HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lådans påverkan
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/12/07 :  20:03:54  Show Profile Send mac a Private Message
Ja, hur stor sak i ljudfrågan har lådan? Jag har ett par HFLS-1 som jag funderar på att bygga nya lådor till. Mestadels för att jag inte är helt nöjd med finnishen på de nuvarande, men även om det kan förbättra ljudet något. Tänkte i så fall bygga en lite stadigare låda, fast med samma mått på frontbaffeln.

Vad tror ni, kan det vara värt det extrajobb och den extra kostnaden för att göra en "stummare" låda? Hur stora skillnader kan det vara? Som natt och dag, eller knappt hörbara?

(Det blir i så fall en sandwich-konstruktion med ungefär samma mått som original HFLS-1)

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/07 :  20:17:20  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Det gör skillnad. Det är alltid svårt att kvantifiera förbättringen, men lådan är viktig, anser jag. Mina tester har varit skillnad från enkel 19mm MDF till de lådor som jag använder i Intendo Musica (18mm Plywood + 12 (eller 16)mm MDF).


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/12/07 :  20:58:57  Show Profile Send mac a Private Message
Har suttit och spånat lite och skissat lite som utmynnade i en PDF-fil

http://bildarkiv.hififorum.nu/mac/hfls-1_ny.pdf

Som ni ser har jag fasat alla kanterna på fronten i stället för radie på sidorna. Vet inte om det blir så. Vet inte om det är bättre heller för den delen. Svårare och fanera lär det va i alla fall. Blir tvungen att flytta ner diskanten 5 mm och troligtvis följer basen med ner 5 mm. Detta för att få plats med islagsmutter.

Vet inte när eller säkert om det blir någon sådan låda, men det är ju kul att spåna lite ändå. Ska bygga lite dämpning i rummet först, sen får vi se...

Vad tror ni om idén? Inte revolutionerande, men tror ni det blir stumt, och välljudande (hur nu stumt och välljudande kan gå ihop)
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/07 :  21:27:38  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Ser jäkligt seriöst ut men spontant så är jag tveksam till att du kommer märka så stor skillnad förutsatt att du inte har under 19mm tjocka väggar nu? Pga. att lådan bara är 16l så är ju inga väggar speciellt stora.


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000