HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hjälp med XLS12" och Zachry DSW-400
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2003/12/09 :  08:38:04  Show Profile Send goldfish a Private Message
Har byggt den här konstallationen.

Innermått i lådan är följande.

Höjd 37cm, Bredd 33cm, Djup 42cm = 51,3 liter.
Slaven är en 425gram med extra vikt = ca. 600gram.
Inget hål är gjort för slutsteg, utan endast för de båda elementen.
Den är byggd i dubbel MDF 19+16 = 35mm i väggarna.
Elementen är tätade med silikon vid monteringen och inslagsmuttrar används för alla skruvar.

Har dock problem med att den bottnar för lätt vid BIO.
I HiFi spelar den med riktigt bra.

Dock så behöver jag ett subsonic filter i botten.
Köpte ett Zachry DSW-400 på vinst och förlust.

Jag har kommit över elschema för DSW-400, så är det någon som är kunnig på att läsa och tyda samt ev. modifiera.
Pre
Pwr

Jag kommer lägga upp schemat i .pdf på nätet ikväll för nedladdning.
Är även tacksam för övriga tips som kan avhjälpa problemet.

Ett alternativ kan vara ett Detonation DT-300 steg, någon som har ett sådant och kan uttala sig om hur subsonicfiltret fungerar.

Har även en .pdf på DT-300.
DT-300

Som sagt är jag oerhört tacksam för svar.
Skall mäta upp volymen exakt på lådan ikväll och fyller på här i tråden. Så kanske någon har lust att köra simuleringar på den.

Är det någon i Göteborg som kan tänkas hjälpa till med testning med diverse olika slutsteg så ställer jag upp med subben, den är nu byggd med steget löst bredvid så den är lätt att testa med.

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------

Edited by - goldfish on 2003/12/09 15:59:49

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/09 :  09:45:59  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Jag vet att Dazzin hade precis samma problem som du och han byggde ett externt subsonicfilter till sin xls, du kan ju pma han och fråga ifall du kan få layouten. Jag skulle nog försöka dela den runt 20Hz eller precis över för den tål inte mycket effekt i den regionen.
Go to Top of Page

Magnus Lindqvist
Member

115 Posts

Posted - 2003/12/09 :  10:20:04  Show Profile  Visit Magnus Lindqvist's Homepage Send Magnus Lindqvist a Private Message
En kort fråga, vad har du valt för avstämning?

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=Magnus%20L#10291
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2003/12/09 :  10:48:12  Show Profile Send goldfish a Private Message
Jag har inga bra kunskaper i byggandet,
utan har byggt den efter lådspec.

Det är en 12" aktiv och en 12" slav.

Innermått i lådan är följande.

Höjd 37cm, Bredd 33cm, Djup 42cm = 51,3 liter.
Slaven är en 425gram med extra vikt = ca. 600gram.
Inget hål är gjort för slutsteg, utan endast för de båda elementen.
Den är byggd i dubbel MDF 19+16 = 35mm i väggarna.
Elementen är tätade med silikon vid monteringen och inslagsmuttrar används för alla skruvar.


PS: för övrigt har du en enormt snygg bio Magnus.

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------

Edited by - goldfish on 2003/12/09 15:53:30
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2003/12/09 :  21:32:42  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Lådvolymen är nog lite stor för slav med extravikt...
avstämningsfrekvensen kommer en bit under 20 Hz vilket gör att slaven inte "hjälper" det aktiva elementet tillräckligt mycket i regionen 20-30 Hz... (det aktiva elementet slår för mycket...) Prova att ta bort extravikten och kör med 400 gr istället... Slaven kommer då att jobba mer över 20 Hz.

Mvh

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2003/12/10 :  06:29:35  Show Profile Send goldfish a Private Message
skall prova med att ta bort vikterna.

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------
Go to Top of Page

jotun
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/12/10 :  09:11:16  Show Profile Send jotun a Private Message
Hejsan!
Jag har också en 12" xls + slav. Lådan är på ca 40 liter. Slaven väger 425g men jag har hängt på 200g till. Funderar på att kanske ta bort lite vikt på slaven. Hur mycket dämpning har ni i lådorna?
Go to Top of Page

Heffo
Starting Member

41 Posts

Posted - 2003/12/10 :  09:12:30  Show Profile Send Heffo a Private Message
Själv har jag alltid haft en stark misstanke om att
slutstegen både från Zachry och Rila har innbygd basboost
och att det är orsaken till att flera personer har haft
problem med sina byggen.

Zachry misstänkt lik:
http://www.partsexpress.com/pe/showdetl.cfm?&User_ID=14931743&St=1361&St2=57995044&St3=-77890891&DS_ID=3&Product_ID=118153&DID=7
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2003/12/10 :  09:26:24  Show Profile Send goldfish a Private Message
"jotun"

Vad är innermåtten på din låda ?
Vad kör du med för slutsteg ?

Övriga intryck av ditt bygge ?

Vad säger ni om det här ?
FILTER

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------

Edited by - goldfish on 2003/12/10 09:31:23
Go to Top of Page

jotun
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/12/10 :  10:23:38  Show Profile Send jotun a Private Message
Blev lite osäker nu, men jag tror att innermåtten är ca 35*35*35.
Driver den med ett bryggat nac c270, delningen sker i min receiver vid 80hz. Skulle vilja dela den lite lägre så jag lurar lite på att fixa ett ställbart filter.
Fint tryck i basen, men ibland känns det som om den inte riktigt hänger med. Tror att det beror på den dåliga delningen. Ska även testa med ett subsonic filter. Basen är inte heller riktigt inspelad. Tips på aktivt filter?
edit: Ska även testa att minska vikten på slaven.

Edited by - jotun on 2003/12/10 10:25:18
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2003/12/10 :  11:46:17  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
blir intressant att följa tråden, jag har själv samma problem med min XLS-låda, den kan bli överansträngd ibland! Hade först problem med att lådan knackade och höll på med konstiga plopp-ljud, då hade limningen lossnat på slavbasen, mellan vikten och spidern fick sedan en ny på garantin, och ska förhoppningsvis snart bygga en ny bättre låda! bygget finns att se på www.stereoaudio.cjb.net (under rubriken "saker")! När jag frågade efter ett subsonic filter på ljudia menade de att det var en dyr historia på några tusenlappar! Jaja, blir intressant och se vad ni kommer fram till!

Stereo Audio
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2003/12/10 :  16:56:18  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Mina erfarenheter av XLS12 + XLS12slav är att den skall delas lågt < 50Hz eller lägre och jobba där den är riktigt duktig (duktigare än de flesta andra subbar)
Jag tycker inte att den låter bra uppåt i frekvens (den hänger inte med som någon sade här...)

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665

Edited by - avr7000 on 2003/12/10 16:57:20
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2003/12/10 :  17:59:22  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Håller med, jag försöker dela den med inbyggda filtret (Zachry - 400) vid 40-50 Hz...

Stereo Audio
Go to Top of Page

jotun
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/12/10 :  19:13:12  Show Profile Send jotun a Private Message
hmm.. hur fanken vet man hur mycket vikt man ska ha på slaven? Är det bara att prova sig fram? Ska slaven röra sig lika mycket som det aktiva elementet? (verkar lite mycket)
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2003/12/10 :  20:08:40  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Slaven skall vid lådans avstämmningsfrekvens röra sig "jättemycket" (om man spelar högt... medans det aktiva elementet då skall "stå nästan stilla"...

Exempelvis...

Slaven rör sig mest vid 30 Hz, det aktiva elementet rör sig mycket vid 35/40 Hz för att sedan minska till nästan inget vid 30 och sedan öka igen neråt 25-20...
Vikten på slaven tillsammans med lådvolymen har givit lådan en resonansavstämning på 30 Hz... -för högt öka vikten på slaven (eller större låda)

eller

slaven börjar inte jobba ordentligt förän nere vid 15 Hz... för mycket vikt eller för stor låda...

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

jotun
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/12/10 :  20:17:58  Show Profile Send jotun a Private Message
Aha..Om man alltså vill ha lådan avstämd till 25hz, så kan man spela en ton på 25hz och sedan labba med vikten på slaven. Sen när aktiva elementet står "still" så är man ganska nära. Har jag fattat rätt?
Var bör man stämma av lådan nånstans, 25Hz?
Go to Top of Page

sebackman
Starting Member

45 Posts

Posted - 2003/12/10 :  20:19:22  Show Profile Send sebackman a Private Message
Hej

Finns ett ganska enkelt sätt att hitta var dom är frekvensmässigt, dvs om du skall lägga dit vikt eller ta bort. -Håller med avr7000 om resonemanget, men det kan vara lättare att mäta.

Har du en dator med ljudkort tillgänglig?

Har du eller kan du låna en enkel voltmeter? Vilken som helst duger då vi inte skall mäta spänning utan relationer.

MVH
//RoB

The solution to the problem changes the problem.
Go to Top of Page

jotun
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/12/10 :  20:51:48  Show Profile Send jotun a Private Message
En voltmeter kan jag fixa fram, detta ska bli intressant :)
Var tvungen att testa lite, spelar en ton på 20Hz, slaven pumpar på fint och det aktiva elementet darrar bara.
Go to Top of Page

jotun
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/12/10 :  21:07:36  Show Profile Send jotun a Private Message
Har letat lite efter delningsfilter, kan det här kanske vara något?
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=930182&cart_id=

Edited by - jotun on 2003/12/10 21:07:55
Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2003/12/10 :  22:47:09  Show Profile Send sveli a Private Message
Behringer har en annan equalizer som kan passa:

http://www.behringer.com/02_products/prodindex.cfm?id=PEQ2200&lang=eng

Den har ett högpass filter som kan ställas ner till 10 Hz och 5 parametriska filter.

Nackdelarna är två:

Höpassfiltret är endast av 2:a ordningen (12dB/oktav) samt det går bara att använda två av de fem parametriska filtren i basområdet (under 100 Hz)


Pris ca 1150:- enligt Behringer.

Mvh /Sven
Go to Top of Page

sebackman
Starting Member

45 Posts

Posted - 2003/12/11 :  00:03:02  Show Profile Send sebackman a Private Message
Hej Jotun,

Det här kan vara ett tips.

Om du inte redan har så ladda ned ett tongenerator program från nätet till PC'n. Det finns många olika och de flesta lådberäkningsprogram innehåller en. Eftersom du skriver att du spelade 20Hz så utgår jag från att du har en SW generator i datorn och att du vet hur du kopplar den till förstärkaren. Om inte säg till.

Koppla ett 40 till 80 ohms effektmotstånd (typ som du har i passiva filter) i serie med subben, dvs mellan steget och din XLS. Motståndet är där för att eliminera mätfel som uppstår i de fall förstärkare är olinjär eller har några andra hyffs för sig.

Ställ in voltmetern på växelström (AC) och koppla den rakt över terminalerna på XLS:en. Lämplig nivå kan vara kring 2-5 volt när du mäter. Justerar gör du på förstärkare eller datorn. Kolla att inte motståndet blir för varmt.

När du nu sveper din ton från säg 15Hz till kanske 50-60Hz kommer du att få två ställen som ger markant högre spänning än resten, resonanser. Den ena ligger kanske kring 15-20Hz och den andra vid 40 Hz beroende på låda, element och dämpning. Vad du egentligen mäter är elementets impedans beroende på frekvens i just ditt system.

Mitt emellan topparna får du en botten, dvs där voltmeten ger lägst utslag. Där har du systemresonans för lådan, avstämmningsfrekvensen. Där skall din XLS stå i det närmaste still och din passivradiator fladdra duktigt. Detta motsvarar den frekvens som systemet är avstämt till

Du behöver inte spela högt för att detta skall funka. Runt 2-5 volt brukar vara bra. (dvs 5v i kvadrat/4ohm = 6W över spolen)

Målet är att systemet skall vara så avstämt att på spänningstopparna på varje sida om systemresonansen skall vara lika höga, lika hög spänning på voltmetern. Då ligger resonansfrekvensen optimalt för elementen. Normalt är en av dom högre och beroende på vilken får du änra dämpning i lådan eller vikten på passivradiatorn. Prova att lägga på eller dra av vikt på passivenheten och notera vilken skillnad du ser på voltmätaren.

Det låter kanske krångligt men är det inte. Nät du kopplat upp och svept så ser du klart var topparna ligger och du hittar ganska enkelt resonasen (botten) någonstanns mitt emellan. Funkar på i stort sett alla lådor med någon slags resonator.

Jag tycker detta är enklare och merpålitligt än att bara titta på membranen.

När du gjort detta kommer du till det svåra. Nu vet du hur elementen uppför sig i ett system med en "ideal" resonans frekvens. Nu kan du labba lite med att hänga på mer vikter för att tvinga lådan att gå djupare på bekostnad ev effekttåligthet och farliga konutslag. Hela tiden gäller att avstämmningsfrekvensen är vid det lägsta voltmeter utslaget.

Du skall absolut inte ändra någon inställning mellan mättillfällena annars blir det meningslöst. Mät, hitta resonans, kolla om det är bra eller dåligt, rör inga rattar eller inställningar på stärk/dator, slå av stärken, ut med passivradiator, på med mer eller av med vikter, in med den igen och kolla resultatet. Du kan hänga på vilka brickor som helst nu när du provar och inte kör så högt. Sedan kanske du vill ha riktiga grejor som passar med för test kan du ta i princip vad som helst

Ibland kan det till och med vara bra med två passiva radiatorer för att inte slå sönder dom om du stämmer lådan "för" djupt.

Jag tycker nog att det verkar bli bäst om man stämmer kring naturligt resonans (dvs symetri) eller möjligen något över och sedan fetar på det sista med elektroniken.

Det är lätt att slå sönder element i för lågt stämda lådor. Dessutom låter det oftast inget vidare. Jag upplever nog att många slavbassystem är för djupt stämda i iver att ha låg Fs. Med en sådan setup är det lätt att elementet bottnar och man slår sönder membran och spole.

Vad som händer är att den akustiska belastningen släpper under den undre toppen och elementets impedans går ned med följd att det tar mycket mer ström/effekt utan akustiskt motsånd och bottnar.

Hmmmm, där det blev visst lite förenklat. Nåväl, det finns ju folk som skrivit hela böcker om detta och säkert inte fått med allt.

Detta var bara ett enkelt sätt att med små medel mäta istället för att uppskatta med ögat. -Finns säkert många andra lika bra sätt.

Good Luck

//RoB

The solution to the problem changes the problem.
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2003/12/11 :  07:21:18  Show Profile Send goldfish a Private Message
Simulering på 42 Liter ???

Det skulle vara intressant att se hur min subb skulle uppföra sig
vid 42 liters låda, slaven är en 425 grams.

Hur blir en simulering där man anger 42 liter och labbar med extra vikt på slaven ?

Hoppas ni fortfarande har tid och lust.

Jag hämtade hem "unibox", skall försöka fatta det nu.

Vilket program använder ni er av för att simulera ?
Var laddar man hem det ?

Är oerhört tacksam för eran hjälp, det kanske blir riktigt bra till slut. Vi är ju många som försöker bygga på just XLS.

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------

Edited by - goldfish on 2003/12/11 09:19:30
Go to Top of Page

jotun
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/12/11 :  09:55:08  Show Profile Send jotun a Private Message
Sebackman: Perfekt det där måste jag testa. :)
Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2003/12/11 :  10:29:01  Show Profile Send gustav a Private Message
Högpassfilter vid ca 20Hz är nog att rekommendera (minst andra ordn).
Lite OT: kollade lite snabbt på schemat på DSW400 pwr-delen. Tyckte Q8 så polvänd ut.
Har nån mer tittat?

Kan inte se nåt egentligt högpassfilter till basen heller. Så det är nog inte fel att lägga till ett. Kanske kan byggas in i burken.
Go to Top of Page

sebackman
Starting Member

45 Posts

Posted - 2003/12/12 :  08:58:16  Show Profile Send sebackman a Private Message
Hej igen

Prova och posta hur det går.

//RoB

The solution to the problem changes the problem.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000