HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilka signalkablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2003/12/05 :  10:45:39  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Jag håller för tillfället på att uppgradera min anläggning med bättre signalkablar.
Jag har bla. ersatt mina gamla nonamekablar mellan för-/slutsteg med ett par hemmagjorda. Det blev ett rejält lyft.

Nu tänker jag slänga ut frågan till er alla om förslag till kablar både mellan för-/slutsteg och från cd till försteg.
Det är ju ändå så att man blir väl aldrig riktigt nöjd och därför finns ju viljan att uppgradera alltid i ens huvud.

Jag är både intresserad av märkeskablar och även hemmagjorda.
Kom med föslag.
Tack på förhand.
Uffe


Min anläggning består av:
CD:H/K DVD 25
Försteg:Rotel RSP-1066
Slutsteg:Rotel RB-993

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2003/12/05 :  10:52:19  Show Profile Send Jazz a Private Message
Jag gillar verkligen Chord,s kablar!!!
Men dom billigare signali kablarna kunde varit bättre skärmade.
Dom låter helt underbart men man bör inte had dom brevid något som kan störa tex antennkabel.
http://www.lasses-hifi.com/

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/12/05 :  13:07:05  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Vilken prisklass?
I "mellanklassen" tycker jag att Eichmann Express 4 och 6 låter riktigt bra. kolla här: http://www.ljudmakarn.se/
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/12/05 :  13:22:58  Show Profile Send Adagio a Private Message
Vad vill du uppnå?
Klarhet, luftighet, skimmer- Nordost
Mjukare, vilsamhet- Clou
Alround, inte bäst på nåt, men hygglig på allt- AQ
Svärta, lugn, sublimt väljud- PuristAudio
Dynamik, kropp-Kimber
inget sticker ut, mycket behagligt-Transparent
Dessa ovanst. har jag haft erfarenheter av, det är grova generaliseringar men en pekpinne vart det lutar.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2003/12/05 :  17:55:06  Show Profile Send new order a Private Message
kolla in ett par begade kimber silver streak.det är en fantastiskt bra kabel.
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2003/12/05 :  22:18:59  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Hej!

Jag började själv gradera upp min anläggning för ett år sedan. Fastnade för Monitor Audio GR 10 som högtalare. Köpte sedan ett begagnat Rotel 980Bx som slutsteg, men behöll min gamla Nad 1000 som försteg. Sedan kom problemet med att hitta en trevlig spelare under 10.000kr. Jag lyssnade på bla på HK dvd 25, en beg. Primarespelare och Pioneer Dv 757 eftersom jag var sugen på multiformat. Fick sedan av en slump syn på massor av recensioner av Njoe Tjoeb på nätet. Beställde provlyssning och föll pladask! Vad har detta med kablar att göra då? Jo, på "köpet" testade jag en signalkabel från Analysis Plus!
Jag körde med den billigaste som heter "Oval One" och tyckte att den lät klart bättre än annat jag testat! (Monster, Van den Hul hybrid mm) Ett öppet och stort rum spelades upp med en naturlig klang och transparens. Bra genom hela registret kort och gott! Väl värda att testa tycker jag…
Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/06 :  00:22:23  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Eichmanna eXpress 4 för ca 1100:- är ett måste att testa i denna prisklassen!
Det blir förhoppningsvis svårt att hitta något bättre!

Mvh,
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/12/06 :  02:23:21  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
Skulle VÄRKLIGEN inte ens fundera på dyrare kablar än de som finns på biltema, eller clas-ohlsson, med tanke på vad du har för källa.

Lägg pengarna på en bättre cd istället!! att göra annat är HELT meningslöst.

men självklart gör du som du vill.

mitt råd är om du absolut vill ha nya kablar så prova, biltemas "hi-end" kabel som fått bra kritik, eller kjell o co s "hi-end" kabel. dessa kablar kostar lite över hundringen.

mvh/ siffernisse
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2003/12/06 :  23:22:42  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Tja...
En trevlig spelare är ju aldrig fel, föll som sagt själv för en Super Tjoeb, men så illa är inte HK DVD-25!
Du skulle gott kunna lägga lite pengar på kablarna! Jag testade själv lite olika kablar på kompisens HK här hemma hos mig och upplevde klara förbättringar. Så mycket bättre cd får du nog inte för ca 1000kr extra, som om du lägger pengarna på nya kablar till din HK. Dessutom kan du ju behålla kablarna om du uppgraderar...

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/12/07 :  16:48:49  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Supra EFF-ISL är mitt förslag (som vanligt)

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/12/07 :  18:21:41  Show Profile Send Saro a Private Message
Jag rekomenderar Taralabs kablage. Varför? Därför att jag helt enkelt gillar soundet från dem. Tycker att detta kabelfabrikat har får liten plats i hifivärlden. Men det beror förmodligen på att de säljs på hifiklubben

Siffernisse: Du kanske skulle skaffa dig en riktig anläggning innan du klagar på andras?
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2003/12/07 :  19:00:00  Show Profile Send hogga a Private Message
Hej,
Jag tycker att du skall försöka låna hem några olika kablar i den prisklass du tänkt dig och offra en helg till att jämföra kablarna, det är det värt. Håller med Hifirocker om att Eichmann Express 4 bör vara med i testet, men varför inte prova Biltemas signalkabel också för skojs skull.
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/12/08 :  00:57:27  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
H/K DVD25 kostar 2300kr(tyskland)-3500Skr, och är en "ganska" prisvärd dvd-spelare i den prisklassen. Men som CD-spelare ligger den på ungefär samma prestanda som de andra dvd-er i de prisspannet, dvs inte bra!

Att lägga ut tusentals eller för den delen bara över 500kr på en signalkabel till denna spelare kan bara beskrivas som helt vansinnigt. Och de personer som kommer med dessa horibla förslag anser jag vara totalt inkompetenta inom detta ämne.

Självklart kan en dyrare kabel inhandlas med tanke på senare uppgradering av din anlägning, men annars inte!

Själv rekomenderar jag att du kollar in några begangnade DVD:er tex Pioneers 939A som bara för något år sedan kostade 16-19 000kr går nu att få för 5-6000kr på tex Hifimagasinet. Eller tex den Arcam dv88 som går på 8500beg på samma sida,som är en riktig grymming!


Mvh/ siffernisse


"Siffernisse: Du kanske skulle skaffa dig en riktig anläggning innan du klagar på andras?"

hehe.. skulle vara kul att höra din deffenition av "riktig anläggning" Samuelrönnqwist!
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/12/08 :  05:48:59  Show Profile Send Saro a Private Message
Sorry för ot.

Siffer: En riktig anläggning enligt mig kan arta sig på många sätt. Men förmodligen skulle det bli Ezon elektronik, Högtalare från Dahlberg kompleterat med basmoduler från mig själv. Filter&Eq från LEM. Kablage Från taralabs, Dahlberg och möjligtvis Nordost.

ot slut..

Kablar gör inga magiska under, det är oftast bara den sista biten. Så upplever jag det iaf
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2003/12/08 :  11:22:29  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Tack för alla förslag och ideer.

Jag ska väl förtydliga mig en smula. När det gäller DVD 25 så är det just nu den spelare jag har. Troligtvis kommer även en uppgradering här senare. Men för tillfället får den duga gott.

Jag har redan gått igenom Biltemas och Claes Ohlson kablarna. De var väl ok men när jag sedan bytte till Supra EFF-ISL blev det ett rejält lyft. Nu har jag bytt till Van Den Hul D102 hubrid med ännu en hörbar förbättring.(Mellan DVD och försteg).
Mellan för- och slutsteg har jag för stunden en hemmagjord kabel av Elfa 55-466-01 och Biltemas låsbara kontakter.
Det låter bra men det kan förstås bli bättre (även med DVD 25).

Nu har jag ju fått bra förslag på nya testobjekt.
Men om det finns flera så tar jag gärna dem också.

mvh,
Uffe

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/12/08 :  12:26:52  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
Ot.

kommer jag nog aldrig att äga en "riktig anläggning", och inte vill jag häller!

mvh/ siffernisse



Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/08 :  14:40:57  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Ot

Siffernisse:

Varför inte då?

Mvh,
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/12/08 :  15:20:45  Show Profile Send matså a Private Message
Konstigt då herr Siffernisse att så många har hyllat HK 25 för sin fina cduppspelning och enligt många lät den bra mycket bättre än de andra i samma prisspann. Men de kanske inte vet så mycket

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/12/08 :  18:42:48  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
ot.
hifirocker

-hembygda baslådor är inte riktigt min grej!


Matså

-många.. vem då tex:
finns en mkt lång tråd om denna spelare på dvdforum för de som är intreserade.

mvh/ siffernisse
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/12/08 :  18:58:51  Show Profile Send matså a Private Message
Jag kan knappast räkna upp alla. Men jag vet att det är en hel del som tycker den låter väldigt bra som cdspelare också. Det är knappast någon kass maskin för då hade man inte läst så många goda omdömen man har läst om den.

Min fotosida på flickr

Edited by - matså on 2003/12/08 20:12:03
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/12/08 :  21:00:48  Show Profile Send FBK a Private Message
Mej kan du räkna upp matså Jag har en H/K DVD 25a, och jag kan säga att den är mycket bra som CD-spelare, har jämfört med min gamla Rotel RCD971 Pr.6000kr som ansågs vara bla det bästa i den prisklassen, och visst var Roteln bättre på det mesta. Men inte så mycket som man skulle tro. Jag har även ägt en Sony DVD för två år sedan, som kostade 2700kr. Och den låt verkligen kasst milt sagt.

Så UFFE T som du själv skriver så har du märkt att det är klara ljudförbättringar hela tiden när du byter upp dig, och det är inte det minsta konstigt.Även om en del tycker det. Jag följer denna tråd med stort intresse, för jag skall också köpa något nytt, men vet inte riktigt vad bara.
Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2003/12/11 :  10:09:18  Show Profile Send UFFE T a Private Message
För att testa ett av era många bra förslag på kablar så begav jag mig till Ljudmakarn i Stockholm för ev. inköp. De har ju en stående rekomendation:Eichmann kablarna. Flera av er och även andra på forumet har ju rekomenderat denna. Så det blev köp av en Eichmann 6 på 1.5m. De nämde också att konstigt nog låter just 1.5 metern bäst.

Som jag nämde tidigare har jag en Van den Hul hybrid inkopplad. Så det får bli en första jämförelse med den.
Vid första inkopplingen och lyssning genom hörlurar så måste jag säga att det låter hoppfullt.
Van den Hul låter skrikigt i jämförelse. Genom Eichmann 6 faller allt på plats. Ett lugn infinner sig. Fler instrument kommer fram och placeras ut.
Det är ju ännu inget test i rätt bemärkelse men ändå en fingervisning var till det lutar.
Eichmann Tech. Express 6 får nu sitta inkopplad för vidare lyssning.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2003/12/11 :  12:31:49  Show Profile Send Bubben a Private Message
För några år sedan var jag djupt nersjunken i hemmabioträsket, med proj och allt. Nu har jag däremot blivit mer upplyst och har bara två högtalare. Less is More.
Saken är den att jag hade H/K dvd1 och H/K avr45, men var inte riktigt nöjd med hur det lät. Jag hade sedan tidigare resonerat som Siffernisse och kommit fam till att böttre signalkabel än från Clas Ohlsson, behövs aldrig i mitt system...visst.
Jag började prova lite dyrare kablar ändå och fastnade till slut för AQ Diamonback. Provade vidare och bytte till Clou Cable Egid. Någon månad senare bytte jag igen till Tara Labs Air3. Nu hade jag en signalkabel som kostade nästan lika mycket som källan, och slutligen var jag också nöjd. Jag har uppgraderat mycket sedan dess, men min Air3 består...
Skit i alla prisjämförelser komponenter i mellan, och lyssna på så mycket du kan. Det är enda sättet att komma fram till något.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/12/11 :  12:55:13  Show Profile Send matså a Private Message
Hm Bubben, nu är faktiskt inte hembio något träsk.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/12/11 :  12:56:53  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
jovisst bubben, men om du hade lagt pengarna på att upprgadera dvdn istället hade du ju fått bättre bild/ljud på bio-delen + bättre ljud till 2-kanals delen plus säkert också en trevligare aparat, kvalitets mässigt.

Att byta kablar på detta viset är ju som att ta en raggardusch när man är genomsvettig.

mvh
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/12/11 :  15:06:59  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Själv har jag Supra DAC som signalkabel mellan CD och försteg. Många här tycks tala varmt om Supra EFF-ISL. Hur stor skillnad skulle ni vilja påstå att det är dessa kablar emellan?

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000