HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Jag skulle vilja be er...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/12/08 :  11:07:22  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
...rikta er uppmärksamhet mot http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23133, då jag behöver hjälp och råd.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/12/08 :  12:11:57  Show Profile Send UrSv a Private Message
Vad menar du med "Inget av alternativen fungerar"?

Beroende på vad det är för hembiosteg kan du ju hitta en balanserad in för typ CD och köra den "Direct" som brukar finnas på de flesta biostärkare. Då går frontkanalernas lågnivå ut direkt från ingång tvåkanal till slusteget (via volym) och använder minimalt med prylar i biosteget. Annars kan du skaffa en enkel omkopplare som kopplar ur balanserad in på slutsteget när du kör obalanserat och tvärtom. Notera dock att den typen av omkoppling kommer ploppa i högtalarna och inte säkert vara speciellt populärt hos slutsteget varför det bör vara avslaget när omkoppling sker.

Det går naturligtvis också att knåpa ihop en liten låda som kopplar in den balanserade ingången så fort det finns signal från Wadian och kopplar ifrån så fort det finns signal från hembiosteget, tvärtom eller valfri logik baserat på de signalerna. Inget vidare svårt.
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/12/08 :  13:20:37  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
thompa --> Nja...jag har redan en ypperlig dvd-transport (Muse Model 8) som jag ogärna gör mig av med, och dessutom en superb processor (Krell HTS) som jag inte heller vill/tänker byta ut, så Thule lär inte bli intressant för min del.

UrSv --> Inget av de båda lösningarna som jag testat har fungerat. Med Y-kabeln, så försvann mer än hälften av volymen, och med single end från processorn, så kom det inget ljud alls till frontarna, utan endast till bakkanaler och center.Ditt sista förslag ter sig för mig mycket lockande. En liten box med enkel logik som dessutom medför att jag kan köra balanserat från både processor och cd. Jag skulle bli oerhört tacksam om du skulle vilja utveckla tanken i form av komponenter för styrningen.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/12/08 :  13:52:51  Show Profile Send UrSv a Private Message
Du kan t.ex. rippa en typisk stand-by från en subba och låta den driva ett relä eller vad som önskas. Titta på övre delen i:

http://www.lcaudio.dk/subfilter.pdf

Tidskonstanterna får du nog trimma lite för önskat uppförande och ett relä kopplar sen in rätt ingång beroende på var signal finnes.

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/12/08 :  14:50:26  Show Profile Send UrSv a Private Message
Notera dessutom att det faktum att du kör balanserat inte påverkar kretsen eftersom du ändå har signal på både plus och minus så avkänning skall funka på valfri av dem för respektive signalkälla.
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/12/08 :  16:30:05  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
UrSv --> Det var min tanke också. Dessvärre är mina kunskaper från tekniskt gymnasie inte purfärska, så jag skulle bli oerhört tacksam för ytterligare hjälp. T.ex. så har jag inte en aning om hur jag skall montera komponenterna, jag är inte kunnig nog att etsa kretskort själv. Finns det någon form av monteringsplattor? Jag misstänker att det enda jag behöver är ett sidospår från en av signalledarna; jag behöver alltså inte leda audiosignalen via reläkretsen, väl? I så fall försvinner även detta sätt eftersom jag strävar efter en så absolut opåverkad signalväg som möjligt...

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/12/08 :  17:21:36  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det finns massor med trevliga experimentplattor som lämpar sig för detta. Idealt om du vill påverka signalen så lite som möjligt (eller åtminstone så att de känns så) är om du har obalanserat ut från både processor och CDP samtidigt som det balanserade. Väldans ofta råkar dessa vara separata kretsar så att du kan styra källvalet med den signalen och bara låta omkopplaren styra insignalen till slutsteget utan tapp till dni automatomkopplare.

Det är ju dock lite blandade saker inblandade här som typ bygge av krets med lite egen design samt nätdel till densamma. Om du inte känner dig hemma där behöver du kanske även lite praktiskt hjälp. Har du kollat direktingångens vara eller inte vara på processorn?
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/12/08 :  17:36:26  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
UrSv --> Det var banne mig en riktigt smart och snygg lösning! Att låta single end signalen styra reläet. Jag är mycket imponerad! Självklart får det bli så.

Att routa cd:ns signal via pre/pro är inte att tänka på för min del, även om pre/pro håller mycket hög klass. Det jag är ute efter är just purist uppställningen med cd:n balanserat direkt till slutstegen.

En annan tanke. Måste man blanda in hela den föreslagna kretsen? Skulle det inte fungera att helt enkelt koppla ett relä till single end kablarna och låta reläet styra en "vippbrytare" (OBS! inte vippbrytare ordagrant)? Behövs det extern strömförsörjning då också?

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

Edited by - Pinhead on 2003/12/08 17:39:47
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/12/08 :  17:39:06  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Jag kan i sammanhanget också nämna att jag har ett gäng triggers (5 V) som jag kan plocka ut från pre/pro. Kan detta vara en lösning?

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/12/08 :  17:45:05  Show Profile Send desoto a Private Message
En fråga bara...

Har du innnan du börjar fundera på extra boxar med logik funderat över varför du inte får ljud från de obalanserade ingångarna?

Det kan ju vara så att dessa kopplas från när balanserad signal detekteras, men det skulle inte jag tro (säger jag utan att alls ha en aaaning egentligen).

Pröva med att koppla något annat än surroundprocessorn på dessa obalanserade ingångar och se om du kan sparka igång dom även med anslutna balanserade ingångar.

Får du ljud då så är det väl helt enkelt en inställningsfråga i processorn?
Pröva att koppla den mot någon annan enkel förstärkare och se om du får (o)ljud där.

Du kanske prövat allt detta, och är det tydligt att inte båda ingångarna kan användas så ser iaf inte jag någon annan lösning än att du tvingas införa extra komponenter i signalkedjan som enlig ditt synsätt KAN påverka ljudet. Tycker dock inte att du ska dra öronen åt dig om du får det. Många kvalitetsbyggen har massor med (i teorin, mer eller mindre hämmande komponenter) i signalkedjan men presterar trots det bra. Är du rädd för elektromekaniska omkopplare (och eller reläer) så blir det istället aktiva komponenter i form av buffertförstärkarsteg i signalvägarna.

/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/12/08 :  22:47:37  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det finns väl nästan bara parallellt inkopplat, inter eller extern omkopplare för att välja balanserat så det bör ju vara lätt att kolla. Om du har en trigger du kan styra som väljs beroende på vald ingång så kan du kanske använda den. Det vore ju väldans enkelt i så fall. Kanske bara ett relä i bästa fall.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000