HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Underskattat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/07 :  19:01:20  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Dessa element verkar ju makalöst prisvärda.



Inget kul att fräsa ner elementen...men men!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/07 :  20:12:12  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Här är DST's egna mätning...



Mest imponerar linjäriteten och inte minst bibehållen linjäritet i 30 grader off axis.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/12/07 :  20:22:26  Show Profile Send mac a Private Message
För den inte fullt så insatta DIYáren.

Vad är det för element?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/07 :  20:26:28  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Peerless 850488. Kostar listpris 560kr per element. Finns även 6.5'a.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/12/07 :  20:50:47  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Jag har använt dessa med (stor) framgång även lillebror 850108, utmärkta element bägge två. Mycket bra nybörjar element dessutom (jag är ju själv nybörjare än) inga svåra filter med sugkretsar å sånt behövs.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/08 :  01:21:14  Show Profile Send henricsson a Private Message

http://www.kaiaudio.com/.../diy2001/bryonopen.html

SPL-kurvan ser lite suspekt ut men fas/spektrum desto bättre.
Fick bra kritik av domarna.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/12/08 :  16:54:35  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Ni som vet, om Peerless:en mäter så oerhört fint och frekvenskurvan på högtalaren i henricssons länk ser ut som hej kom och hjälp mig; har man då inte misslyckats fatalt med sin konstruktion?

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/08 :  17:12:25  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
MrEkan:
Man har misslyckats med att få en rak frekvensgång för de gällande omständigheterna vid mätningen.
Vad som menas med lyckad konstruktion är inte alltid entydigt.

Det du säkert menar (och ja jag förstod det) är att det är ett rätt kasst resultat (sett enbart till en mätning) med dessa element (iaf Peerless'n).

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/12/08 :  17:26:16  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
epkpeng: Vad jag fattat så är örat extremt känsligt för olinjäriteter i spannet 100-1000 Hz. Högtalaren i länken har ju en kurva som ser ut som en bergochdalbana i det intervallet.

En bra konstruktion är för mig en neutral, musikalisk och "rättvis" konstruktion. Det kan man väl knappast säga om exemplet ovan (?)

Intressant att notera f.ö., du är allt annat än i hamn bara för att du hittat ett trevligt element. Alla möjligheter i världen finns ju att det skiter sig på vägen.

Det här med egna kosntruktioner förefaller svårare och svårare ju mer man läser. Lite av en avvägning det där med högtalarbygge. Att ta ett "färdigt" kit som HFLS känns ju som lite fusk, fast det kanske är det enda vettiga trots allt.

*Förvirrad*

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/08 :  17:38:24  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Ta en titt på exempelvis Klipch!

HF mätte en av deras modeller, och det var då inget under av linjäritet - anyhow har Klipch anhängare jorden runt!

JAG hade inte varit nöjd med "det" frekvenssvaret i länken ovan...Jag driver mer en diskussion av närmast akademisk art nu!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/12/08 :  18:06:57  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det känns fusk att ta ett "färdigt kit" som HFLS1...
Det är detta som visar varför tillverkares högtalare kostar mer än DIY. Det är många timmar som går åt i testning och mätning. Inte sant EPKPENG ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/12/08 :  18:19:21  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag tycker inte Henricssons högtalare såg så tokiga ändå. Förutom dippen i delningsfrekvensen verkar det bara vara mätartefakter och baffeldiffraktioner.
Fick sån lust att polvända den där diskanten och göra en ny mätning bara.....

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/08 :  19:00:11  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Zalve:
Rätt. MEN sen är det annat som också kostar om man vill producera högtalare. Tiden är en sak, komponenterna är en annan sak. Till detta kommer marginal för service, garantier och, kanske häpnadsväckande, kunnandet som är inbyggt i konstruktionen.

Gör man sen som jag att man envisas med att både mäta och lyssna själv (+lyssningskompisar) så går det än mer tid.

Det är tur det är kul med högtalare...

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/12/08 :  22:54:15  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Peerlessen ifråga tillsammans med en Vifa XT25 visserligen i en trevägare. Vad som saknas är en liten dipp runt 3kHz för att den totala energin inte ska bli för hög däromkring (den sk BBC dippen).

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/12/08 :  23:32:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Rätt epkpeng! Det tillkommer mer än så.. Men det är ju inget vi behöver ta upp här, lite för mkt OT då.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/09 :  00:02:15  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Skrutten:
Det var minsann inte dåligt! En gissning är dock att lite lägre delning skulle gynna inte minst 30graders off axis.

Zalve:
Hu nej, det är nästan ett helt eget forum, den diskussionen! ;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/12/09 :  00:25:49  Show Profile Send Björn N a Private Message
Så länge man inte har inrett sitt lyssningsrum som en helt ekofri studio spelar frekvensgången inte speciellt stor roll
det flesta vanliga rum totalsabbar frekvenskurvan mellan 20 Hz upp till ett par KHz...

Vad spelar det för roll om frekvenskurvan ser ut som en serpentinväg om det låter bra?

Jag har sett mätningar på Wilson Watt/Puppy i stereophile, långt ifrån jämn kurva!

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/09 :  00:47:30  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
låter Wilson Watt puppy bra då?
Det finns ju dom som byggt ganska enkla lådor som dom säger ska spela ifrån Puppyn.
Jag har inte hört dom så jag kan inte uttala mig.

Tänker närmast på han som klonade om Linkwitz Orion och satte dit dubbla W22or
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2003/12/09 :  09:28:55  Show Profile Send jonny99 a Private Message
quote:
låter Wilson Watt puppy bra då?
Det finns ju dom som byggt ganska enkla lådor som dom säger ska spela ifrån Puppyn.



Väldigt många som byggt sina egna högtalare tycker att dom låter bättre än Wilson och JM lab och Quad och..... Problemet är att hitta någon annan som också tycker det.

Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/09 :  09:41:45  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
ok :)
Jag känner inte så många kaxiga byggare ;p
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/09 :  10:08:44  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Vissa tror att dom sett Elvis...

Det är lätt att bli förälskad i EN av egenskaperna i sin egna konstruktion; dynamiken t.ex. Den jämför man oavkortat mot vad som helst. Att däremot få en helhet är svårt, för att inte säga "en konst".

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/12/09 :  10:34:03  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Ekpeng:.... på spiken, Hi-Fi är en konstart
Det är en konst att bygga högtalare
Det är en konst att få en förstärkare att låta bra
Det är en konst att konstruera CD spelare
Det är en konst att skapa musik
Hi-Fi är en konsten att skapa naturtrogen ljudåtergivning

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/12/09 :  10:47:14  Show Profile Send UrSv a Private Message
Och är det bara jag som tror att http://www.kaiaudio.com/.../diy2001/bryonopen.html skulle kunnat bli bättre och ha en bättre frekvensgång med parallellfilter istället för valt seriefilter?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/09 :  11:14:00  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Nope.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2003/12/10 :  20:25:32  Show Profile Send Sondek a Private Message
Personligen är jag allergisk mot seriefilter utan att riktigt veta varför..

Men att inte ens ha möjligheten att köra biwirat eller biamplat känns ruttet!

I övrigt så kan jag bara konstaterat att alla komersiella högtalare som jag lyssnat på och dessutom gillat har varit beskaffade med
parallellfilter!

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2003/12/10 :  21:51:12  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
ett standard paralellfilter med 12 db och fasvänd diskant tror jag skulle vara myckett gott allterna tiv....ofta tycker jag att serie filter beter sig illa i allafall när det börgar bli stora kon utslag och impedansen blir ryckig...när du nu har mätsystem kan du ju får dom mycket exakta .men kanske det var en knepig mätning.att köra mls så lågt i hz kan ju ha en del invärkan av rummet.

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000