HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Spänningsregulerad strömförsörjning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/12/09 :  10:48:33  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Hej,

När man pratar om spänningsregulerad strömförsörjning brukar man lägga regulatorerna efter glättningskondensatorerna. Det är förvisso lätt att förstå varför men jag tror att det skulle gå att lägga den mellan likriktarna och glättningskondensatorerna. Jag har labbat lite i spice med iden och tycker mig få en stabilare försörjning (mindre rippel och lägre högfrekventa övertoner) och snällare strömförbrukning, den sprids ut över mer av AC cykeln.
Det verkar dessutom som om man kan minska problemet med ringning av diodswitcharna på detta sätt så därför är min fråga. Finns det något uppenbart problem med att göra på detta sätt? Man måste ju naturlkigtvis ha en högre utspänning från transformatorn, jag har medvetet tagit i i mina simuleringar för att kunna använda mer av spänningscykeln, men det kompenseras lite av minskade krav på resistans i transformatorn. Dessutom ökar man effektförlusterna men det är väl av sekundärt intresse .
Bifogar bild på min simuleringsuppsättning. Tips och ideer på hur jag skall jämföra de olika strömförsörjningarna mottages gärna.



Hjelm

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/12/09 :  11:04:55  Show Profile Send UrSv a Private Message
Har svårt att se hur det skulle kunna ge någon fördel eller ens fungera hjälpligt. Meningen med en regulator är ju att regulera en ingångsspänning som alltid är högre än utspänningen för att ge en stabil spänning på utgången. Hela idén med det är ju att minsta inspänning aldrig understiger utgångsspänningen plus minsta spänningsskilnnad över regulatorn eftersom man då får ripplet på utgången. Om man då tar bort glättningen innan regulatorn så kommer inspänningen variera mellan 0 och max vilket i sin tur betyder att för merparten av tiden så reguleras inte spänningen alls.

Mit tips är alltså att förkasta idèn fullständigt eftersom det så vitt jag kan se inte är en regulator.

Edited by - UrSv on 2003/12/09 11:06:07
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/12/09 :  11:14:52  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Hjelm, du måste se helheten av ditt reglerproblem. Just nu har du snöat in på några detaljer utan att ha någon teoretisk grund att stå på. Idén är inte fel som sådan men du ser inte vad du får bara. Vad händer när du har noll volt in, vid nollgenomgång? Då har du väl 0 volt ut också. Inte så stabilt?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/12/09 :  11:17:09  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Min tanke var att klippa topparna på AC cykeln och ignorera de lägen då transformatorns spänning går under kondensatorernas. Jag kanske var otydlig. Detta skall jämföras med bara en diodbrygga utan spänningsstabilisation. Om man vill använda stabbar efter glättningskondensatorerna kan man naturligtvis göra detta. Hela iden bygger på att använda mer av ACcykeln att ladda kondensatorerna med för att minska strömpeakarna man annars får, speciellt med stora kondensatorbankar.

Jag har överdiomensionerat matningsspänningen en del för att försöka få större del aktiv cykel att ladda glättningskondensatorerna med.

Denna ide ger alltså inte en helt stabiliserad spänning ut men torde ge bättre resultat än utan stabilisator komponenterna och en snällare last mot elnätet.

Hjelm
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/12/09 :  11:20:02  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Peranders: 0vin -> 0v ut nix av samma skäl som en vanlig diodbrygga inte får det, med tillochmed fler pn övergångar ivägen.


Hjelm
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/09 :  11:23:34  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag tycker att idén verkar bra. Ska koppla upp det i simulering jag med och se hur det fungerar. Jag ser en tänkbar fördel i att dioderna får en lättare last. Det kanske minskar problemet med diodspikarna vilket kanske även kan få dessa bedrövliga ringkärnor att passa i HiFi-prylar.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/12/09 :  11:26:33  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Hjelm, har du inga glättninglytar? Om ja, hur ska du ladda dem? Strömtoppar? Jag vet att vanliga bryggor inte lämnar precis 0 volt, beror på läckströmmar och annat, men i stort sett noll!

Om du simulerar detta så framgår väl det tydligt vad resultatet blir?

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/12/09 11:50:09
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/12/09 :  11:45:44  Show Profile Send UrSv a Private Message
Precis, en diodbrygga får ju noll volt ut. Vilka är skälen du refererar till som get mer än 0 V ut vid nollgenomgång? Vad gäller snällare last mot elnätet (trafon) så åstadkommer man det ju enklare genom ett seriemotstånd mellan brygga och kondensatorbank. Nu får man istället spikströmmen i transistorn som får ta smällen när utgångskondingarna skall .
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/12/09 :  12:33:51  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Jo lytarna håller spänningen och dioderna håller emot så det inte backar. Bilden i mitt första inlägg visar hur jag menar. Jag har 10mF lytar och en last Rl det som kanske förvirrar är den serieresistans som jag kopplat in i serie med lytarna. Jag håller med om att spänningen till ingången på stabilisatorn går ner men det laddar ju inte ur kondensatorerna eftersom både darlington trissorna och dioderna håller emot backspänningen. Min anledning till att använda stabilisatorer istället för serieresistorer är att få en utspänning som är mindre beroende av lasten. Att jag sedan fick ett snällare beteende vad gäller traforingning också var ett oväntat plus. Visst får trissorna o stabben ta stryk men det är bara att dimensionera ordentligt. Man kan faktiskt för att snälla till det ytterligare lägga en serieresistans före stabilisatorn, jag har en liten laddpeak i början när spänningen efter diodbryggan passerar lytarnas (plus darlingtontrissornas vbe).
Rent simuleringsmässigt kommer v(2) v(3) aldrig ner i noll i denna koppling, men det kanske skall tas med en nypa salt.

Hjelm
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/12/09 :  12:37:50  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Angående laddningen av lytarna så laddas de med strömtoppar men ide'n är återigen att sprida ut den laddströmmen på ett sätt som inte gör att utspänningen är last beroende, inte så mycket i alla fall.

Hjelm
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/12/09 :  12:38:57  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Vad händer när inkommande spänning är lägre än utgående? Kondingarna laddas ur => ej stabil spänning.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/12/09 :  13:02:02  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Sant men det blir inte värre än med bara en diodbrygga. Jag jämför mig bara med en diodbrygga, och då har jag minre rippel och trevligare laddkarakteristik av lytarna. För helt stabil spänning behövs ytterligare stabiliseringssteg. Jag hade tänkt detta som ett första steg i en stabiliseringskedja för de tillfällen då man skall stabilisera senare. Alternativt till effektsteg så kommer det ge mindre rippel och stabilare spänning än bara en diodbrygga vilket väl är vanligt i effektsteg?

Hjelm
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/12/09 :  13:56:56  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Ok, om detta är ett första steg men då är det lite overkill. För att få färre övertoner så kan du helt simpelt göra som jag har gjort med motstånd. Kolla hur glättingen är gjort i mitt QSXPS agg.
Schema här
http://home5.swipnet.se/~w-50674/hifi_files/qsx/qsxpsr1schema_p1.pdf
http://home5.swipnet.se/~w-50674/hifi_files/qsx/qsxpsr1schema_p2.pdf
http://home5.swipnet.se/~w-50674/hifi_files/qsx/qsxpsr1schema_p3.pdf
http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/qsxps

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/12/09 :  15:24:36  Show Profile Send UrSv a Private Message
Exakt som första steg kanske det kan fungera även om jag är mycket skeptisk till det. Det är ju just nu inte en regulator i normal bemärkelse. Kommer det en riktig regulator efter detta kanske det fungerar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000