HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 XLS10 och dubbla slavar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/12/10 :  21:08:04  Show Profile Send jonsson a Private Message
Nu har jag tagit mig vatten över huvudet igen...

Införskaffade för ett tag sedan ett par xls10´or + fyra slavar..
tänkte att jag säkert kan hhitta lite info här om låda och avstämningar men ICKE.... verkar inte som många byggt med dubbla slavar.. Så jag vänder mig nu rakt till er ärade HFmedlemmar (även moderatorer får flika in givetvis) och frågar om det är någon som kan hjälpa mig med lådberäkning och avstämning...

det är tänkt att fungera som stereosubbar dvs, ett aktivt och två passiva element per låda.. snärt och attack prias framför djup, tänkta att delas nånstans mellan 50-80Hz, kommer användas i hembio men ochså som basstöd vid kalas, får jag de tillräckligt bra får jag väl villigt erkänna att de även får jobba vid 2kanalsåtergivning då man väl är lite basnojig än

så? nån som är sugen på att hjälpa en lite vilsen och något för impulsiv själ?

Oj, glömde lite.....

de ska komplettera en trio klonac´ar (frontar å center) och drivas med, håll i er; mds ph200 substeg...jag svor!!!! men jag lovar att jag håller ögonen öppna efter annat!!!!(substegen asså)

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2003/12/10 :  21:47:52  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Hejsan...

Jag hade samma fråga för ett tag sedan...
Om du tar och följer Peerless egna rekomentationer (engineering, application notes fr 10" XLS etc. på www.peerless.dk)

Total volume: 20 litre
XLS slave with 400g Mms
Tuning frequency: 26 Hz

Denna kommer dock att ge problem med slaglängden för slaven...
Men här kommer du då in och köper 2 st slavar i stället...

Skillnaden mellan en och två slavar blir då enligt ett svar jag fick på min fråga på :

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1071

-är att lådvolymen skall ökas med faktor 1.4 för att ge samma avstämmningsfrekvens

d v s
Total volume: 28 litre
XLS slave with 400g Mms
Tuning frequency: 26 Hz

för 2 st slavar...

eller enligt Peerless andra förslag:

Total volume: 28 litre
XLS slave with 600g Mms
Tuning frequency: 20 Hz

Med 2 st slavar...


Rätta mig om jag har fel då jag själv är mycket intresserad av denna fråga...

Mvh

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2003/12/10 :  22:19:20  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Hej
Jag tycker att du ska ladda ner Unibox från: http://www.danbbs.dk/~ko/ubmodel.htm
o sen simulera loss lite.
Ett viktigt råd vid dubbla slavar: slavarna MÅSTE sitta på motstående sidor, annars får du en box som dansar omkring.

Keld

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2003/12/10 :  22:33:32  Show Profile Send sveli a Private Message
Simulerade lite på båda Peerless förslagen och det skiljer ganska lite. Med 600g spelar den lite djupare och "tål" lite mer innan den bottnar (med 250 W når man Xlim vid 15,5 Hz för 600 g versionen och vid 17,7 Hz med 400 g versionen)

Mvh /Sven
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/12/11 :  08:13:40  Show Profile Send jonsson a Private Message
Tack för svaren!!!!

programmet skall laddas ner så fort jag kommer hem. TACK Keld!!!

Stefan: Tackar för ett långt utlägg och länken! skall spåna igenom den vid närmsta tillfälle! hur går det förresten med dina projekt?? har du fortfarande lika många bollar i luften:))??

Ordnar unibox så man kan se "impulssvar"?? som winisd alltså?

Tack sveli för att du tog dig tiden å simulera;))

600 grams historien på 28 liter, blir det ochså x1.4 eller??

TAck för svaren !!!!!!

Mvh Manus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/12/11 :  08:30:53  Show Profile Send jonsson a Private Message
gick igenom tråden du länka stefan.. det såg ut som att "han" mena att när du dubblar massan (mao en->två slavar) så ändras avstämningsfrekvensen från 20Hz till 28Hz alltså x1.4, är detta ekvivalent med att man ökar volymen x1.4 som bot på det eller har du snurrat till det eller har jag inte vaknat? (hmmm, det senare stämmer iofs i vilket fall;))

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2003/12/11 :  09:49:34  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Jag vet vad du menar... men jag tog och testade det i ett högtalarberäkningsprogram och det verkar vara samma sak med volymen på lådan. *1.4 alltså...

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2003/12/11 :  10:46:42  Show Profile Send Goffe a Private Message
Ljudia har några förslag oxå!
http://www.ljudia.no/no/teknik/ladforslag/peerless.html
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2003/12/11 :  13:27:08  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Hej
Unibox är egentligen inte ett program; men ett kalkylark i Excel. Men "alla" har väl Office
Det kan en del. Ett litet exempel från en äldre version: http://w1.331.comhem.se/~u33113170/xls.htm
MVH Keld

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/12/11 :  16:28:09  Show Profile Send jonsson a Private Message
som jag förstår det så har antalet slavar ingen betydelse dvs arean inget med avstämning att göra??? det är den totala vikten som ger avstämningen.. Det här ger då enligt MITT "logiska" tänkande, att den dubbla arean enbart påverkar slaglängden för slavarna!? äm aj rajt??? (stämmer det?)

jag tror mina slavar ligger på 265gram skall dubbelkolla när jag kommer hem ikväll men det här ger ju då alltså 530gram... 600gram verkar som många kör med men jag har även sett folk köra med 400gram.. men det är ju lite olika volymer det handlar om ochså...

Keld: tackar för tipset! jag har faktiskt snappat upp detta redan och som jag tror det kommer bli så blir det nog en tråkig kub med element fram-höger-vänster, placeringen blir väl troligt dikt an mot vägg mellan frontar och center sas. Lyssningsrummet är väl av ett något udda slag då det är ett öppet kök i ena kortändan... skall försöka beskriva:

den disponibla golvytan som kommer utgöra lyssningsplats mäter B=380cm*L=410cm
__________________________
KKKKKKKKKK............................V..I
K..........KKK...........................V..I
K..........KKK<-------380cm---->V..I
K...........K.............................V..I
K..........................................V.410cm
K..........................................V..I
KKKKKKK................................V..I
KKKKKKK................................V..I
.........\.................................V..I
................_H_____ C ____ H__V..I

Golvytan jag refererar till är alltså det till höger i rummet, köksdel till vänster (k-märkt)
den lilla samlingen med K i mitten av rummet skall symbolisera en "bardisk" som funkar som matbord. över denna är det alltså öppet upp till tak. V´na till höger är helt enkelt vägg. och öppningen ner till vänster är en "valv"öppning utan dörr..
Hötalarna är tänkta att stå utmed väggen till höger om öppningen..(H=frontar C=center)
Som sagt, skall bli spännande å se om det här rummet funkar för fem öre akustiskt... köksdelen kanske kommmer käka upp allt vad bas heter.. det är bara å hålla tummarna att det inte gör det...+öppningen nere till vänster som nog kommer å suga rätt bra med energi från hötalaren närmast...

OJOJJOJ så jag svamla iväg... behövde lufta lite... skall flytta in där snart och har verkligen ingen aning om akustiken då de som bor där nu endast har en bergsprängare ála mini och en TV....

Mvh Magnus Jonsson

edit: ajaj "skissen" blev helt konstig ni får ursäkta punkterna...

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.

Edited by - jonsson on 2003/12/11 16:58:13
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/12/12 :  10:47:54  Show Profile Send jonsson a Private Message
hej å hå nu är jag här igen... satt ända in på småtimmarna och svor över min okunnighet gentemot datorer inatt.... Exelarket Keld tipsa om såg ju skitbra ut hade ju gått å simulera rätt bra med det så STORT tack än en gång Keld!!!
problemet var att det gnyddes om en massa digitala signaturer och för hög säkerhet så makrona funka inte...eller nå sånt... Programmet ville ha ett lösen för å släppa på säkerheten, å det har jag inte...:(((

Nån som har lust å styrka eller förkasta påståendet i mitt förra inlägg så hade det varit till hjälp...

"som jag förstår det så har antalet slavar ingen betydelse dvs arean inget med avstämning att göra??? det är den totala vikten som ger avstämningen.. Det här ger då enligt MITT "logiska" tänkande, att den dubbla arean enbart påverkar slaglängden för slavarna!? äm aj rajt??? (stämmer det?)"

Mvh Magnus Jonsson



När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/12/12 :  10:59:45  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Tips om ASCII skissar.

Använd courier new (samma avstånd mellan bokstäver oavsett bokstav).

Nu vet jag inte hur jag skall få till det här men om man vill ha blanksteg så skriver man ochtecken nbsp utan mellanrum mellan ochtecknet och nbsp, går inte att skriva utan att det blir mellanslag.
Då kan man få till.
|    |
avstånd

Hjelm

Edited by - Hjelm on 2003/12/12 11:01:03
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/12/12 :  11:20:36  Show Profile Send jonsson a Private Message
wow!!!! nu har du verkligen snurrat ut mig i cyberrymden Hjelm!! förstog ingenting:-((
den där skissen gjorde jag "här" dvs i replyrutan.. men du menar helt enkelt att jag skulle användt ett annat typsnitt eller???

Angående frågan jag ställt... Ingen som vill ge sig på ett utlåtande??

SNÄÄÄÄÄÄÄLLA!!!!!

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/12/12 :  12:27:02  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Jepp om du använder reply to topic så finns det möjlighet att välja font.

Hjelm
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/12/12 :  15:02:00  Show Profile Send jonsson a Private Message
Hjelm: OK!! Man tackar för det tipset

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/12/15 :  10:51:06  Show Profile Send jonsson a Private Message
OK!
Ny vecka, nya tag!!
postade detta påstående i förra veckan:
"
som jag förstår det så har antalet slavar ingen betydelse dvs: arean har inget med avstämning att göra??? det är den totala vikten som ger avstämningen.. Det här ger då enligt MITT "logiska" tänkande, att den dubbla arean enbart påverkar slaglängden för slavarna!? äm aj rajt??? (stämmer det?)
"

Är det nån som kan som kan säga om det stämmer eller har jag förstått detta fel??

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000