HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Råd om 2-kanal
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2003/12/12 :  09:34:18  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Hej,
Jag har tänkt mig att investera i en 2kanlsanläggning och efter en hel del lyssnande( med högt. Monitor Audio Gold20) kommit fram till Primare A30.2 med tillhörande CD.
Men... Jag undrar nu om jag inte skulle satsa på pre30 och slutsteg i stället innebärande ytterligare 12.000 i investering,puh. Jag har inte haft möjlighet att lyssna på detta hos handlaren och min fråga till alla är:
Är det värt merkostnaden ?
Vad vinner jag tycker ni ?
Måste jag dessutom satsa mer på högtalare för att tillgodogöra mig skillnaden ?

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/12/12 :  10:39:37  Show Profile Send KennethS a Private Message
Hej och välkommen till forumet!Hoppas du kommer att trivas!

Till din fråga:

För och slutstegs kombination brukar ge oftast ett klart bättre ljud,kanalseparationen blir bättre och du brukar oftast får mer ork i anläggningen. Klarar oftast också av växa med eventuella uppgraderingar i anläggningen.nu har jag inte lyssnat nåt på Primare ()men har ryktesvägen hört att deras produkter ska vara riktigt bra,så endera vägen gör dej nog nöjd! Personligen skulle jag nog hoppa upp på för och slutsteget,men tycker du definitivt ska lyssna först!

Lycka till i ditt val!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/12/12 :  10:48:46  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Hej och välkommen till forumet "trippelbogey".

Jag har inte lyssnat så mycket på Primares prylar, men gennerelt så tycker jag att det är bra att ha ett separat för och slutsteg. Men det är som du nämner en kostnadsfråga.
Fördelarna med separata delar är att det finns möjlighet att testa fler kombinationer av tillverkare, och om man köper nya högtalare som är mera trögdrivan så kan man upgradera bara slutsteget.
Men rent ljudmässigt så brukar det inte vara några stora skillnader mellan att köra integrerad förstärkare och separata för och slutsteg. I en del fall så har det visat sig att en integrerad förstärkare kan låta bättre.
Så mitt råd till dig är att köp den integrerade förstärkaren om den passar att driva dina högtalare med.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

andreas s
Member

83 Posts

Posted - 2003/12/12 :  11:37:04  Show Profile Send andreas s a Private Message
Du kommer definitivt att höra skillnad med ett par Grf 20!
/Andreas
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/12/12 :  13:34:30  Show Profile Send whiskyman a Private Message
A30.2 är en ren effektförstärkare.Du menar förmodligen A30.1 som är en integrerad förstärkare.Det går att koppla på en matchande effektförstärkare, dvs en A30.2 till denna, vilket kan tänkas ge en del i effekt, men har själv aldrig testat. mvh Kristofer
Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2003/12/12 :  14:10:20  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Yes whisky man
jag menar A30.1 som integrerad först.
Jag tycker att koppla ett slutsteg till en integr först resulterar att man har en massa pengar bundet i effektsteg i den integrerade som jag inte använder.
Eller missförstår jag
Tack förresten för det varma välkomnandet.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/12 :  14:17:04  Show Profile Send Bravo a Private Message
Välkommen "trippelbogey"!
Separat för- och slut- steg brukar vara att föredra jag ur de flesta aspekter utom möjligen det ekonomiska.

Bravo
Go to Top of Page

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2003/12/12 :  14:55:14  Show Profile Send keefan a Private Message
En dum sak med icke-integrerat är att du kanske blir tvungen att lägga mer pengar på kablar också.
Och det kan ju kosta en del om man vill ha kablar i samma kaliber som resten.

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/12/12 :  15:52:39  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja som sagt du är mycket välkommen trippelbogey. Men en effektförstärkare extra så vinner du ur krafthänseende en del, men det kostar förmodligen mer än vad det smakar. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/12/12 :  18:24:07  Show Profile Send Adagio a Private Message
Allt som smakar mer kostar mycket mer, bestäm efter din budget, har du råd så ska du ta i, så slipper du dyra uppgraderingar i förtid.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/12/12 :  18:34:37  Show Profile Send Zombie a Private Message
Separata för- och slutsteg, lättare att uppgradera och leka lite
Ha't gött här på forumet, många trevliga människor med mycket kunskap som delar med sig till okunniga som jag...
Mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000