HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audion (SE) vs Graaf (OTL)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/12/08 :  17:34:23  Show Profile Send Margaux a Private Message
Till våra rörexperter här på forumet.

Om man jämför t.ex.

Audion Silver Night monoblock (Single Ended med 2 st 300B rör)

med

Graaf 20 (OTL)

Dessa driver säg t.ex. 6 Ohms högtalare med 88 dB känslighet med ganska enkla filter.

Vad kan man säga om skillnaden i ljudkaraktären mellan dessa båda? Vad är bäst ? Single Ended med 300B eller OTL? Vilken skulle ni välja?

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/12/08 :  17:42:24  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jag har inte hört Graaf men läst att den har lite lokal feedback. Det borde göra att den driver lite svåra högtalare bättre än en förstärkare utan feedback, åtminstone i teorin. Själv kör jag en av Erik Anderssons single end-förstärkare och den enda svagheten jämfört med t.ex. transistorförstärkare är baskontrollen, i övrigt är den (enligt mitt tycke) överlägsen.
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/12/08 :  17:43:01  Show Profile Send B Peter a Private Message
Hoppsan, jag såg nu att frågan bara vände sig till rörexperter.
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/12/08 :  17:47:06  Show Profile Send Margaux a Private Message
Rörexpert = Peter + alla andra som har någon som helst uppfattning

Peter,

är det en Edison (vilken)?


/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/12/08 :  22:24:42  Show Profile Send peder47 a Private Message
Margaux,Du har PM.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/12/09 :  10:57:37  Show Profile Send B Peter a Private Message
Margaux, det är inte en Edison men den är byggd i ett Edisonchassi. Det är en budgetversion av Golden Dream (med 52B som slutrör).

En fördel med Audion och Edison är att man kan få dem servade direkt av konstruktören, eftersom han bor i Stockholmstrakten.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/12/09 :  12:47:57  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag har lyssnat på GRAAF GM 20 tillsammans med Audiovector S6 avantgarde och jag kan bara säga att de lät ruskigt bra. Jag skulle nog satsat på GRAAF-steget.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/12/09 :  12:56:54  Show Profile Send Margaux a Private Message
Rydberg,

du är ju lite insatt i rör.

Jag är inte ute efter att spela hög volym. Till det har jag mitt 2X250 watts bipolära halvledarslutsteg. Det är bara normala "finlyssningsnivåer" som detta steg i så fall skall användas.

Har du lyssnat på Audion förresten? Det jag gillar med de senaste monoblocken är de rena single end klass A lösningen med parallella 300B rör. Jag kommer att lyssna på denna snart hemma i mitt dämpade rum med mina högtalare. Graafen bli nog svårare att få till en lyssning i hemmiljö.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/12/09 :  13:06:37  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Det enda jag lyssnat på från Audion var ett försteg. Så jag kan ju inte säga mer än att GM20 låter mycket bra


I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/09 :  18:45:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag skulle (inte så förvånande) sätta pengen på OTL. Jag har dock ingen personlig erfarenhet av Graaf.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/09 :  19:00:57  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag skulle också satsa på OTL:en eftersom jag tycker att EA:s prylar bäst gör sig som komponentskafferi.
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/12/09 :  19:02:07  Show Profile Send Margaux a Private Message
Bernt

har du lyssnat på Audions Silver Night?

Vad tycker du om själva konceptet - Parallella 300B rör i en Single End konstruktion?

Vad du tycker om OTL kan jag gissa

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/12/09 :  19:03:11  Show Profile Send ekman a Private Message
"Jag skulle också satsa på OTL:en eftersom jag tycker att EA:s prylar bäst gör sig som komponentskafferi"

hehehe
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/12/09 :  19:15:38  Show Profile Send Margaux a Private Message
Flint,

du kanske tycker det är ok att utveckla resonemanget?

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/09 :  19:18:51  Show Profile Send Flint a Private Message
Margaux
Nej inte alls. Min ödmjuka attityd hindrar mig.
Skämt åsido så så gillar jag inte hans ljudbild.
Bara en smaksak alltså.

Edited by - Flint on 2003/12/09 19:20:13
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/12/09 :  19:26:42  Show Profile Send Margaux a Private Message
Flint

det är alltså inte 2 parallella 300B i SE design som du ogillar?

Och i så fall-vad är det i EA:s apparater tycker du som påverkar ljudbilden negativt. Jag vet att du är rörfreak så jag är mkt nyfiken.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/09 :  19:30:19  Show Profile Send Flint a Private Message
Margaux
Jag skickar dig ett PM så slipper jag mordhot och misshandel.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/12/09 :  20:01:10  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Gillar du att pula själv så kan du bygga 300b paralell eller push pull med kit från hi-fi world. Dom designar bra grejer, men det är inte otl.
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/12/09 :  20:29:53  Show Profile Send Margaux a Private Message
Tack ,

det finns även nåt från PSU som e parallell SE för 15 000 paret.

Känns dock övermäktigt och direkt farligt.

Jag vet dessutom inte om jag vill a Push Pull? Några erfarenheter om Push Pull vs SE?

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/09 :  21:11:23  Show Profile Send Flint a Private Message
Margaux.
Har du lyssnat på någon (icke motkopplad) SE eller PSE-förstärkare? Jag tycker inte att dom passar till alla musikformer. Otät musik med få instrument låter bra men tät orkestermusik/pop/rock kan bli lite grötigt. Förmodligen pga. den höga disten.

Edited by - Flint on 2003/12/09 21:31:22
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/12/09 :  22:55:16  Show Profile Send Margaux a Private Message
Flint,

nu börjar det bli en bra diskussion.

iden med denna Singel End konstruktionen i klass A är ju just att den inte är motkopplad. Den är så pass bra att man inte behöver det och får därigenom dynamiken (till viss kostnad i form av distortion).

Om jag vill spela superkomplex musik på referensnivåer så har jag ju alltid min motkopplade lågdistorderande bipolära halvledarförstärkare.

Fast sådana gillar du väl inte Flint

EDIT;Tydligare

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.

Edited by - Margaux on 2003/12/09 23:04:03
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/10 :  02:05:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Vad tycker du om själva konceptet - Parallella 300B rör i en Single End konstruktion?

Jag tycker EA har målat in sig i ett hörn lite grann. Det låter bra men jag vill ha lite fart och fläkt och spelar gärna högt också, dessutom gillar jag komplex orkestermusik. OTL passar mig mycket bättre. Jag vet inte riktigt varför det tjatas om frihet från motkoppling - personligen tycker jag att motkoppling i lagom mängd stramar upp så att det blir lite ordning på ljudet. Jag har ställbar feedback på gamla OTL-en, det är olika med olika högtalare också. Med vissa låter det bättre med mindre feedback och andra med mer. Dessutom kan man trimma in slutsteget för att kompensera för olika laster, jag tror det är detta som gör att kablar låter olika.
När jag ändå svamlar om slutsteg och högtalare så kan jag nämna att jag läste en artikel där man hävdar att man kan få mycket lägre dist på ett SE slutsteg om man vänder högtalarpolerna, alltså ansluter kablarna tvärtom. Detta pga att högtalarna är SE också. Högtalare och slutsteg hjälps åt på ena sättet och motarbetar varandra på det andra. Detta har jag inte testat själv, men det verkar rimligt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/10 :  08:03:39  Show Profile Send Flint a Private Message
Margaux
Det ligger mycket i det du säger. Du har ju valmöjlighet. I vissa lägen som passar SE låter det kalas och kanske bättre än något annat men det är något av en egen "ljudskola". Jag körde omotkopplad 300B med Lundahltrafos några år. Konceptet byggde på en gammal klassiker, Western Electric WE91B, med en ingångspentod vilket ger det rätta bettet. Triod på ingången tycker jag blir lite mesigt.
I början var jag lyrisk men efter ett tag märkte jag att jag hade gjort ett omedvetet musikval. Jag spelade mindre och mindre tät musik. Det lät helt enkelt för grötigt.
Jodå, jag gillar transistorgrejer med bara dom låter bra. Jag är ingen fanatisk rörtaliban men att jag kör rör beror på att jag nog tycker att dom låter mest musikalikt trots allt.

Bernt Jansson
Jag håller helt med dig om motkoppling. Lagom är bäst. Där har vi samma uppfattning. Även om spelande och musiklyssning i övrigt.
Däremot har jag lite svårt med idén om att högtalare är SE och att det skulle kunna kompensera bort disten från ett SE-slutsteg. Men man vet aldrig. Jag har haft fel så många gånger tidigare så varför inte även denna gång.
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/12/10 :  10:12:31  Show Profile Send Margaux a Private Message
Bernt och Flint,

finns det nga ljudmässiga fördelar med SE över OTL?

Jag har aldrig lyssnat på OTL mer än i all hast nån gång. Har OTL samma magik som SE på låga ljudnivåer och "enkel" musik?

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/10 :  10:16:26  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag har bara lyssnat på en OTL en gång så jag har inga trovärdiga uppfattningar där. En fråga för OTL-experten Bernt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/10 :  21:02:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
SE är antagligen bättre på lågnivåupplösning. Jag har aldrig haft en OTL och en SE direkt sida vid sida. SE är alltid klass A, utan undantag. OTL är nästan alltid push-pull och går i klass AB och dessa har diverse nackdelar som single-end inte har. Jag tror nackdelarna med push-pull gör sig mest påminda på låga nivåer. Å andra sidan har OTL ingen utgångstransformator och då slipper vi diverse bekymmer. Kanske kan vi jämföra på DIY-träffen i Göteborg den 10:e januari. Om någon tar med en bra SE-förstärkare kan vi ställa den mot min OTL. Det skulle vara intressant!
Transcendent Sound säljer faktiskt en single end OTL.
Här: http://www.transcendentsound.com/single%20ended.htm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000