HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Olika längd på högtalarkabeln - En WAF fråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/12/11 :  11:19:51  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Som ni kanske minns efterlyste jag för en tid sedan lyssningsrum med hög WAF (Wife Acceptance Factor). I samband med detta skapade jag en mapp på datorn med namnet ”Snygga hifirum”. I denna mapp har jag samlat på mig bilder på snygga rum.

Häromdagen satt min fru framför datorn hemma, fick syn på ”Snygga hifirum” mappen som hon nyfiket tittade igenom. Detta var ju något gott eftersom mappen skapades för hennes skull, eller snarare för att jag skulle kunna visa och påverka henne….

Hon ropade in mig och visade upp en bild på CH:s nya snygga hifirum. ”Det här var snyggt, så kan du göra” sade hon. Att det är snyggt kan vi nog alla vara överens om, men är det något för mig?

Nu till min fråga. Om jag skulle göra som CH med hifi anläggningen och ställa den efter en vägg skulle detta innebära ett byte av högtalarkablar. Detta kan ju bli rätt kostsamt men det kan ju vara ”smällar man får ta”. Vad jag funderar är om man MÅSTE ha lika långa kablar till högtalarna eller om man kan ha en 6 meters kabel till den bortre högtalaren och en 2 meters kabel till den närmaste?

Om man måste ha en 6 meters kabel även till den närmaste högtalaren får ju denna ”lindas ihop” och funkar inte den som en spole då?

Som sagt, kan man ha olika längd på högtalarkablarna med bibehållet välljud?


CH,s ursnygga rum



läs mer på: http://hello.to/hifi

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/11 :  11:25:05  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Men Stefan, tänkt på HAF...


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2003/12/11 :  11:29:34  Show Profile Send Daniel a Private Message
Du bör nog ha lika långa längder. Dessutom inte linda ihop de överblivna meterna i en spole utan dra den fram och tillbaks i långa länder. Jag hade det möblerat så i min förra lägenhet och det blev dyrt, beroende på vilken högtalarbabel du vill ha förstås. Ett annat alternativ är att ha slutsteg i mitten av högtalarna och dra långa signalkablar. Att skapa ett väljudande och snyggt rum är en tuff utmaning.

Lycka till
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/11 :  11:31:26  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Du kan ju alltid välja ett kabelmärke som kompenserar för längd, dvs både måter lika och låter lika oavsett om längderna är 3, 6 eller 9 meter. Samma märke har också den trevliga prispolitiken att inte ta betalt per längdenhet enbart utan ffa för nivå. Synnerligen lämpligt i just ett sådan fall.

Lök på laxen?

Du kan få en 2,4 meter och en längre som mäter och låter lika!

jag behöver väl knappast skriva ut namnet.

No offence folks, jag upplevde att Stefan B:s frågan verkligen besvaras av mitt inlägg.

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/11 :  11:38:31  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Husband acceptance factor! Vad accepterar DU?

Jag tror helt klart på slutsteget mitt mellan högtlarna. Ställ steget på ett snyggt slutstegs-ställ, och kabelproblemet är löst (lågnivåkablarna skiljer ju kanske 30cm mellan hö och vä).

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/12/11 :  11:43:30  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Slutsteget i mitten.. och långa signalkablar istället! Så hade jag gjort.

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/11 :  12:15:38  Show Profile Send MartinH a Private Message
Skulle nog oxå gå på den lösningen.. Har du dessutom xlr på slusteget/försteget så behöver du inte oroa dig för längdens inverkan på ljudet heller...
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/12/11 :  12:24:12  Show Profile Send lasselite a Private Message
OT: lök på laxen är ett negativt uttryck;)
Om kablarna du tänker köpa finns i färdiga längder skulle jag ta hem å prova. Rummet är ju inte helt symetriskt så ljudpåverkan från 4m extra kabel kanske blir av mer akademisk betydelse. Dessutom kan du ju köpa 8m bättre kabel istf 12m lika längd, då bör de ju dessutom påverka än mindre.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/12/11 :  12:27:44  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jo att ha slutstget i mitten är ju en gammal beprövad variant som man sett hos tex Timbre. Då behövs istället långa signalkablar men det är väl inget tungt argument för att avstå från detta. Däremot så känner jag att om jag ändå skall ha slutsteget mellan högtalarna kan jag lika gärna ha hela anläggningen där på ett snyggt Spider rack. Då skulle dock det av min hustru godkända hifi rummet bli ett mer traditionellt hifi rum.

Att det finns en kabeltillverkare som säljer kablar i olika längder med en liten låda på som justerar så de låter lika låter väldigt intresant. Man kan alltså beställa en 6 meterskabel och en 2 meterkabel? Måste man upp i de tokdyra serierna för att få denna möjlighet eller finns möjligheten även i mellanprisserierna?

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/11 :  12:34:01  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Tror att alla Transparentkablar går att få så...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/12/11 :  20:26:58  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
hur har du löst kabelproblemet CH, låååånga kablar eller olika längd på kablarna?

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/11 :  23:02:08  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Kollade med USA och det är som jag skrev. Inga bekymmer att beställa olika längd, allt matchat för att låta exakt lika.

Fast den dagen man vill sälja blir det ju mindre kul....

Fast uppgraderingstrappan borde fungera ju

Du kan få detta på alla nivåer över PLUS.

mvh

sladd

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/12/11 :  23:04:44  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Samma längd, vågade inte annat eftersom det inte är Transparent..
Sålde mina Kimber i somras, så för tillfället "sniker" jag med Supra 3.4..skall se vad kassan tillåter senare i vinter. Nordost kanske, perfekta att lägga under mattan..?!?
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/12/12 :  00:55:20  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
du kommer i varge fall inte att höra att ljudet kommer fram före i ena högtalaren, med olika långa kablar. Är simpel matematik att räkna på detta, och skillnden är i princip obefintlig.
Men ju längre kablar man har, ju större Area blir det ju som kan utsättas för eventuella magnetfält och instrålning. Men jag tror inte det är några problem med 8-10m högtalarkablar, bara de har tillräklig diameter(Area).

Sedan är det ju bara att experimentera hemma med dina nuvarade kablar, tex prova att linda dem kring dina El-kablar och se om du hör skillnad.

mvh/ siffernisse
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/12 :  03:45:57  Show Profile Send Bravo a Private Message
Om det inte finns en kompensationsfaktor bör nog kablarna vara lika långa. Det finns som ovan sagts många faktorer som kan påverka.

Bravo
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/12 :  09:37:02  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
I en högtalarkabel är det ju tyvärr induktans och kapacitans som är de största bovarna och dessa är ju längdberoende men hur
pass starkt påverkas detta av 2-4m? Är det någon som gjort ett F/E test eller blindtestat?
Det skulle vara grymt intressant att ha 2st 2m kablar och koppla på relän som slår över till en 6m kabel på ena sidan för att se ifall det gör skillnad.

En budgetvariant då du skulle behöva så långa kablar är att du bygger eller ber någon bygga LTS-kablar med inbyggd RC-länk.
Även om du bygger med riktigt fina WBT-kontakter så kommer du nog undan med 1300kr+jobb för 2st 6m längder.

http://www.lts.a.se/kabel/kabel.html

Sorry att jag drog in lite DIYanda i Hifitråden
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/12 :  09:54:01  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Sedan är det ju bara att experimentera hemma med dina nuvarade kablar, tex prova att linda dem kring dina El-kablar och se om du hör skillnad.

Påverkan blir större om man lägger dom paralellt med elkabeln, och det är så dom ligger normalt i en anläggning.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/12/12 :  10:30:04  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Jag skulle köpa dem lika långa och dra dem båda till mitt emellan högtalarna och "dela" dem där.

Hjelm
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/12/17 :  14:20:42  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Mycket bra idé Hjelm, så får det nog bli.Lika långa kablar som delas upp bakom och kommer fram till högtalarna Då gäller det bara att hitta en vettig kabel i denna längd (ca 6 m) och som jag har råd med. Neodynium har ju testat Neotech med gott resultat och de finns på löpmeter. Det kan ju vara ett alternativ.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000