HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lite Thor funderingar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2003/12/04 :  12:09:46  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
Andledningen att jag skriver är att jag har köpt mig en Thor, men jag har funderingar på ett par saker nämligen; Jag har haft ett låneexemplar under en tid, och jag fastnade för Thoren.
Men sen några veckor senare när jag slog till och köpte den så har jag noterat en skillnad på min nya och den jag lånade.
På den lånade satt det två nätdelar men på den jag köpte så sitter bara en! iof så är nätdelen betyligt större i min nya men jag undrar om den jag lånat varit nått för ex eller nått!?
Jag har för mig att den hade serial no.14 och min nya har serial no.36
Men vad jag kan förstå så såldes den till kund också!

Och en annan sak, på den lånade fick man med en advantage fjärr medans på min nya fick man en S.A.T fjärr! jag trodde först att jag fått fel fjärr, men läser man manualen så ska det tyligen vara på det viset, lite synd för jag tycker att advantage fjärren har bättre layout på t.ex volymknapparna.
Är det nån annan som noterat detta


Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/12/04 :  12:18:07  Show Profile Send Klenkar a Private Message
prototyperna hade två.

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/12/04 :  12:23:23  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Skicka ett PM till signaturen Hifi-consult.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2003/12/04 :  12:29:59  Show Profile Send Otto a Private Message
Det borde följa med en Advantage-fjärr till en ny
Advantage förstärkare. Och absolut inte en S.A.T.
Framför allt bör det vara samma fjärr till alla Thor.
Dina fundering(besvikelse) tycker jag är klart motiverad.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/12/04 :  13:02:12  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Låter den eller presterar den sämre?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/12/04 :  13:06:44  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Undrar vilken "version" tidningarna testar?
/Mikaell.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/04 :  13:16:03  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Undrar vilken "version" tidningarna testar? "

Den senare...dvs ingen "handbyggd" apparat, utan ett produktionsex.

Konsult hos Consulterna

Edited by - Sanoj on 2003/12/04 13:17:13
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/12/04 :  13:16:51  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Såhär skrev en figur som är här på forumet rätt ofta och det är tillförlitlig källa.

"I de första 50 så använder vi två mindre toroider eftersom dessa ligger och "skräpar" i hyllorna. Maskiner efter det kommer att få en stor toroid.

På exakt samma värde som de två mindre vi använder nu, möjligtvis något större....."

Vidare poängterar han att det inte är någon som helst skillnad i ljud mellan de två versionerna.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/12/04 :  13:36:43  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
citat ovan: "I de första 50 så använder vi två mindre toroider eftersom dessa ligger och "skräpar" i hyllorna. Maskiner efter det kommer att få en stor toroid.

På exakt samma värde som de två mindre vi använder nu, möjligtvis något större....."


Kanske läge att namnge dem MkI, MkII eller dylikt?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2003/12/04 13:37:31
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/12/04 :  13:39:47  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jo, kanske det. Jag tycker det dock inte är nödvändigt eftersom det inte ska skilja något ljudmässigt. Dessutom tenderar en MK I förlora mycket i andrahandsvärde när det kommer en MK II, inte sant
Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2003/12/04 :  14:15:05  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
Ljudet hör jag inte nån skillnad på iaf.
Är det nån annan som har fått S.A.T fjärren också??

Jag citerar ur förordet på manualen:
"Tyvärr har vi också varit nösakande att istället för den beskrivna Advantagefjärrkontrollen skicka med en S.A.T Multifjärrkontroll som har samma funktioner som orginalkontrollen fast förfarandet är något annorlunda och några knappar saknas. Den styr dessutom S.A.T CD-fix vilket inte orginalfjärren gör."


Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2003/12/04 :  15:23:33  Show Profile Send Otto a Private Message
Man kan acceptera en "icke orginal" fjärr tillfälligt, men
givetvis ska en orginalfjärr levereras snarast helst med
kompensation.
Om inte jag minns fel kostade Advantage(orginal)fjärr ca 1 500:-.

VARFÖR CENSURERAS INTE PRODUKTNAMNET I DENNA TRÅDEN ?
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/04 :  15:26:57  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Man kan acceptera en "icke orginal" fjärr tillfälligt, men
givetvis ska en orginalfjärr levereras snarast helst med
kompensation. "

Kompensation för vad....

" Om inte jag minns fel kostade Advantage(orginal)fjärr ca 1 500:-. "

2000kr.

" VARFÖR CENSURERAS INTE PRODUKTNAMNET I DENNA TRÅDEN ? "



Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/12/04 :  16:17:56  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Till en Advantage förstärkare ska naturligtvis en Advantage fjärr medfölja,till en SAT-förstärkare ska en SAT-fjärr medfölja det är väl självklart men eftersom SAT-förstärkaren har gått ur produktion så är valet ganska naturligt.
Mvh
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/12/04 :  17:02:40  Show Profile Send Mikaell a Private Message
SAT är väl sålt också??
/Mikaell.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/12/04 :  17:23:36  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
SAT namnet har gatt i graven har jag last.
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2003/12/04 :  17:25:23  Show Profile Send Otto a Private Message
SANOJ; # Kompensation för att inte orginalfjärr medföljer

# Ok, 2 000:- gör inte saken bättre om man vill köpa
en orginalfjärr eller senare ska sälja sin Thor.

# En liten passning till Administratörerna med tanke
på behandlingen av tråden "problem med affär"

Go to Top of Page

Rhino
Member

67 Posts

Posted - 2003/12/04 :  17:56:55  Show Profile Send Rhino a Private Message
Hur funkar detta med serienummer och så då?

"I de första 50 så använder vi två mindre toroider eftersom dessa ligger och "skräpar" i hyllorna. Maskiner efter det kommer att få en stor toroid."
har vi hört, men också:

"Jag har för mig att den hade serial no.14 och min nya har serial no.36"
36 är såvitt jag vet under 50, eller har detta ingen som helst betydelse?
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2003/12/04 :  18:58:38  Show Profile Send Niclas a Private Message
På hificonsults hemsida står det onekligen " Thor... försedd med fjärrkontrollen "Mjölner" i metall. " På Mjölners bild står det Advantage på fjärren.

http://www.hificonsult.se/advantage/advantage.html
Mvh
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/04 :  19:26:35  Show Profile Send henricsson a Private Message
Kalle Anka, sjukt att rätt fjärr inte medföljer samt att företaget dumpar hårdvara i apparaten.. hur är det med kondingar o sånt? Tömmer dom hyllorna så olika kondingar sitter i olika stärkare?
Bah..

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/12/04 :  20:14:18  Show Profile Send dekengren a Private Message
Dan/Anti-mono - om du vill ha en åtgärd rekommenderar jag dig att vända dig till hifi-consult med dina funderingar. Dom är inte det minsta omedgörliga och om fjärren är ett problem för dig är jag säker på att dom är villiga att åtgärda det. Jag har fått all hjälp man kan tänka sig - inklusive en ny fjärr - när jag hade liknande "funderingar" kring min SAT-kombo.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2003/12/04 :  23:34:01  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Henricsson:

Det verkar som om någon dumpat dåligt humör på ditt tangentbord.

Resten av gänget:

Jag kan ha missförstått antalet toroider. Det kanske var 50 sådana och inte 50 maskiner? Hur som helst, för att komma till kärnfrågorna, som alls inte är fel eller konstiga.

a) Är det någon skillnad på de maskiner som har en eller två trafo?

Svar: Nej. Så nära det går har samma värde framtagits, den tidiga maskinen låter ej bättre eller sämre, har ej annorlunda komponenter i övrigt och därför är det ej fråga om Mark 1 och 2.

b) Vilken maskin testar Hifi & Musik?

Svar: De har i sitt förvar till test en maskin med endast en stor trafo i.

c) Varför är det olika fjärrar?

Svar: Fjärrarna är samma i allt väsentligt, samma funktioner, samma storlek, samma material. Lay-outen på knapparna är annorlunda och på en av modellerna så står det SAT i stället för Advantage. Fjärrarna är på gång att ta slut och nya har nu tagits fram för att skickas med nästa batch Thor som väntas komma om någon vecka. (peppar, peppar...)De är tänkta för samtliga Advantage/Bladelius maskiner och har betydligt fler knappar.
SAT-fjärren kan även styra en SAT CD-fix varför vi i de fall ägare till sådana maskiner beställt en Thor skickat med en sådan. När Advantagefjärrarna tagit slut har vi skickat med SAT-fjärrar.

Vi har tänkt lösa problemet för de som ej sitter nöjda på följande sätt:

De som har SAT-fjärrar och vill ha dem bytta kan efter nyår någon gång skicka in dem till oss och mot starkt reducerad kostnad få en ny systemfjärr.

De som sitter med en Advantagefjärr till Thor och vill ha en ny systemfjärr kan göra det samma men får inte lika förmånlig subventionering.

De som sitter på äldre fjärrar i olika varianter av aluminiummodellen får köpa den nya fjärren till ordinarie pris. (ej spikat ännu)

Den nya systemfjärren kommer att bli mer kostsam men kan å andra sidan programmeras. Vi pratar fortfarande om en tung egendesignad sak i aluminium.

Hoppas detta gav lite sken i mörkret.

mvh

sladd
Hificonsult AB

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2003/12/05 :  10:20:00  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
Hej Hi Fi consult mao sladd!
Jag har nämligen en CD-fix som cdspelare men har redan S.A.T fjärren så det känns lite tråkigt att ha två S.A.T fjärrar
Så jag skulle hellre ha en Advantage fjärr.
Reducerat pris säger du, hur mycket är det reducerat??
Jag tycker att det borde bytas gratis, för jag har ju inte valt att få en maskin med S.A.T fjärr, utan jag har ju haft "oturen" att få den omgången som den ingick i. Som nån skrev så tycker jag att det borde vara samma fjärrar på alla Thor och därmed lite orättvist att behöva betala för att få den riktiga fjärren.


Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2003/12/05 :  12:20:24  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej Anti-mono!

Hur mycket reducerat pris är vet vi ej själva då det ej finns ett spikat pris på den nya. Har vi någon Advantagefjärr av den nu aktuella typen kvar så får du gärna byta utan kostnad.

Vi försöker hålla alla priser så låga som möjligt. En Thor kunde förses med vilka fjärrkontroller man ville, alla maskiner kunde ha två trafo eller en, vilket som är mest mode för tillfället, säljbrochyrer i glättat papper och inbundna manualer. Vågar vi lägga till det faktum att vi som distributör håller världsrekord i litet påslag på Thor? (no bull)

Thor kostar enligt alla normala räkneövningar 30 000:- Vi säljer den för 20 000:- Det innebär inte att man behöver stå ut med vad som helst som kund men vi hoppas på en smula överseende med just detaljer som brochyrer, övergångar vid fjärrbyte, en eller två trafo (om allt mäter och låter lika). Det viktiga för oss är hur den presterar i förhållande till sitt pris. Resten försöker vi hjälpa till med så gott det går så att alla blir nöjda.

Vill du prata om din speciella fjärr så skicka mig ett pM så vi kommer vidare

mvh

sladd
Hificonsult AB
,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/12/05 :  12:29:06  Show Profile Send matson a Private Message
Dual-mono är alltså meningslöst? Njaaa

"Fjärrsnurret" måste vara någon slags världsrekord.
Klart att du ska ha en gratis Advantagefjärr. Du har ju ändå betalat för en förstärkare med tillhörande fjärrkontroll och då duger det ju inte med gammal skåpmat.

Mvh
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2003/12/05 :  13:52:47  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

matson:

Är du 100% okunnig alternativt inte satt dig in i ämnet ens 2 minuter? Avstå då hellre från att göra inlägg alls. Det blir ganska meningslöst att besvara frågor från kunder om det skall komma pajasar och prata om "dual mono" och försöka sänka nivån i tråden.

Dual mono är något helt annat och en Thor är inte dual mono med vare sig 1, 2 eller 3 (!)trafo!


Om servicen att svara kunder på forumet ej är önskvärd så slutar jag gärna med det.


mvh

sladd
Hificonsult AB

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000