HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Arkenmässans bästa ljud
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/09/08 :  00:27:14  Show Profile Send Björn N a Private Message
Mässans bästa ljud tillägnar jag Mårten Design Coltrane, med rejält försprång faktiskt mot konkurrenterna faktiskt!

HUr många lade förresten märke till Vincents smååå urläckra pinfärska monoblock för endast 3000:- /st ??

Började genast fantisera om att köra 3-amping för endast 18000:-
SP 993 steget för 24000:- vann dock mitt hjärta=) måste besöka hifistället o höra om ljudet är lika bra som byggkvaliten....



Man kommer hur långt som helst med vilja och tålamod. Om det används på rätt sätt..
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/09/08 :  00:36:38  Show Profile Send nin a Private Message
I mitt tycke så var Audio Physics klart bäst! Andra platsen går till Dynaudio som inte var helt fel, men kunde bli lite digital/kall ibland. Några små rum var också trevliga, med skivspelare, men värst var hemmabio mullret! Och att dom var så pinsamma när dom körde B&W 800 med en plasma tv ovanför som inte hade NÅGOT med ljudet att göra!!! USCH!


Edited by - nin on 2002/09/08 09:53:19
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/09/08 :  00:54:24  Show Profile Send Björn N a Private Message
Audio Physic gick inte av för hackor det heller=)

Jag tyckte kanske att ljudet var lite väl "stort" men det släppte verkligen från högtalarna, vilket inte riktigt var fallet med Coltrane. För övrigt tyckte jag att diskanten var lite väl betonad i coltrane samt att mansröster tenderade att låta lite basigt.

Hmm när jag tänker efter så undrar jag om inte Jm labs minsta utopia var allra allra mest i min smak, lyssnade dock för lite för att kunna avgöra det.
Dynaudio var en besvikelse för mig, hårt o kallt!
Von Schveikert föll inte heller i min smak...
Mirage var lät också fint.

Allra mest glädjande är dock att mina egna högtalare lät väl så bra, om inte till och med bättre än allt på mässan.

Man kommer hur långt som helst med vilja och tålamod. Om det används på rätt sätt..
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/09/08 :  02:22:50  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Många olika åsikter om bästa ljud och kala rum osv. Rummet som Mårten Design demar sina Coltrane i är kalt utan folk. Men det är fullt av folk hela tiden, 40 till 50 pers i ett 40 m2 stort rum. Om man vill ha vardagsrumskänsla med möblemang och mattor osv. så fungerar det inte på det viset på en mässa. Och vad det gäller ljudet hos Mårten Design, så är dom nya Advantageslutstegen helt nya och oinspelade. Det är prototyper som inte har gått så många timmar innan dom kom till mässan. Och Advantage behöver många timmar innan dom spelar riktigt mjukt och fint. Så diskanten kan upplevas som lite rå, men det är inte Coltranehögtalarna som spelar på det viset.
Det blir lite lyssning på Coltrane här hemma hos mig framöver med välinspelade Advantageslutsteg. Och det blir några inbjudna forumdeltagare som kommer att närvara vid spelningarna i hemmiljö.
I ett ganska litet (18m2) men akustiskt rätt bra vardagsrum som jag har. Då får vi se vad dom går för med normalantal med folk närvarande.
Audio Physiks Krones spelar också rätt snyggt, men dom är inte användbara i ett normalstort vardagsrum. Så jämförelser mellan Krones och Coltrane haltar en hel del. Coltrane är utvecklade för att användas i hyfsat små rum. Och lättplacerade då dom kan stå ganska nära en bakvägg.


Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorma
Go to Top of Page

stimsky
Starting Member

1 Posts

Posted - 2002/09/08 :  09:03:49  Show Profile Send stimsky a Private Message
Va någon inne hos AAD den engelske killen. Han blev jag imponerad av fantastiskt ljud i förhållande prislapp.
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/09/08 :  11:37:44  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Mässans bästa ljud....

Ärligt talat är inte detta ganska intetsägande? Mina erfarenheter av mässor är att nästan allt låter skit. Säkerligen finns de många på forumet som har flera gånger bättre ljud hemma, varför? Svaret är enkelt, hemma har det kunnat trimmas in för att låta så bra som möjligt i en den miljön.

JAg var inte på arken i år, så jag ska inte säga att allt lät skit där, men mina tidigare erfarenheter är sådana, likaväl arken förra gången. Eller nej, lavardin lät intressant sist, och jag kollade upp den mer seriöst.

Skit är kanske ett starkt ord, men det är relativt i förhållande till hur produkterna låter i rätt miljö.
Håller ni inte med?

s.m.f forever
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/09/08 :  11:50:00  Show Profile Send Bland a Private Message
quote:
Originally posted by Jorma

Många olika åsikter om bästa ljud och kala rum osv. Rummet som Mårten Design demar sina Coltrane i är kalt utan folk. Men det är fullt av folk hela tiden, 40 till 50 pers i ett 40 m2 stort rum. Om man vill ha vardagsrumskänsla med möblemang och mattor osv. så fungerar det inte på det viset på en mässa. Och vad det gäller ljudet hos Mårten Design, så är dom nya Advantageslutstegen helt nya och oinspelade. Det är prototyper som inte har gått så många timmar innan dom kom till mässan. Och Advantage behöver många timmar innan dom spelar riktigt mjukt och fint. Så diskanten kan upplevas som lite rå, men det är inte Coltranehögtalarna som spelar på det viset.
Det blir lite lyssning på Coltrane här hemma hos mig framöver med välinspelade Advantageslutsteg. Och det blir några inbjudna forumdeltagare som kommer att närvara vid spelningarna i hemmiljö.
I ett ganska litet (18m2) men akustiskt rätt bra vardagsrum som jag har. Då får vi se vad dom går för med normalantal med folk närvarande.
Audio Physiks Krones spelar också rätt snyggt, men dom är inte användbara i ett normalstort vardagsrum. Så jämförelser mellan Krones och Coltrane haltar en hel del. Coltrane är utvecklade för att användas i hyfsat små rum. Och lättplacerade då dom kan stå ganska nära en bakvägg.


Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorma



Jag vill inte vara en bråkstake eller något annat men varför valde han ett slutsteg som inte var inspelade???

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/09/08 :  11:58:58  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Jag kan bara hålla med s.m.f, man kan inte avgöra hur bra en produkt är på en mässa. Möjligtvis kan man få en fingervisning om vilket håll det kan luta.

Men skall vi vara ärlig, hur skall dom hinna packa upp, se till så att det är snyggt presenterat, värma elektroniken och trimma in anläggningen på x-antal timmar. sen ska vi ju inte glömma de akustiska parametrarna, trycka in 20-30-40 personer i ett rum och tro att det kommer att ha samma klang var du än befinner dig i rummet. Det är inte rättvist mot någon produkt att ge dem en bedömning efter dessa premisser. Utöver detta har vi vanans makt, vi vänjer oss vid ett ljud, det ljudet som vi har hemma, som vi har vant oss vid och tycker om. Det är inte så lätt för oss att ta något annat till våra hjärtan.

Intressant på mässan för min del var annars VPI skivspelaren, den skall defenitivt hem på provlyssning.

Kul var också att få träffa några av er här på HiFiForumet, tyvärr så var jag där på fredagen och då var det nog inte så många av er där.

Mvh
Audionet

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/09/08 :  14:42:31  Show Profile Send nin a Private Message
Är det bara jag som tycker att Mårten Design Coltrane ser väldigt lik Kharma's värstingar??

Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/09/08 :  15:19:10  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Jag tycker nog att Mårten Designs Coltrane lät trevligast...påminner mycket om mina Revel i ljudet...very well done...!

Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2002/09/08 :  16:43:25  Show Profile Send Johansson a Private Message
Hemma i Övik igen efter två hektiska och grymt roliga dagar på Arken. Missade tyvärr Audio Physics, men annars så hann jag och Honn med det mesta. Lite reflektioner:

Dynaudios nya lyckades måla upp ljudbilden riktigt bra, men ett stort minus för en allt för vass diskant.

High-Fi Consult (skåningarna) hade ett grymt vinylljud med rörblock och Amphion högtalare. Bland mässans bästa ljud enligt min mening.

Gignos pyttesmå högtalare (för ca 10000kr) presterade ett förvånande stort ljud med tanke på högtalarnas dimentioner. Rätt bra klipp i botten också. Sen att dom var snörade till Musical Fidelity´s cd och stärkare för sammanlagt över 100kkr är väl en annan femma...

Mässans största besvikelse var tveklöst demon av Quad. Att försöka kompensera ett skrikigt och vasst ljud med massa bas fungerade inte riktigt. Sen att han som höll i volymen envisades med att spela så högt att herren som satt framför mig var tvungen att hålla för öronen under en hel låt (han gick sedan, det gjorde även vi...) är lite märkligt.

QRS lät helt ok, och att jag höll på flina käken ur led under Sladds lysande presentation gjorde väl inte saken sämre direkt. Synd att inte fler utställare höll samma klass.

Coltrane lät även den mycket bra, tänk om man kunde få höra den i ett bättre rum och på en bättre sittplats...

TacT hade grymt kontrollerad bas men inte så mycket mer. Allt satt väl ungefär där det skulle, men ack så tråkigt det lät...

Vid det här laget har jag väl lyckats reta upp de flesta som inte har samma erfarenheter av mässan, men det skiter jag i.

Vi ses om två år!

//Johansson



Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2002/09/08 :  16:46:50  Show Profile Send Patrik a Private Message
Lyssnade mer på Coltrane idag. Förutom att det var varmt som xxx och trångt så är de fantastiskt imponerande! Längtar tills man får möjlighet att sitta i en bättre miljö och provlyssna. Blev tämligen avundsjuk när Jorma berättade att de hade suttit 3 timmar igår kväll/natt och bara njutit...

Angående oinspelad Advantage elektronik så sa en av Mårtenarna att de var mycket medvetna om detta, men att det ändå lät så bra så det dög mer än väl.


En mycket positiv liten överaskning var de små "gulliga" högtalarna som spelade i Gignos miniatyrrum. Med tanke på storlek och pris lät de helt fantastiskt. Nu var det rätt schysst elektronik (MF värsta) men ändå... De kommer till hösten och skall kosta under 10 papp.

Audio Physics lät också mycket bra. Jag gillade dock de "små" bättre än de stora kolossarna (kommer inte ihåg vad de hette).

Quad... alltid härligt ljud även om det kanske inte känns så "rätt" som Audio Physics, Coltrane och några till gjorde.


En mycket bra och trevlig mässa! Bra också med tre dagar. Bästa dagen var klart fredag då det var för mycket folk till helgen.

Och så blev det några skivor från Focal... 8 CDs totalt under mässan... (Så varför sitter jag inte hemma och lyssnar utan på jobbet... )

Två år kvar...

---
It's all about the music!
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/09/08 :  18:29:22  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Arkenmässans bästa ljud??

Tja, BDG-rummet med Sladd som "demon" lät väldigt bra i mina öron. dessutom en avspänd stämning i rummet. Sladd var också intresserad av om vi tyckte någonting lät fel, han uppmanade oss att vara kritiska.

Det var han ensam om på mässan...

Coltrane lät ok men jag fick ingen bra plats under demot så det är svårt att säga men troligen spelar dom grymt. Jag satt mellan demostunderna och lyssnade på MD mingus med SAT elektronik. Lite mer för min plånbok, och det lät mycket bra. Heja Sverige

Överraskningen för mig var cignosrummet. MF Nuvista, cignoskablar och små fula monitorer under 10000Kr som spelade riktigt bra. Största missen för mig var att jag aldrig fick tid att lyssna inne hos Audionord. Får göra det nästa gång..

Förresten, vad kul det var och träffa Timbre, Sladd, Dole mm "live". Nu har man era trynen på näthinnan när man läser era inlägg. Kul.



"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2002/09/08 :  18:36:56  Show Profile Send Mattias a Private Message
Nyss hemkommen från Arken kan man konstatera: Hifi är vansinnigt kul! :-)
En mässa av Arkens dignitet är ju mekka för en och annan härinne.

Några grejer var riktigt roliga: Coltrane, Sladds demo, Cronos.

Annat värt att nämnas är att det var kul att träffa några forummedlemar och legender. Själv höll jag dock lite låg profil på mässan, LTS gänget var höll en lite tydligare sådan *ler*.
Annars fick man bra musiktips och musik kan man ju inte få för mycket av anser jag. Tyckte också Von Schweikert lät lite luftigt och trevligt.

/Mattias


Edited by - Mattias on 2002/09/08 19:26:30
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2002/09/08 :  18:53:20  Show Profile Send x2000 a Private Message
hej

vad som är bäst ljud kan man alltid ha olika åsikter om,
men hos bdg/qrs lät det väldigt bra stor betydelse hade nog sladd - tänk om alla rum hade haft en sådan trevlig och spirituell värd/presentatör
även mark levinson/revel hade bra ljud
däremot blev jag lite besviken på coltranehögtalarna 300 papp, borde inte det låta bättre, men som sagt det här med vad som är bra ljud är inte så lätt...
mvh


x2000

Edited by - x2000 on 2002/09/08 18:55:32
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2002/09/08 :  19:09:04  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
För att vara mässa lät det faktiskt ganska bra i några rum.
InFocus var en spännande överraskning som spelade på ganska enkla QLN högtalare men hade ett rusktigt bra biorum. Såg en scen från Pearl Harbor med gallant bild och väldigt shysst ljud.

Martin Logan är kanske inte så bra som det kunnat om "Netto-Direkt" hade spelat på lite seriösare elektronik. Tror att Cayin var nästan fisigt för ML.

Dock tänkte jag kort och gott utnämna mässan sämsta ljud till Madrigal. Dom spelade glatt på sin Mark Levinsson-elektronik och Revel-högtalare. Ljudet var bland det plattaste och tråkigaste jag hört. Under tiden jag var i rummet demade dansken någon multikanals DTS-inspelning (som lät *crap*) och en vanlig cd-inspelning som lät mycket högupplöst men saknade helt musikalitet.

-
Say's who!?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/09/08 :  20:51:25  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Ja sicken helg...Mässan var helt OK! Men i (nya) goda vänners lag kan man dricka vin, äta pizza, mäta högtalalre, byta element, testa igen, snacka om olika typer som besöker mässan (rika, ung, gamal, snobb, slusk...).

Bra ljud var det, som kören så fint sjungit hittills i tråden, hos Mårten Design. Inte så konstigt heller, för den delen...

Jag tyckte dessutom att VR 4'orna var trevliga...Visst saknades en del, men där finns det potential att bygga vidare på!

Mycket lät direkt illa. Den öppna mässlokalen inbegrep några utställare som borde få rejält med smisk på pannan (företrädelsevis med den röda flugsmällar'n) för att dom spelar så löjligt högt.

När jag nu ändå är grinig, kan jag passa på att meddela mitt o-omtycke om personer som har mobiler på under demo (inte nog med det, dom SVARAR dessutom), pratar under demo.
Helt utan respekt för andra, tycker jag!

Rauna var kul, annorlunda och märkligt...

JM Lab som hembio verkar ju funka hyfs! Barco är ju en trevlig liten projje!

TACT var klart imponerande. Där fanns skeptiker som dömt ut tekniken, som lyssnade...undrar vad dom tyckte!



Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu

'Cause anyone can start a conflict
It's harder yet to disregard it
I'd rather see the world from another angle
We are everyday angels
- Jewel, I'm Sensitive
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2002/09/08 :  21:12:41  Show Profile Send AKA a Private Message
Orgelmusiken hos Mårten Design var väldigt fin!

Inne i Thule rummet lät det också väldigt bra. Intressant att höra skillanderna han gjorde med konerna och den fjädrande bänken.

Edited by - AKA on 2002/09/08 21:12:55
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/08 :  21:56:17  Show Profile Send ekman a Private Message
När jag nu ändå är grinig, kan jag passa på att meddela mitt o-omtycke om personer som har mobiler på under demo (inte nog med det, dom SVARAR dessutom), pratar under demo.
Helt utan respekt för andra, tycker jag!


det ENDA som är värre än detta är när dom INTE svarar och låter fanskapet ringa i en minut eller två =( var MÅNGA mobiler mitt under demo på denna mässan tyvärr

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/09/08 :  21:59:25  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

När jag nu ändå är grinig, kan jag passa på att meddela mitt o-omtycke om personer som har mobiler på under demo (inte nog med det, dom SVARAR dessutom), pratar under demo.
Helt utan respekt för andra, tycker jag!


det ENDA som är värre än detta är när dom INTE svarar och låter fanskapet ringa i en minut eller två =( var MÅNGA mobiler mitt under demo på denna mässan tyvärr



Jepp håller med dig. Mkt dåligt att inte kunna ha dom avstängda under demo.

/Erik

Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/09/08 :  22:01:49  Show Profile Send arcam a Private Message
Arkens bästa ljud tycker jag var Coltrane.
Och nu får man vänta två år till nästa
mässa - lång väntan...

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/08 :  22:08:55  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
AP... AP...

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/09/08 :  22:11:07  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Instämmer. Jag tycker helhetsintrycket var överlägset bäst hos Mårten Design. Audio Physic med Krell lät fantastiskt i botten men lite "mullrigt" längre upp i mellanregistret. Man ska ju dock tänka på att det var en prototyp.

Sen så var det ju inga högtalare för normala vardagsrum som Coltrane. I ett STORT rum skulle nog Audio Physic låtit underbart.

Ett annat rum där jag stortrivdes var nere hos HIFI-Consult/Ljudmakarn/Base. Finska Amphion högtalarna lät jättetrevligt med rörförstärkeriet från Kora.

/Erik

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/08 :  22:18:21  Show Profile Send ekman a Private Message
nu får jag väl stryk av många forummedlemmar men jag lyssnade lite på coltrane när vi var bara 4pers som lyssnade där uppe och jag tyckte det lät riktigt rent och MYCKET högupplöst men det var inte ett ljud jag skulle vilja leva med kliniskt nästan och blev lätt lite hårt i toppen kan ju ha varit pga oinspelad elektronik och neeee basen i coltrane jämfört med audio physic =(( hehe spelglädje i massor i AP rummet dessutom något som saknades helt hos coltrane


mina 2c

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/09/08 :  22:28:25  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Jorma som hört Coltrane med väl inspelad elektronik sa att problemet på mässan med elektroniken var just den hårda diskanten.

Jag som spelat trummor fick rysningar när jag hörde trumsolot dom körde på demot.

Vidare så skrev någon (tror det var Jorma men ska låta det vara osagt) att rummet som sådant var väldigt "kallt" när det var lite folk där. När det var helt fullt var tydligen problemet inte lika stort.

Men sen är ju lite det roliga med HIFI att höra allas högst subjektiva åsikter, eller hur?

/Erik


Edited by - Erik Johansson on 2002/09/08 22:29:15
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.97 sekunder. Snitz Forums 2000