HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 vilka håll ska pilarna pekar på kablarna ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/15 :  14:09:18  Show Profile Send Flint a Private Message
Sanoj
Det törs jag inte berätta. Då blir jag beskylld för att vara LTS:are, men jag hör ingen skillnad på riktningen.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/15 :  14:14:34  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Nja det var inte riktigt det jag ville veta, utan om du skulle ha köpt dina kablar vare sig du hörde någon skillnad på riktning eller inte..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/15 :  14:23:37  Show Profile Send Flint a Private Message
Sanoj
Jag förstår inte riktigt frågan men om jag tyder den så här.
Påverkar mitt val av kabel om densamma är riktningskänslig.

Både ja och nej. Jag har inget emot om den skulle vara det och om så vore skulle jag vända den så att den lät bäst. Jag skulle däremot kräva egna blindtestade hörbara bevis för att riktningsegenskaper föreligger. Två snabba synliga test i en butik övertygar mig inte. Jag är inte mycket för mätbara bevis i ett sån't här fall, jag vill ha hörbara. Jag tänker nämligen lyssna på musik.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/15 :  14:59:06  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja vad det skulle ha för betydelse vad det står för nått under mitt namn förstår jag inte riktigt heller ??
Jag rekommenderar kablar som låter bra och passar i det system som det ska fungera i, och om det har pilar eller ej spelar överhuvudtaget ingen roll för min del, men det förekommer på vissa kablar och inte på andra, och det är aldrig så att en med spelar bättre än nån utan..

Men faktum kvarstår att på en hel del grejer finns märkningen och då följer jag den...

Och att sen inte alla kan höra skillnaden på en kabel som man vänder är inte så konstigt, vissa kablar blir det ingen skillnad och andra mer..och sen så är skillnaderna jag tex upplevt inga omvälvande utan små nyansskillnader, vilket då oxå ställer frågan vad för system spelar man på ?? Har man tex en elektronik eller högtalare som inte är lika bra på att framställa smånyansskillnader så kan det vara så att systemet helt enkelt inte klarar av att framställa dom.
Och som jag sa tidigare så blir det ingen skillnad på vissa kablar och då kommer man ju inte heller höra nån...

Och sen så är det ju just det här med hörsel, alla hör olika och det kan spela stor roll...

/Martin
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/15 :  15:06:34  Show Profile Send Flint a Private Message
MartinH
Du svarade bra där. Min sista kommentar blir.
Dom nyansskillnader som försvinner i en blindtest är så små så dom bryr jag mig inte om. Hur andra gör lägger jag mig inte i men jag vet att det är lätt att lura sig själv när någon säger att "lyssna nu, hör du att basen blev tightare". Mer blindtest åt folket och mindre flum i reklam och marknadsföring. Tvinga säljaren till hörbara bevis. OBS att jag själv har sålt HiFi i 11år. Satans underbara 11år.

Edited by - Flint on 2003/12/15 19:25:51
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/15 :  15:46:44  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo du har helt rätt i att det är du som kund som ska uppleva skillnader och inte få dom berättade av nån annan.. Men visst kan det ibalnd vara så att en säljare har upptäckt nått som kan vara svårt att höra om man inte inriktar sig på just det, men sen kan man som sagt då kanske ifrågasätta nyttan i den..

Jag har dock i många fall fått nypa mig i armen när jag testat lite olika tweaks och dylikt, man vill nästan inte alltid tro att det kan vara skillnad men den är där.. Ibland har jag inte väntat mig en förändring men den har kommit där ändå, och då är det inte en placeboeffekt utan en ren upplevelse...

Men jag kan hålla med dig om att det pratas för mycket i vissa butiker och mässor om vad folk SKA höra och inte vad dom hör, jag brukar prata väldigt lite om hur det ska låta när jag demar utan låter hellre produkterna tala för mig...

/Martin
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/15 :  17:18:20  Show Profile Send Flint a Private Message
MartinH
Du låter som en bra säljare. Jag håller med om att det finns många saker i ljudåtergivning som jag inte förstår.
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/12/16 :  08:55:32  Show Profile Send erik a Private Message
För mig är det skillnad på kabelriktning!
Det är helt gratis att prova. Däremot bör man vara medveten om att man rengör kontaktdonen när man tar ut/ sättert tillbaks så lite kabeljuckande innan seriös jämförelse är att rekommendera.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/17 :  12:57:56  Show Profile Send MartinH a Private Message
" Kabeljukande "
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/12/17 :  15:21:43  Show Profile Send J-son a Private Message
Någon sa "Tommy Jenving, pappa till Suprakablarna har lyckats med konststycket att mäta upp skillnader mellan riktningarna.
Kopparledarnas kristaller går mot "ett håll" & genom att ha båda kablarna med samma riktning blir ljudet mer homogent. Finns inte pilar på kablarna brukar textens riktning vara ledmärket."

Jag kan av egen erfarenhet som "halvledarmaterial-fysiker" (oj det blev ett långt ord) och 5 års forskning inom materialvetenskap helt klart bara hålla med f95toli i vad han sa gällande korngränser osv.

Det hela är bara ett försäljningsargument som uppenbarligen funkar hos vissa.

mvh

J-son
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/17 :  15:24:02  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Jag kan av egen erfarenhet som "halvledarmaterial-fysiker" (oj det blev ett långt ord) och 5 års forskning inom materialvetenskap helt klart bara hålla med f95toli i vad han sa gällande korngränser osv. "

Menar du att Ni har fått spö av en kabeltillverkare på det vetenskapliga planet...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/17 :  15:30:34  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Den här diskusionen är ju ioförsig helt meningslös eftersom det inte spelar någon roll om kablarna är riktningskänsliga. Sätt dom åt det hållet som konstruktören förordar så slipper Ni tänka på det, eller ska Ni sätta dem åt "fel håll" av principskäl/rebelliska tankar/eller bara för att man kan...


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/12/17 :  15:31:16  Show Profile Send J-son a Private Message
njaaa, inte riktigt.

Bra sagt!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/12/17 :  16:10:34  Show Profile Send Adagio a Private Message
Håller med sanoj, vad spelar det för roll om dom är märkta. Bra för oss som av vissa anledningar vill spela åt samma håll, bra för er som vill spela åt det andra. Jag ser ingen som helst anledning att se detta som ett problem.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/17 :  17:01:28  Show Profile Send Flint a Private Message
Köp fem meter extra och knöla ihop till en härva. Då vet ju inte ljudet åt vilket håll det går. Det borde bli neutralt och bra.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/17 :  19:09:47  Show Profile Send mace a Private Message
Eller sätt kablarna så att pilarna pekar Mot varandra
--------->
<---------

Då blir det rundgång TJUUUUUUUUUUT

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2003/12/17 19:22:14
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/17 :  19:14:07  Show Profile Send Flint a Private Message
Förvirring & El-ände lovas.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/12/17 :  21:07:24  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Grabbar

Det finns ett enkelt sätt att själv kolla, både blint och öppet. Ni behöver bara ha en apparat t.ex. DAC som kan vända fasen. Låt kompisen/frun/hunden trycka på knappen så kan ni Höra om skillnader finns.
Varför träta här innan Ni testat själva.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/12/17 :  22:26:08  Show Profile Send Adagio a Private Message
Vad fasen har fasen med riktningen att göra?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/12/17 :  22:49:59  Show Profile Send f95toli a Private Message
Fasen?
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/17 :  22:59:28  Show Profile Send Larsho a Private Message
Fasen också

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/18 :  00:46:33  Show Profile Send Bravo a Private Message
Fasansfullt!

Bravo
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/12/18 :  12:03:35  Show Profile Send HPW a Private Message
Om kablar har ngn form av riktnings egenskap borde man kunna detektera detta om man som ngn föreslog vända riktning på ena kabeln ex vänster kanal och låta höger vara kvar. Man kan till exempel låta ngr kompisar vara försöksobjekt och be dom peka ut om man har vänt en kabel och i såfall vilken med lite olika permuteringar. Obs inte doubble blind testing här utan ett enkelt experiment. Är det ngn som provat?

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/18 :  12:10:09  Show Profile Send MartinH a Private Message
jag tror nog tyvärr det skulle vara väldigt svårt att få ut nått av en sån test, många kablar ger inte så stor skillnad, utan det kan vara små nyansskillnader och annat som är ganska små, vänder man bara den ena så får man ju även ljud från den andra som "stör" och har man kanske inte heller elektronik/högtalare som är bra på att avslöja små skillander så kan det nog vara extremt svårt att höra vilken av höger och vänster som är felvänd...

Men testa gärna så får man se...
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/12/18 :  17:47:46  Show Profile Send matså a Private Message
Tänk på mina vänner om ni har pilarna vända åt fel håll så kommer det att ske en hemsk olycka.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000