HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lågeffektförstärkare med rör ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/12/09 :  14:44:25  Show Profile Send time a Private Message
Någon som pysslar med rörsteg i 1-2W klassen ? Det vore kul att höra lite erfarenheter, byta komponenter mm

Lämnat forumet

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/09 :  15:06:18  Show Profile Send Flint a Private Message
Det första slutsteg jag byggde själv var ett SE-steg med ECL82. Fördelen med både en signalförstärkande triod och en slutpentod i samma skal var ju att det blev kompakt. Det var i början av 70-talet. Clas i sjön sålde komponenterna inkl. transformatorerna. Både nät och utgångs. Jag vill minnas att utg-trafon kostade under tian och kom från något land på kommunistsidan. Det som slog mig var hur bra den lät och vilken bra fyrkantvåg den lämnade. Jag hade räknat med en katastrof. Den dög hur bra som helst och spelade tillräckligt högt för att bli vräkt. Effekten bör ha legat runt ett par watt. Minns inte riktigt. Jag fick i alla fall mersmak och den håller i sig än idag. Det har blivit många byggen.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/12/09 :  15:41:15  Show Profile Send time a Private Message
Har just byggt ett slutsteg med en 10Y, låter fantastiskt bra och ger mustiga 1,2 W. Kanske beror det på enkelheten att det är så pass bra, svårt att slita sig från grejorna ! Någon som har SE transformatorer ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/09 :  15:45:42  Show Profile Send Flint a Private Message
10Y. Kan inte röret. Är det en liten effekttriod? Belastningsimpedans?
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/12/09 :  16:13:55  Show Profile Send time a Private Message
10, 10Y, 801 en liten direktupphettad triod med tungstensanod, ger ca 1,2W vid 450V och 10k last och 30mA. En annan triod som är intressant är den ryska SV811/572 som kan ge mer effekt och också tydligen låta bra enligt vissa, LH har på hyllan om han inte lagt av.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/12/09 :  17:20:09  Show Profile Send Zombie a Private Message
Claes i sjön, det var fanimej längesedan någon använde det namnet! Utmärkt Flint! Brukade köra med Slask-Olle också...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/09 :  18:52:37  Show Profile Send Flint a Private Message
Uttrycket Slask-Olle har jag missat.
Visst var det roligare när katalogen hade tecknade bilder. Liksom mer sport att se vad man fick hem.
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/12/09 :  22:31:53  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Bygger på en 2 Watt stärkere med det franske R 120 - en indirekte opvarment triod.

Anvenner til dagligen PSE 300B som giver ca. 16 Watt pr kanal.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2003/12/10 :  16:35:51  Show Profile Send Fostex a Private Message
Håller på att bygga ett triodsteg som ger ca 1W, men inga erfarenheter än, om några veckor kanske

// David
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/12/11 :  15:47:05  Show Profile Send time a Private Message
Kul att det är någon som bygger ! R120 har jag velat bygga på men aldrig snubblat på några, ska vistt låta väldigt bra ! Fostex, hur ser ditt slutsteg ut ? EL84 med ECC88 som drivning ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2003/12/11 :  17:04:32  Show Profile Send Fostex a Private Message
EL90 med ECC88 som drivning ;) finns en tråd lite längre ner på DIY delen här..

// David
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/06/24 :  09:56:28  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Vad är så speciellt med direktupphettade rör i audiosammanhang?
Har tre KL4 som är direktupphettade. Satt i en liten enkel militär telegrafisändare som jag slaktade i ungdomligt oförstånd. Rören och väskan är tyvär det enda jag har kvar. KL4 ska kunna ge ca 0,4W SE vilket är väldigt lite med tanke på den stora anodytan. Har inte mycket att förlora, undrar om man kan stressa dem lite?
Med tanke på antalet rör och deras låga uteffekt är det knappast mödan värt att bygga något av dem. Kanke de duger till en hörlursförstärkare? Nåja, de är ju i alla fall vackra att se på

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Edited by - JohnA on 2004/06/24 10:33:51
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/06/24 :  11:25:20  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Fick en tokig idé...

Jag har lite gamla rör liggande. EF6 + EL5 med lite motkoppling eller EBC3 (eller EF6 i triod) + EL5 utan. Borde kunna bli en liten stärkare med 4-5W uteffekt.

Gäller bara att hitta brunnssocklar (P typ).

Jag har faktiskt kvar en nättrafo av kommunisttyp från claes i sjön. Jag hade ett par utgångstrafos oxå men de såldes med min ECC83+EL90 som var den första stärkaren jag byggde på 60-talet.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.

Edited by - Jax on 2004/06/24 11:26:54
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/06/24 :  11:28:46  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
Vad är så speciellt med direktupphettade rör i audiosammanhang?

Det är väl att många av dem är väldigt linjära, bland annat.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/06/24 :  13:05:21  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Sanningen är nog snarare att det inte utvecklades många effekttrioder med indirekt upphettning eftersom vi då hade kommit in i pentodåldern när indirekt upphettning började bli vanligt.

Det finns inget som säger att linjäriteten hos de gamla klassiska trioderna beror på att de är direktupphettade.

Dagens trioder lever vidare på detta då de är kopior av de gamla klassikerna.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.

Edited by - Jax on 2004/06/24 13:06:23
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/06/24 :  22:42:00  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
Det finns inget som säger att linjäriteten hos de gamla klassiska trioderna beror på att de är direktupphettade.

Nä. Jag menade inte det heller. Bara att många av dem *är* väldigt linjära, och att det väl antagligen är en bidragande orsak till att de blev och fortfarande är populära. (300B, 2A3, 45, VT52, PX4 o.s.v.)
Det och vanans makt, eftersom det väl fortfarande lär finnas ett stort antal trioder som är lika bra som slutrör, indirekt eller direkt upphettade, men ännu är "oupptäckta".

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/06/24 :  23:10:49  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
För mer om förstärkare med lägre effekt, ni har väl kollat in de här sidorna:
Darling Amp:
http://www.geocities.com/TimesSquare/1965/darling.html
http://www.diyparadise.com/Darling.html
Finns säkert nåt matnyttigt där.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/06/26 :  22:47:39  Show Profile Send Hepcat a Private Message
här är också en sida med en del lågeffekts effekt förstärkare http://www.vt52.com/

www.selleri.de
Go to Top of Page

jorgs
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/06/27 :  11:08:24  Show Profile Send jorgs a Private Message
quote:
För mer om förstärkare med lägre effekt, ni har väl kollat in de här sidorna:
Darling Amp:
http://www.geocities.com/TimesSquare/1965/darling.html
http://www.diyparadise.com/Darling.html


Ja den Darling'en ser jo ut som et fint lite sommerprosjekt, men hvilke høyttalere kan man drive med en slik konstruksjon? Jeg ser ikke for meg at jeg kommer så langt med 1,5W på mine KlonAcs (med følsomhet på lave 86dB) . Så litt på disse http://audio-resolution.com/zhorn/. Kanskje HERUKA'n med 6,5" fostex sigma kunne fungere - eller til og med DAKINI med bare 4"?

-jorgs
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2004/07/01 :  23:32:53  Show Profile Send Lord a Private Message
Jag har hunnit med en hel del byggen, de flesta men <5W uteffekt.
bl.a PCL82 som någon nämde tidigare, vilka låter förvånansvärt bra. Har också ett luckat bygge med 47:er vilka låter mucket bra framförallt på sång.
Skall så fort jag för tid släng ihop en stärkare med Telefunken RS242. Ger ca 1-2W beroende på hur hårt man kör dem.

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7805 Posts

Posted - 2004/07/02 :  11:49:16  Show Profile Send Fuling a Private Message
Lord: Det skulle nog låta ännu bättre om du hade samma märke på båda 47:orna

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/02 :  12:55:06  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag blev för några år sedan utsatt för en (med mina ögon sett) effektsvagare rörförstärkare, 2*15 watt PP med 6L6GC rör (även om vi ibland körde med KT88). Funkade mycket bra med min modell "Sensitiva"!

Men näe...inte testat några fåwattare ( < 4 watt). Eller... Tror jag hade hemma en Audio Inivation's 800. PP kopplade EL84. Vad gav den tro? 12? Eller 8watt?

Nu kör jag med ARC's VS55 på ca 50 watt PP.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/02 :  18:12:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
För ett par månader sedan hörde jag ett hornsystem med ett balanserat slutsteg på 3W. Utgångsrör var 6336 med konstantström på katoderna. Det såg lite lustigt ut för det var byggt i lådor från Andersson-förstärkare. Det lät riktigt bra och gav definitivt den bästa dynamik jag hört!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/02 :  18:19:56  Show Profile Send Haakan a Private Message
http://www.electronluv.com

hmm 12w ? kan dom där feta förstärkarna driva nånting alls?
tänkte jag postar det i denna topic kändes som dom hörde hemma här (jag kanske har fel)

snygga som fan iaf ;)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2004/07/03 :  10:07:00  Show Profile Send Lord a Private Message
Fuling : Var inte så uppkäftig ,just nu sitter det två identiska "Purotron" i den.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7805 Posts

Posted - 2004/07/03 :  13:26:28  Show Profile Send Fuling a Private Message
Lord: Sorry, kunde bara inte låta bli när jag insåg vems förstärkare det handlade om.


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000