HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Trasig HK 620, någon som har lust att hjälpa?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/12/12 :  20:18:43  Show Profile Send Ludde a Private Message
Hej!

Min brorsas Harman Kardon 620 förstärkare har lagt av..

När man sätter på den så tänds de lampor som brukar tändas och allt verkar normalt, därimot så brusar det inte änns när man vrider volymen på max. Jag har Öpnnat skalet och kollat och mätt lite grann,men utan att hittat något fel. Jag har viserligen fått lite konstiga värden på trissorna i slutsteget, men dom mäter lika så jag tror inte det är dom det är fel på ändå..

Tips, hjälp, förlsag?

Jag sitter med den framför mej kväll o har möjlighet att svara direkt och ev visa bilder om nu någon är inloggad en sån här kväll...

MVH Joakim

En antenn är en antenn!

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/12 :  20:31:54  Show Profile Send Flint a Private Message
Det kanske var fest igår. Det underlättar om man får reda på sån't.
Kolla säkringarna. Dom som matar slutsteget. Kanske 1.6A. Kanske 2.5A.
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/12/12 :  20:34:51  Show Profile Send Ludde a Private Message
Hej.. Nädu ingen fest här eller och säkringarna är själklart kollade, dom är hela...

Tacka för ditt svar...
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/12 :  20:55:19  Show Profile Send Flint a Private Message
Fortfarande inget om hur det gick till när den dog?
Dödde den bara rätt av?
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/12 :  21:20:12  Show Profile Send DIYamps a Private Message
säkringar kan se hela ut men ändå va paj, har du mätt dom med en ohm meter ?
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/12/12 :  21:24:31  Show Profile Send Ludde a Private Message
Japp jag har mätt säkringarna o dom är hela... har iof inte hittat några säkringar på den andra sidan av trafon, men det kanske inte finna på alla förstärkare...

Jag vet inte hur den dog, brorsan säger att det inte kom nått ljud ut ur den bara när han skulle starta den..

Jag har inte heller hittat något relä i den som och det är inget som hörs när man startar den, värken i högtaler eller i ev relä om det kan hjälpa er något..

Ni kanske har nått förslag utom säkringar?? hehe...
Go to Top of Page

Cheiron
Starting Member

43 Posts

Posted - 2003/12/13 :  23:19:46  Show Profile Send Cheiron a Private Message
Ganska lustigt; hände likadant med min brorsas NAD 7100 i helgen som var.

3 st trissor var brända på ena kanalen och då slog relät ifrån för att undvika likström.

=900kr!
Go to Top of Page

fel_007
Starting Member

18 Posts

Posted - 2003/12/13 :  23:34:28  Show Profile Send fel_007 a Private Message
Det verkar inte vara tape-monitor för då borde den brusa vid hög volym.

Rent allmänt kan man säga att tape-monitor är ett vanligt fel på förstärkare, åtminstone enligt min erfarenhet som säljare. Normalt var det en i månaden som led av det felet. Några apparater skickades vidare till service för tape-monitor.

Oftast går tape-monitor att laga via telefon. Kunden ringer och talar om felet.

K "det hörs svagt ljud när jag har volymen på max annars så är den tyst"

Säljare "Har du kollat tape-monitor-knappen?"

K "Tape-mon vadå?"

S "Det borde finnas en knapp som det står tape eller något liknade på."

K " Nääää Jo vänta! Där"

S " Bra tryck in den"

K " OJJJ! "
Jag blir alltid lika förvånad över vilka ljudtryck en telefon kan återge Kunden drar aldrig ner volymen innan han trycker på den magiska knappen

Kanske ingen vidare hjälp men lycka till
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/14 :  00:36:24  Show Profile Send Uniper a Private Message
Om du har eller kan låna oscilloskop och tongenerator så kan felsökningen bli bra mycket lättare. Då är det bara att koppla in signalgeneratorn på ingången och sen vandra genom hela kretsen med oscilloskop-proben. På skärmen ser man då signal, signal, signal, ingenting.. AHA!.
Alternativet är att använda en vanlig cd som signalkälla, och en hörlur som testprob. Men man måste seriekoppla hörluren med något för att inte bränna den (och sina öron..). Ett lagom stort motstånd och en kondensator för att bli av med dc tex.

Lycka till!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/14 :  10:46:18  Show Profile Send Flint a Private Message
Ludde
Du verkar inte ha den rätta bakgrunden för att komma längre i din "reparation". Ta förstärkaren under armen på måndag och gå till Dr. Ström så blir det riktigt gjort.
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/12/15 :  10:42:42  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Lyssna om utgångsreläet slår till. Om inte så får du lov att kolla matningen till den eller om du har DC på utgången.

Hjelm
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/12/15 :  12:34:50  Show Profile Send Ludde a Private Message
Ingen "tape monitor" ,men det var värt o kolla...
Jag har tillgång till att låna oscilloskåp o signalgenerator, men då måste jag ta mej o förstärkaren en ganska bra bit hemifrån och det vill jag helst inte.. Ska testa det där med hörlurarna, aningen rädd om öronen bara.. hehe..

Det är föresten ingen av er som vet vart man lättast hittar mer information om diverse trissor?

Tack för all hjälp..
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/15 :  14:09:56  Show Profile Send Uniper a Private Message
Ja testa på. Jag har inte testat metoden själv, utan bara fått ett tips om att man kan göra så. Därför vet jag inte riktigt hur stora seriemotstånd och kondensatorer ska vara för att ge bra resultat. Men börja med ett jättestort motstånd och minska om det inte funkar. Kondensatorn bör vara en plastfilm, men värdet är inte kritiskt. Ta vad du kan hitta.
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/12/15 :  16:13:46  Show Profile Send Ludde a Private Message
Okej, jag har inte testat änn med hölurarna, men en fråga.. Varför ska det vara en plastfilms konding? Av vilken anledning tror/vet du att dom är bättre?

-> Flint:
Nej min elektroikbakrund är fattig, Jag går tredej året på elektronik och ser mej själv som en lätt lärd och mycket intreserad elev. Men då skolan eller skolorna här i närheten inte har någon som helst undervisning i meckande av elektronik utan bara kurser som "larm" och "el".. så är det inte lätt att lära sej felsökning. Jag har gjort allt för att få lära mej felsökning men har inte fått göra det på någon av dom två skolorna jag gått i. "-saknas intreese" "-det går inte att ha en kurs i felsökning om bara du ska gå" osv... O när jag ändå klagar på skolernas utbud så kan jag passa på o tala om (för er som inte viste) alla kurser om reparation av TV apparater har lagts ner, en del skolor (ingen här i närheten) har kvar någon kurs i felsökning, eller liknande kvar, men det ska finnas...
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:02:07  Show Profile Send Uniper a Private Message
Anledningen till att det ska vara en plastfilm är att du kan hitta både positiva och negativa spänningar när du vardrar runt med din prob. En vanlig elektrolyt är ju polariserad och kan smälla om man kopplar den baklänges. Nu behöver det ju inte vara just en platsfilm, utan alla möjliga bipolära kondningar funkar. Så även bipolära elektrolyter.

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/12/15 :  20:00:39  Show Profile Send Ludde a Private Message
Okej.. kom på det 2 min efter jag jag svarade dej att det var säkert så du menade.. ska kolla med hörlurarna om ett litet tag, håller tummarna!
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/12/15 :  22:31:54  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Inte för att tjata men.
Det verkar som om inte utgångsrelät drar! Annars borde du höra brus i alla fall. Särskilt som du har spänning över trissorna. Lyssna om det knäpper till när du drar på strömmen, om inte så drar inte relät. Det finns nog skyddskretsar som kollar om du har likspänning över utgången kan vara det. Kan också vara som för mig att det är matningen till relät som lagt av (kostade mig en resistor och fixa min förstärkare). Jag hade liknande symptom. Helt tyst men Volymkontrollen via fjärren fungerade.
När du sade att trissorna mätte konstigt hur menar du då?

Hjelm
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/12/16 :  21:22:41  Show Profile Send Ludde a Private Message
Jag ska mäta dom igen o skriva ner det jag mätte så kan du jätte gärna få kolla. Problemet är att jag hittar inget räle och funderar på om det är styrt på något annat sett? Är det någon som vet hur det kan fungera? Vad man kan kolla? Återkommer med värden!

Tack för svaren!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000