HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur koppla utgångstrafo på Edison Triod?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2003/12/11 :  22:34:25  Show Profile Send kjb a Private Message
Jag har införskaffat ett Edison Triod kit och håller som bäst på att montera ihop allting.
Monteringsanvisningen är lite svårtydd för en rör-nybörjare som mig så det har dykt upp vissa frågetecken.
Hur skall jag koppla utgångstransformatorn? I manualen så står det nåt i stil med "koppla högtalarterminalerna till utgångstransformatorerna, de lödes på utgångstransformatorernas uttag O resp 8" Vilka kan detta vara?
De enda märkningen som finns är (1) längst ner till höger (12) nere på vänster sida och (13) uppe till vänster och (20) uppe till höger.

Antar att de är de två undre anslutningarna, stämmer det?

en bild ur manualen det verkar nästan som om den är till en edison 60...


Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2003/12/11 :  22:35:49  Show Profile Send kjb a Private Message
hmm... varför visas inte mina bilder?

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2003/12/11 :  22:46:19  Show Profile Send kjb a Private Message
url till dem är iallafall:
http://hem.passagen.se/kjbthe1/images/

manual.jpg och utgangstrafo.jpg

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/12 :  00:34:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Antalet stift stämmer ju där uppe men inte där nere.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

niro116
Member

155 Posts

Posted - 2003/12/12 :  09:24:15  Show Profile  Visit niro116's Homepage Send niro116 a Private Message
Koppla samman de olika stiften enl ritning, stift 1 till stift 3 osv.
När du har kopplat ihop de olika stiften enl. skiss så är ytterändarna A1 resp A5.

Roland!

Tu-be or not tu-be. H.L Eisenson.
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2003/12/12 :  10:27:12  Show Profile Send kjb a Private Message
ok. Jag tror att på bilden i manualen visas en trafo med lindningar för 2,4,8 ohm. Därför fyra anslutningar på nedre delen. Kan det stämma?

Men det finns nog bara en lindning på min trafo! Man blir lite fundersam när inte manualen överenstämmer med verkligheten...
Jag hoppas att det ändå går att köra olika laster 8ohm eller 4 ohm.

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

niro116
Member

155 Posts

Posted - 2003/12/12 :  17:32:16  Show Profile  Visit niro116's Homepage Send niro116 a Private Message
Det stämmer nog att trafon är optimerad för någonting mellan 4 och 8 ohm. Skicka ett mail till Erik Andersson och fråga. Han har en hemsida på nätet www.triod-ljud.nu . Du vet hur du ska koppla primärsidan på trafon nu?

Roland!

Tu-be or not tu-be. H.L Eisenson.

Edited by - niro116 on 2003/12/12 17:40:52
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/12/12 :  19:25:39  Show Profile Send desoto a Private Message
Skicka inte mail till Erik Andersson, han tror inte på sådana nymodigheter, däremot är han ofta nåbar på telefon. Du kommer garanterat att få svar på frågan om hur utgångstrafon ska kopplas.

/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2003/12/13 :  00:46:42  Show Profile Send kjb a Private Message
Tack för alla svaren!
Nu är det mesta kopplat förutom utgångstrafona... och dessa borde väl kopplas som illustrationen för single end i manualen.
Kanske skall ta och ringa honom för säkerhets skull så att inget eldas upp när jag slår på strömmen. Jag får hoppas att Erik Andersson går att nå även på en lördag, för jag vet inte om jag har tålamod att vänta till måndag :)
/Joel

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2003/12/14 :  09:53:34  Show Profile Send kjb a Private Message
Jag ringde Erik A igår. Jo det var så att det bara fanns en lindning för att de andra inte var nödvändiga. Men han tyckte det var konstigt att jag inte kunde klara av att sätta ihop förstärkaren utan att behöva fråga, det var ju så lätt :)

Så då kopplade jag klart den och kontrollerade att allt var rätt enligt manualen. När jag troode att allt stod rätt till tryckte jag fast rören... slog på förstärkaren...och säkringen gick :(
Det blir väl till att gå igenom alla kopplingar igen och kolla så att allt verkligen är rätt kopplat.

Någon som kan tipsa om vad som brukar orsaka att säkringen bränns?

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/14 :  10:58:52  Show Profile Send Flint a Private Message
Alltid trevligt med vänligt bemötande när man ringer säljaren för att få råd. Jag föreslår att du ringer idag med och ytterligare bättrar på hans humör.
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2003/12/14 :  14:42:10  Show Profile Send kjb a Private Message
Jag har pratat med Erik A idag och jag har kommit fram till att jag missupfattade honom ordentligt. Han ställer gärna upp med att svara på frågor och hjälpa mig få igång förstärkaren. Ursäkta Erik!

Nu skall jag följa hans råd som jag fick och se om jag kan hitta felet. Jag börjar med att koppla bort högspänningen, så att det går att utesluta vissa delar.
/Joel

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2003/12/14 :  18:50:27  Show Profile Send kjb a Private Message
Hittade felet :) Tack vare Eriks tips tidigare så var det ganska enkelt att hitta.

När jag skruvat fast nätaggskortet så hade en kabel som var dragen under råkat komma ikläm så pass att isoleringen klämts bort och därmed orsakades kortslutning.
Lätt fixat med lite tape.

Så nu låter det (och glöder) vackert hemma i vardagsrummet.
Då återstår det bara att montera klart chassiet och ett par till ingångsledningar så är det klart. Skall även prova en annan variant av koppling på primärsidan av utgångstransformatoreran, den skulle tydligen ge bättre ljud och framförallt bättre bas.

Fler bilder finns nu under:
http://hem.passagen.se/kjbthe1/images/edison_triod/

Och tänka sig att den orkar lätt spela mina högtalare med dynaudio/morel element i vettiga nivåer utan att krokna (dynaudiobasen har en verkningsgrad på 90dB så den totala verkningsgraden ligger väl strax under antar jag)
/Joel

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000