HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nuppigt SMD hörlurssteg med diamant buffert
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/12/04 :  13:30:00  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Mitt lilla(!) strömåterkopplade hörlurssteg börjar ta form. Bild finns här
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=275896#post275896

Vi får se hur bra det blir. Enligt simuleringar lär det gå upp till kortvågsbandet....

Ni som vill leka med simulering av detta steg kan hämta filen från länken ovan. Gratismjukvara finns hos Linear Tech.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/12/04 13:32:06

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/12/04 :  13:45:49  Show Profile Send Hjelm a Private Message
20 MHz du tar då i . Jag hittade dock ingen länk till spice modellerna. Jag har för mig att du hade en annan tråd på diyaudio om walter jung super buffer nåtgonting. Ligger modellerna där???

Jag har någon kvasiflummig teori om att fasfall vid höga frekvenser jag negativ inverkan på lyssningsupplevelsen är det det du försöker undvika med så hög bandbredd???


MVH

Hjelm
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/12/04 :  13:55:09  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Ledsen, den finns här:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=266642#post266642

Svar på din fråga: Har ingen åsikt mera än att det ingenjörsmässigt är en utmaning med en bredbandig förstärkare.... som inte självsvänger för minsta lilla. Det finns för övrigt goda möjligheter att justera alla parametrar inklusive bandbredd, både intern och extern.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/12/05 :  23:38:18  Show Profile  Visit peranders's Homepage

Nu är förstärkaren provkörd, funkade direkt! Jag kissar nästan på mig av förtjusning. Detta steg är inte tråkigt! Klangen är som en frisk mintkaramell inmundigad i Sarek i Augusti blandat med en varm stilla sommarkväll vid havet. Jag är mycket nöjd med resultatet.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/12/05 23:40:14
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/05 :  23:52:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Underbart! Den som kunde fixa så snygga kretskort...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/12/06 :  09:29:49  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Bernt Jansson skrev:
quote:
Underbart! Den som kunde fixa så snygga kretskort...


Tackar, ja det är väl inte helt lätt för alla att greja sådana här kort men du kan lägga vantarna på ett sånt här kort för en inte alltför avskräckande summa.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2003/12/06 :  23:20:54  Show Profile Send Sondek a Private Message
Hur står sig denna jämfört med dina andra projekt så som QRV01, QRV04 och QRV02?

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/12/06 :  23:46:08  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Svårt att säga. Vi är inne på mikrodetaljer. Personligen så gillar jag ytmonterat mest nu men det är nog en fråga om nyhetens behag eftersom jag aldrig har gjort några sådana konstruktoner förut. Ur byggperspektiv så är QRV-04 mest komplett och tämligen lätt att få ihop. Den matas också med 230 volt så allt är klart där. Den sista är den mest extrema diskreta design som jag har gjort.

Som svar på din fråga: Alla är bra och står för var sin typ av förstärkare. Den sista är klart pilligast att få ihop och det krävs lite urmakarfeeling om man ska lyckas. Sätter man däremot allt på rätt ställe så funkar den.

01:an är lite som ett "evaluation board" eftersom det finns utrymme för en hel del alternativ när det gäller dimensionering och val av utgångssteg.

02:an är lättast att få ihop för en vanlig dödlig. Väljer man en OPA134, OPA627 eller AD8610 (som man får pilla in) så har man ett mycket bra hörlurssteg.

Kolla igenom konstruktionerna och bilda dig en egen uppfattning. Kolla gärna datablad för tänkta opamp och buffertar. Alla kort har jordplan vilket gör att alla kretsar har en bra elektrisk "miljö".

QRV-03 tror jag också mycket på eftersom det är en hybrid mellan opamp och strömåterkopplad förstärkare. Den är byggd i två ex, ett av en korean, som nästan kissar på sig i förtjusning samt en prototyp som jag har gjort på vero-board. Detta steg kommer jag att förverkliga nu när patentfrågan är löst med Analog Devices. Jag är även sugen på att göra ett slutsteg med denna topologi. Funderar på ytmonterat fast jag har inte bestämt mig eftersom ytmonterat är ett stort hinder för flertalet tänkta byggare.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/12/06 23:51:29
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000