bilen än framför stereon...
Men hitills så har det alltid berått på att något varit i obalans hemma! Det hörs helt enkelt mycket tydligare i hemmastereon än i bilen (iallafall när det gäller min bilstereo) när något är fel, sedan så är faktumet att jag labbar o tweakar mer hemma i källaren än i bilen Ibland så kan vissa "tweaks" totalt sabba allt

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/14 :  13:39:46  Show Profile Send mace a Private Message
B&O L2800 Nog är den bra, J*vligt BRA!!!, mäktig bas om man vill. Annorlunda Ja! Bättre Nej

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/14 :  14:19:56  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det är nog snarare TVns begränsningar som är dess styrka som flera varit inne på ovan.
En anläggning med lite kvalitet är mera avslöjande och bristerna framkommer lättare.
Däremot brukar framplockandet av mikrodetaljer vara bra för liv och närvarokänsla och då kan en bättre DAC/CD vara en lösning, inte bara högtalarna.

Bravo
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2003/12/14 :  14:34:41  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Tv:n låter förmodligen sämre i hifianläggningen än genom tv-högtalarna eftersom tv-sändningens ljud inte är särskilt bra. Det är visserligen en digital källa men dess D/A-omvandlare och strömförsörjning är ju knappast jämförbar med en bra cd-spelare. Om du lyssnar på samma skiva i din DVD genom tv:n kopplad till stereon och sedan lägger nämnda skiva i din cd-spelare tror jag nog ljudet blir bättre i hifianläggningen än från DVD:n, genom tv:n till hifianläggningen (vilket kan tänkas vara liknande det ljud du får via tv-sändningen). Vad tror ni om den teorin?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/14 :  15:10:51  Show Profile Send henricsson a Private Message
Neo: Håller med t 100%.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/12/14 :  15:17:46  Show Profile Send poman a Private Message
Attans med inte undra att på man har suttit framför tv´n och stampat
takten ibland, foten liksom få fart av sej själv när man tittar på musikprogram.
Det blir till att koppla in CD-spelaren till TV´n och lyssna på musik till den istället, fanken att man har lagt ut så mycket pengar på stereon.


Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/12/14 :  15:30:23  Show Profile Send brumel a Private Message
Analoga signaler kan låta mer egagerande. Gäller min radio också. Jag minns dokumentärer som gått på TV tex den om Beatles för 3-4 år sen. Analoga ljudband, gammalt arkivmaterial. Lät skitbra. Det finns fler exempel på bra rockdokumentärer.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/12/14 :  15:30:56  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Det blir till att koppla in CD-spelaren till TV´n och lyssna på musik till den istället, fanken att man har lagt ut så mycket pengar på stereon.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/12/14 :  15:37:38  Show Profile Send CC a Private Message
När jag tidigare hadde min stereo i vardagsrummet så kopplade jag ibland in min video till anläggningen och lyssnade/tittade på utsändningar från svt. När det var livesändningar så tyckte åtmindstånde jag att ljudet var förvånandsvärt bra! Detta med att slippa alla mellanhänder (skivpressare o dylika skumma figurer) verkade mycket positivt...
Hm, kanske man skulle testa o koppla in videon igen?
Nä, usch

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/12/14 :  15:41:21  Show Profile Send Aton a Private Message
Konstigt är det hursomhelst och ganska irriterande. Men jag tror inte så mycket på teorin om att sämre ljudkvalitet gör det lättare att fångas av musikens rytm. Jag tror mer det har med hastighet och tajming att göra.

Hursomhelst är nog rytmkänslan i musiken det som gör att jag utan problem kan njuta av t ex all möjlig "simpel" topplistemusik. Den är helt enkelt medryckande och då kan man åtminstone vid några genomlyssningar delvis bortse från alla musikaliska och tekniska brister. Och det är ju något roligt, att musik kan tilltala en på olika nivåer och att man kan gilla det mesta, bara det svänger.


Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/12/14 :  15:45:07  Show Profile Send Aton a Private Message
jeppe72: Jag kan inte testa din teori för jag har inget ljud kopplat från dvd:n till TVn.
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2003/12/14 :  16:40:26  Show Profile Send Lennart a Private Message
För ca 20 år sedan ägde jag en billig och plastig stereokassetradio. Den var köpt på Åhléns eller Domus för några simpla hundringar och den var av ett uddamärke. De båda kanalerna återgavs av var sitt bredbandselement. Denna lilla plastiga skitsak var mycket roligare och trevligare att lyssna till jämfört med stereon jag hade. Jag vet inte varför, men jag antar att den helt enkelt hade ett behagligt och avslappnat ljud som inte tröttade öronen.

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2003/12/14 :  16:40:38  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Vet inte ifall jag missade ifall någon skrev det men jag tror väldigt mycket att anledningen till att det låter mer medryckande är för att TV apparater är gjorda av plast och det skapar kraftiga resonanser som "förtjockar" ljudet, dvs lådan spelar mer med musiken.

De är ingalunda lika bra musikförmedlare.

Kommer ihåg att jag för väldans massa år sedan hade ett par plastiga datorhögtalare som lät väldigt medryckande. Märkte att datorbordet vibrerade väldigt mycket med högtalarna (trots relativt låg ljudvolym), så jag köpte häftmassa och la fyra stora bollar i varje hörn... ljudet blev mer detaljerat, men samtidigt väldigt mycket tunnare och därmed mindre medryckande.

Edited by - Kaleid on 2003/12/14 16:43:19
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2003/12/14 :  16:48:48  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Det här kan vara revolutionerande för hela klockradiobranschen och fullkomligt förgörande för hifibranschen. Ni har genomskådat konspirationen.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/14 :  17:09:22  Show Profile Send Bravo a Private Message
Mera plast och så lätt som möjligt!......

Bravo
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/12/14 :  18:20:29  Show Profile Send Aton a Private Message
Den där plastteorin tror jag inte förklarar det jag hört. Jag spelar aldrig på hög volym och det är inte ljudkaraktären (fylligt) som jag talar om utan rytmen. Ljudkaraktären är mycket bättre i stereoanläggningen. Teorin om bredbandselement låter intressant. Tyvärr finns ingen uppgift om högtalarna i tevens instruktionsbok.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/12/14 :  19:10:03  Show Profile Send CC a Private Message
Tja Anton, kanske du öppnar din tv-låda o upptäcker att där sitter ett par Dynaudio inbyggda av någon överambitiös tvmontör som inte vågat gå ut med detta offentligt i rädsla för vad som kan hända med hans arbete..? Eller hur var det nu, köpte du verkligen tvn ny? Kanske den var hos någon DIY innan du fick vantarna på den?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/14 :  22:21:27  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Två rejäla frottéhanddukar över högtalarna ger också mer av "bredbandssound". Eftersom upplösning och smådetaljer filtreras/maskeras upplevs återgivningen som mer medryckande. Alla spelar "i takt", man får ett mindre splittrat intryck, enklare att följa.


Aton:

Jag tror dig och vill inte förringa dina intryck. Men testa handdukarna över dina högtalare och berätta sen vad du hörde...

Har föreslagit detta förut men inte sett att någon provat.

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000