HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad händer med flerkanalsljud från DVD i tvåkanal
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2003/12/12 :  00:20:21  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jaha - så var det dags för den första frågan som jag inte lyckats finna något svar på i befintliga trådar på HiFiForum. Ingen annanstans heller för den delen.

Jag tillhör den del av befolkning som har en 5.1-hembio och som kommer att flytta den till annat rum (tonåringens, det är han som uppskattar filmer med maffiga ljudeffekter mest i familjen). På hembions nuvarande plats kommer en ny tvåkanalsanläggning. Den kommer att hamna i vardagsrummet med högtalarna på var sin sida om TV:n och förutom musiklyssnande också användas för TV-ljudet. Som källa för tvåkanalsanläggningen avser jag införskaffa en kombinerad CD- och DVD-spelare för att kunna titta på DVD-filmer även i vardagsrummet. Är beredd att lägga lite extra på denna för att få acceptabel CD-återgivning i stereo. Till TV:n kommer även en video att vara kopplad.

Å så till frågan: Vad händer med 5.1-ljudet (motsvarande) när man drar det genom en tvåkanalsförstärkare? Center- och baskanalernas ljud kan ju vara kul att kunna höra även när man lyssnar i två kanaler. Misstänker att framför allt dialoger på filmer kan bli lite tunna om enbart sidokanalerna kommer att återges. Och den bas som tvåkanalaren klarar att återge från filmen skulle man ju också vilja höra. Tar man DVD-jludet via TV:ns linjeutgång för ljudet eller klarar CD/DVD-spelaren att fördela detta direkt på linjeutgången till förstärkaren?

Undrar/ Jörgen G

edit: fel i rubrik

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2003/12/12 00:22:53

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/12/12 :  00:28:59  Show Profile Send f95toli a Private Message
Enkelt. Man använder inte 5.1 informationen utan använder DVD-skivans 2-kanal mix istället, 2-kanalsversion av ljudet finns så vitt jag vet på alla DVD-skivor (exotiska superbit utgåvar och liknande undantaget). DVD-spelarens stereoutgång till förstärkaren (mao samma kablar som som för CD) används således.

Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2003/12/12 :  00:32:25  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Tack för verkligt snabbt svar!

Är det samma ljudspår som används när man kopplar en DVD direkt till TV:n utan att bry sig om flerkanalsfaciliteterna utan nöjer sig med TV:ns stereoåtergivning?

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/12/12 :  00:34:02  Show Profile Send f95toli a Private Message
Precis. Det är därför det finns på alla DVD-skivor.
Go to Top of Page

erik olsson
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/12/12 :  00:35:51  Show Profile Send erik olsson a Private Message
jag är rätt säker på att den analoga utgången (alltså den "vanliga" stereoutgången) skickar ut en stereosignal innehållandes allt ljud. jag skulle inte ta ut ljudet från tv:n, det blir nog bara skit.

"jack just left town"
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2003/12/12 :  00:45:39  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
f95toli skrev:
"undantaget exotiska superbit utgåvar och liknande"

Vad avses med detta? Är det filmer med typ SACD- eller DVD Audio-ljud? Eller något annat, som jag som nykomling här ännu inte har en aning om?

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2003/12/12 00:46:22
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2003/12/12 :  00:55:19  Show Profile Send Pelle a Private Message

Tänk på att du kan tappa i ljudkvalitet om du inte använder en Dolby Digital dekoder. Att lyssna på en DD-kodad film genom två högtalare med vanlig förstärkare kontra en med inbyggd DD-dekoder är som att lägga en tjock filt över högtalarna.


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/12 :  03:49:03  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det låter alldeles utmärkt att använda ett par stereohögtalare till en DVDspelare, inga problem.

Bravo
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/12 :  09:34:15  Show Profile Send thompa a Private Message
Jag körde med bara ett par högtalare under längre tid och det funkade alldeles utmärkt!

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/12/12 :  09:56:45  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag gör själv så, men jag har en liten fundering kring DVD/CD:

Jag tror att man kan vinna ljudkvalitét om man köper en dedicerad CD-spelare och en "lagom" DVD. Det blir en apparat extra men en DVD med riktigt bra ljud verkar kosta ganska mycket. Detta borde ju vara extra intressant om du redan har en hembio på annat ställe i huset och vardagsrummet främst skall användas till 2-kanalslyssning, med DVD-option.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/12 :  10:15:00  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag kör så och väljer aldrig nått tvåkanalsspår utan kör antingen DTS eller DD, tar ut signalen från stereoutgången på dvdn och sen i ett slusteg kopplat till två steliter och en sub, fungerar klockrent, ingen surround men ett STORT lyft mot att bara köra tv-ljudet..
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2003/12/12 :  11:41:41  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
MartinH skrev:
"/.../ väljer aldrig nått tvåkanalsspår utan kör antingen DTS eller DD, tar ut signalen från stereoutgången på dvdn och sen i ett slusteg kopplat till två steliter och en sub"/.../

Är det en funktion som normalt finns i DVD-spelare att kunna välja DTS- eller DD-ljudspåren och ta ut dem genom linjeutgången?

Använder du särskild förstärkar- och högtalaruppsättning för detta eller är det samma som för stereomusiklyssning?

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2003/12/12 11:42:44
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2003/12/12 :  11:52:00  Show Profile Send Tifosi a Private Message
De flesta, om inte alla, DVD-spelare kan mixa ner flerkanals DD och DTS till 2-kanal och skicka ut det genom lågnivå utgångarna. Så det går aldeles utmärkt att koppla en DVD-spelare till en 2-kanals förstärkare och utmärkt ljud ur så gott som alla filmer. Det finns väl alltid undantag både vad gäller spelare och filmer men de är nog ganska så ovanliga.
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2003/12/12 :  16:53:59  Show Profile Send Bosco a Private Message
Det Tifosi skriver är korrekt. Långt ifrån alla filmer har 2-kanalsljud, så alla "normala" DVD-spelare kan mixa 5.1 till 2.0.
Go to Top of Page

Rhino
Member

67 Posts

Posted - 2003/12/13 :  00:21:49  Show Profile Send Rhino a Private Message
Här måste jag också lägga mig i lite, jag har nämligen också funderat på detta de senaste dagarna. Väldans många DVD-spelare jag kollat på har inte "inbyggd Dolby Digital-dekoder". För mig låter det ju som att den inte kan läsa av DD och skicka som analogt, men vad gör D/A-omvandlaren för ljud där isåfall? De kan väl inte utgå från att alla ska ha en reciever med digital ingång + dekoder inbyggd, men vad menas isåfall detta med att den inte har Dolby Digital-dekoder? Jag tänker exempelvis på Pioneer DV360 som är en standardspelare för ~1500kr med bra skivstöd.
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/12/13 :  04:36:00  Show Profile Send desoto a Private Message
Såvitt jag vet så¨finns det nästan alltid ett 'vanligt' stereospår på skivorna.
Detta är vad man får ut via stereoutgången på dvd-spelaren. Finns det inget dedikerat spår så finns det en inbyggd enhet i spelarens avkodare som mixar ihop ljudet till 2 kanaler.

Inbyggd dolby digital-dekoder innebär att du får ut 5.1 diskreta signaler direkt från spelaren, dvs 6 kanaler analogt ljud istället för 2.

/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000