HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Frågor om DVD som cd-spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2002/09/07 :  07:17:30  Show Profile Send Totem a Private Message
Undrarr om det finns folk här som har erfarenhet av DVD som cd-spelare. Min Cambridge cd-spelare har precis börjat krångla, och jag har på känn att den inte har så lång tid kvar. Har i dag en LG DVD-spelare, som jag inte testat mot min Cambridge än (och det blir nog svårt, min Cambridge spottar ut var o varannan skiva).

Min tanke är att skaffa en bättre DVD-spelare, typ Pioneer 656 eller liknande och enbart köra den som både DVD, CD- och "super-audio-spelare". Vad jag har förstått har det hänt en del på senaste 2-3 åren. Och då tänker jag inte bara på ljudkvaliteten, utan även på det rena handhavandet. Min erfarenhet sedan tidigare med DVD-spelare är att de är långsamma på att spåra och rätt bullriga av sig. Kommer till exempel ihåg min HK DVD-1, den lät mycket irriterande.

Jag kommer att titta främst på Sony och Pioneer. Tar tacksamt emot förslag och kommentarer.

/T

Niklas_Pson
Starting Member

24 Posts

Posted - 2002/09/07 :  08:43:42  Show Profile Send Niklas_Pson a Private Message
Hej!

Jag har en Sony DVP-NS700V som jag använder för DVD tittande. Den klarar även SACD och vanlig CD. Jag har testat den mycket litet mot min Pioneer PDS-06 CD-Spelare. CD spelaren vann med hästlängder (därav den korta testen). Det jag skulle kunna tänka mig fungera är nog att använda dvd:en som transport och köpa en sjyrre D/A omvandlare. Har dock ej provat. I såna fall är det ju viktigt att kolla "uppstartstiden" för att läsa en cd (min kompis LG tar 15 sekunder på sig)

/ Niklas, budget audiofil
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2002/09/07 :  09:13:37  Show Profile Send dali a Private Message
Det kommer snart en DVD-spelare som klarar SACD från Philips, den heter 963SA. Föregångaren, 962SA, fick mycket bra kritik även som CD-spelare i Hifi World:

"As a CD player alone it could justify its price","as a CD player the DVD962SA doesn't need outside improvement.","As Philips claim it does have audiophile proerties: it's both very clear and it has strong dynamics.","It's ability to resolve dynamic contrasts was crucial not only in highlighting the difference between good and mediocre CD:s, but clearly revealing the improvement higher resolutions, in this case from DVD 24/96 and SACD, bring.","Bass sounded muscular and quite supple, drums had slam." osv, superlativen haglar.

Slutkläm: "This is a great player. It provides superb sound quality from CD, DVD video tracks and SACD.", "If you're in the market for a DVD video player or a CD player - get this machine! It's dramatic."

Nyare modellen 963SA kommer dessutom att ha progressiv bild, så den kan kanske vara något att kolla upp? Kommer att hamna runt US$500.

Pioneer DV-656 klarar "alla" format, men får tämligen ljummen kritik för CD-spelande. Tyvärr, får man väl säga. Den har testats i nyaste Hemmabio och What HIFI.

Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2002/09/07 :  16:01:05  Show Profile Send Totem a Private Message
Hmm, ja, jag har anat att detta inte kommer bli ett lätt "problem" att lösa..

Förresten, Progrssive Scan är väl bara intressant om man kör med projektor?

Håller med om att LG är slöa, har inte tagit tid på min LG, men det handlar om i runda slängar minst 10-12 sekunder innan den fattar att det ligger en cd-skiva i spelaren.

/T

Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2002/09/07 :  18:58:19  Show Profile Send dali a Private Message
Japp, progressiv signal har man ingen nytta av med en vanlig TV. Det är i princip bara projektorer och bakprojektions-TV som kan ta emot den. Man kan dock använda DVD-spelaren med en vanlig TV, det är bara att deaktivera progressiv signal med en omkopplare på baksidan av spelaren ... här är en länk till bruksanvisningen:

http://www.p4c.philips.com/mprdata/020731/0207310006_dfu.pdf

Men CD-ljudet borde vara så pass bra att man nog kan överse med att man får (möjligheten till) progressiv bild "på köpet"!

Pioneer DV-656A är nog ett bra köp för att få "alla" format, men man verkar behöva en separat CD-spelare ...


Edited by - dali on 2002/09/07 18:59:23
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000