HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Teflontejp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/06 :  01:02:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Såg en artikel någonstans om kabeltillverkning. Där användes teflontejp, den var
jättedyr stod det. Förpackningen såg ytterst bekant ut. Gängtejp, tänkte jag.
En snabb koll. Mycket riktigt: Gängtejp = 100% teflon.
Kan ju vara bra att veta.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/12/06 :  08:06:58  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Väldigt intressant och bra tips. Jag tackar så mycket.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/12/06 :  09:20:31  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
kruxet med teflon är bara att man inte kan limma det med kemikalier som vi vanliga dödliga kan få tag på.

jag har letat och letat och letat efter en teflonfolie på rulle med häftämne på för en speciellt grej(ej hifirelaterat) , men nada har jag funnit.

det närmsta jag har funnit är expanderad teflon (en massa trådar sammansatta till band som används som tätningslister inom bla kemisk industri, har häftämne påklistrat) men den kostar från 3-400 sek/meter upppåt.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/12/06 :  10:00:57  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Varför är det ett krux, Rickard? I hifi-sammanhang, alltså.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/12/06 :  10:10:31  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
att få gängtejpen att stanna kvar på plats är ett litet helvete...

finns inga material med sämre vidhäftning eller lägre friktion.

men jag har inte läst artikleln, man kan kanske med ett smart sätt vira på tejpen så att den inte lossnar så lätt.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/12/06 :  10:33:40  Show Profile Send f95toli a Private Message
Den självklara lösningen till det är att man runt teflontejpen sätter något annat
Jag använder gängtejp rätt ofta till olika saker, jag brukar "fästa" änden med lte fett (mineral) vilket räcker för att hålla den på plats. Sedan lägger man på ytterligare ett lager av vad man nu vill ha.
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/12/06 :  11:46:05  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
rikkitikkitavi --> Om du menar fästa vid ledaren i t.ex. en högtalarkabel, så förstår jag inte vitsen med att ha teflon alls om man skall ha ett annat ämne/material som skall ligga närmast ledaren. Lägg tejpen på plan yta, lägg ledaren i mitten av tejpen, vik ihop tejpen kring ledaren, och snurra mellan två fingrar längs hela ledaren, trä detta/dessa i en pvc-slang eller annat med lämplig diameter och du har en riktigt bra kabel. Jag är helt klart inne på f95tolis tankar.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/06 :  12:34:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
rikkitikkitavi: Expanderad teflon lär vara samma som Gore-tex.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/12/06 :  14:46:09  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
ok, då har jag kopplat :)

man kan ju lyxa till det med Teflonslang oxå...

GoreTex visste jag inte att det var Teflon, men det är möjligt.
Vi använder GoreTex som packningsmaterial på jobbet oxå, men teflon är oöverträffat när det gäller kemisk beständighet och temperatur... lite OT..

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/12/06 :  14:54:12  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
rikkitikkitavi --> Vitsen är ju just att teflontejpen är VÅLDSAMT(!!!!!!) mycket billigare än teflonslangen. Kika på Elfas site.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/06 :  15:44:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har använt teflonslang sista tiden i mina förstärkarbyggen, det är otroligt praktiskt. Internkablaget i signalvägen på OTL-en är tunn silvertråd i teflonslang. Teflonen tål att man kommer åt den med lödkolven, stor fördel tycker jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/12/06 :  15:50:17  Show Profile Send f95toli a Private Message
Gore-Tex är inte teflon (eller PTFE som det egentligen heter, Teflon är ett varumärke), Gore-Tex är visserligen gjort av PTFE men vad som gör materialet unikt är mikrostrukturen (de har lyckats kemiskt "väva" polymer så att det bildas små, små hål vilket är vad som gör att materialet "andas").
Gore-Tex är ett väldigt intressant ämne som används till en massa saker, inte bara kläder.
Det är också ett unikt ämne på så sätt att tillverkaren fö en gångs skull inte behövt överdriva i reklamen, materialet är precis så avancerat som de vill ge sken av (jag har för mig att uvecklingen betalades av amerikanska flottan).

Därmed var dagens Besserwisser-insats avklarad
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/06 :  16:22:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, det var väl ungefär vad jag menade. Teflon, är det DuPont´s varumärke eller?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2003/12/06 :  17:14:16  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Bernt: Bla, Dupont är hur stora som helst. Jag har jobbat med gummi och silikon och dom flesta blandningar som man jobbade med tillhör DuPont.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/06 :  17:51:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jaha, tänkte nästan det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/12/07 :  01:39:49  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag har nyligen läst en bok om limtyper och i den tog man upp limning av teflon och där stod det att man fick använda natrium som gjorde det möjligt att limma teflonet med epoxi.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000