HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Biampa med olika watt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rocknrolf
Member

91 Posts

Posted - 2003/12/06 :  21:37:40  Show Profile Send rocknrolf a Private Message
Kan man biampa med olika förstärkare så att tex mellan/bas drivs med 100W och diskant med 75?

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2003/12/06 :  21:41:36  Show Profile Send Freddie a Private Message
Ja!

Här har du en länk där du kan läsa en del om bi-amping.
http://sound.westhost.com/bi-amp.htm

/Freddie
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/12/06 :  22:13:58  Show Profile Send erik a Private Message
Prova även att ta det bättre steget till diskanten, det kan bli bättre så.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/12/06 :  22:37:22  Show Profile Send cittroman a Private Message
Rör till toppen transistor till botten.

Funkar bäst till en trevägare
Rör till mellanreg + diskant
Transistor till basen.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/06 :  22:48:26  Show Profile Send Larsho a Private Message
erik

Är det alltid så

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/12/06 :  22:50:07  Show Profile Send David A a Private Message
Det som egentligen betyder något är slutstegens ingångkänslighet. Saknar du möjligheten att justera det individuellt så måste dom stämma överens med varandra för att det inte ska bli tok av alltihop.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/12/06 :  23:10:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ja.
Watt har inget med förstärkningen att göra utan sätter bara taket för hur högt man kan spela.
Alla mina slutsteg jag ägt har haft signalförstärkningen 29 dB.
Ingångsimpedansen har däremot varierat, men det verkar inte ha någon praktisk betydelse.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/12/07 :  00:19:52  Show Profile Send gcs a Private Message
cittroman: Eller transistor i basen(DC kopplat), rör i mellan och transistor till diskanten.

gcs
Go to Top of Page

rocknrolf
Member

91 Posts

Posted - 2003/12/07 :  02:11:18  Show Profile Send rocknrolf a Private Message
Tack för alla snabba svar, ni verkar rörande överrens att det ska fungera. Jag kan välja mellan en fixerad ingång och en varierande, så det är väll att testa. sen undrar jag hur viktigt det är att ha likadana kablar, Min nuvarande kabel va en jubilemskabel har jag för mig, så det kan bli svårt att få tag på den.
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2003/12/07 :  09:35:49  Show Profile Send Freddie a Private Message
quote:
Tack för alla snabba svar, ni verkar rörande överrens att det ska fungera. Jag kan välja mellan en fixerad ingång och en varierande, så det är väll att testa. sen undrar jag hur viktigt det är att ha likadana kablar, Min nuvarande kabel va en jubilemskabel har jag för mig, så det kan bli svårt att få tag på den.


Använd du olika kablar, inga problem
Go to Top of Page

rocknrolf
Member

91 Posts

Posted - 2003/12/07 :  12:17:44  Show Profile Send rocknrolf a Private Message
Någon som vet om QED Silver Anniversary går att få tag på i Göteborg? Ågrens som jag köpte den på verkar inte h kvar den.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/07 :  15:08:49  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Rör till toppen transistor till botten.


Eller tvärtom som det känns med EAR 509 när jag har jämfört dom med Advantage S250X. EARstegen är inte inspelade ännu. men kobinationen skall testas åt bägge håll framöver och det kanske kan bli én bra biampingkombination av det här.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/07 :  15:39:08  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det gick snabbt att koppla biamping med dom här förstärkarna.
S1,an har ju 2 olika utgångar med signal samtidigt på, så jag har kopplat Advantagestegen med en XLRkabel och EARstegen med RCA och vi får se (höra) hur det blir när jag har testat ett tag, men det fungerar OK nu. Advantageblocken har stått på standby och behöver värmas ett tag innan kag ska lyssna.
EARblocken har en volymratt på baksidan så att det blir lite rattande att hitta rätt nivå.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/12/07 :  15:59:04  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Jorma> hur gör du för att justera gain på dom olika slutstegen? mäter du upp?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/07 :  17:51:17  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det får bli med lyssning. Det är inte så svårt att hitta rätt, då det enbart är EARstegen som går att justera.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/12/07 :  17:58:58  Show Profile Send erik a Private Message
Larsho, i min lite inskränkta värd har det hittills alltid varit så, men då har det också varit samma fabrikat på slutstegen. Vid blandsallad tycker jag det är svårt att få det homogent.

Erik


Blås på!
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/12/07 :  18:30:24  Show Profile Send NtR a Private Message
För att få det helt rätt kommer man nog inte undan att ingångarna måste vara identiska. Det är möjligt att det finns olika fabrikat med identiska egenskaper, men jag har aldrig hört talas om det.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/12/07 :  20:03:34  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag har tidigare kört blandat transistor i botten rör till panelerna på Martin Logan. Det var inte så jättelyckat det vart ibland ett "hål" i ljudbilden. Kanske beroende på att ML delar ganska högt. Men ibland lät det kanon. Jag har volympottar på rören så det gick att ställa nivån mellan stegen. Tror inte att jag ger mig på detta igen. Jo om jag delar aktivt någon gång, jag körde vanlig biamp med vanliga filter.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000