Author |
Topic |
|
musiclover
Member
345 Posts |
Posted - 2003/12/03 : 17:05:23
|
Vilken är eran Topp-Lista över de 10 bästa skivorna genom tiderna? |
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2003/12/03 : 17:43:29
|
Taget rakt ut minnet säger jag (utan rangordning) Kiss: Alive Mötley Crue: Too Fast For Love KSMB: Rika Barn Leka Bäst Ebba Grön: Kärlek Och Uppror Guns And Roses: Appetite For Destruction Bob Dylan: Blood On The Tracks Alice Cooper: Welcome To My Nightmare Sex Pistols: Never Mind The Bollocks Wasp: Wasp Ozzy: Diary Of A Madman
|
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
JonasQ
Member
73 Posts |
Posted - 2003/12/03 : 19:40:55
|
En sådan lista varierar ju från vecka till vecka! Men ok, just nu, utan inbördes ordning:
Bob Dylan - Blonde on Blonde
Beatles - Seargent Pepper's Heart Club Band
Rolling Stones - Sticky Fingers
Pink Floyd - wish You where Here
The Clash - The Clash
Radiohead - Ok Computer
Bruce Springsteen - Welcome To Asbury Park N.J.
Marvin Gaye - Let's Bring it On
U2 - Achtung Baby
Steely Dan - Gaucho
Oj, vad svårt det var! Jag skulle lätt kunna skapa fem listor på raken och inte kunna välja mellan dem. Vi borde skapa en 50 i topp vid något tillfälle. För övrigt tycker jag att kalenderbitarsysslor som denna är perfekt lämpade för Forumet. Mer nördiga, roliga saker!
JonasQ |
"Vidskepelse för otur med sig" |
Edited by - JonasQ on 2003/12/04 10:52:40 |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 00:21:08
|
Nirvana-Nevermind
Oasis-What´s the story? (morning glory)
Radiohead-OK computer
Pearl Jam-Ten
Tool-Aeinema
Tool-Lateralus
A Perfect Circle-13 step
Coldplay-Parachutes
The Strokes-Is this it?
Kent-Hagnesta Hills
Plus några till....
|
|
|
gudmundsson
Member
166 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 00:27:47
|
Dessa är väl dom som jag skulle plocka ut så här på rak arm.
Moby - Play Depeche Mode - Ultra Tori Amos - Little earthquakes Heather Nova - Oyster Tori Amos - Under the pink Beth Orton - Daybreaker Portishead - Dummy Nick Drake - Five leafs left U2 - War Air - Moon Safari
10:an får väl vara alla andra skivor Får komplettera vid ett senare tillfälle.
Hur kunde jag missa Air?! |
Edited by - gudmundsson on 2003/12/04 15:26:55 |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 01:37:55
|
Rolling Stones - Exile on main street
Sen kommer flera andra Stones + alla andra bra sivor. |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
JonasQ
Member
73 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 10:54:06
|
quote: Rolling Stones - Exile on main street
Sen kommer flera andra Stones + alla andra bra sivor.
Detta är väl lite för slappt? Tio i topp var det, inget annat!
|
"Vidskepelse för otur med sig" |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 11:41:47
|
Hm svårt.
1. Selling england by the pound: Genesis 2. Foxtrot 3. Be serious: Phil Collins 4. 4: Peter Gabriel 5: So: Peter GAbriel 6. Logos live: Tangerine dream 7. Tangram: Tangerine dream 8. Force Majoure: Tangerine dream 9. 3: Peter Gabriel 10 Face Valou: Phil Collins
|
Min fotosida på flickr
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 13:52:14
|
Utan inbördes ordning, min högst personliga lista:
Nick Cave&Bad Seeds-Murder Ballads R.E.M-Automatic for the people Underworld-Dubnobasswithmyheadman Aimme Mann- Bachelour nr. 5 Sheryl Crow-Globe Sessions John Lennon-Imagine Natalie Merchant-Tigerlily Prodigy-Music for the Jilted Generation Poe-Haunted Beatles-Sgt. Peper Miles Davis-Kind of Blue
Dessutom så finns det ju rätt många klassiska stycken (Chopins 2 och Rachamninivovs 2 Pianokonserter, Debussy Reverie, Mozart 20&21 pianokonsert+pianostycken av Chopin, Schumann, Schubert m.m.) , men det kanske inte räknas som "skivor"?
|
|
|
JohanH
Member
74 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 15:13:11
|
Skivor jag inte vill vara utan, men jag vet inte om det är de 10 bästa. Det kanske är samma sak, här är de iaf:
Nirvana - Nevermind Green Day - Dookie Bruce Springsteen - Nebraska Alanis Morissette - Jagged Little Pill Björk - Debut Metallica - Metallica( black album) Sheryl Crow - Globe Sessions Steve Earle - Guitar Town Tracy Chapman - Tracy Chapman (första skivan) Guns N Roses - Appetite for Destruction
|
/JohanH
"Life is to short for bad Hifi" |
|
|
NtR
Member
680 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 17:40:45
|
Setting sons, The Jam Give ém enough Rope, The clash London Calling, the Clash Your love and other lies, Buddy Miller Exit O, Steve Earle Late for the sky, Jackson Browne Nobody´s heroes, Stiff Little Fingers Born to run, Springsteen Men without women, Little Steven Del Rio tx, Radney Foster |
Nicke the Rocker |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 23:04:24
|
R.E.M. - Life's Rich Pageant U2 - War U2 - Boy R.E.M. - Green Beatles - Revolver Jan Johansson - Jazz på svenska Jimi Hendrix - Electric Ladyland John Coltrane - Blue Train The Who - Live at Leeds Midnight Oil - Diesel and Dust |
|
|
bubblebobble
Member
119 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 23:47:54
|
De skivor jag kommer på nu är följande:
1. Jan Johansson: Jazz på svenska (En otroligt vacker skiva som jag aldrig tröttnar på. Min pappa fick mig att upptäcka Jan Johansson när jag var ca. 15 år gammal. Jag spelade "Visa från Utanmyra" på hans begravning 1997). 2. Keith Jarret: The Köln concert (Otroligt vacker pianomusik. Nästan i klass med skivan ovan). 3. U2: The Joshua tree (Den skiva jag lyssnat allra mest på. Kan fortfarande få tårar i ögonen när jag hör "With or without you"). 4. Kraftwerk: Autobahn (Mycket bra skiva som jag upptäckte ett antal decennier för sent). 5. Beatles: Sgt Pepper's lonely heart club band (En av de första cd-skivorna jag köpte. Det var väl med den här skivan som allt började, eller?). 6. Jakob Hellman: Och stora havet(...eller vad den heter). (Jag håller med Nöjesguiden om att detta är den bästa svenska popskivan någonsin. Fantastiska texter av en genialisk artist. Den blir aldrig omodern). 7. Deep Purple: Machine Head (Spelades flitigt under ett antal år. "Highway star" är den ultimata låten att köta bil till). 8. Nirvana: Nevermind (Härlig skiva som påminner mig om gymnasietiden) 9. Slade: Slade Alive! (Om jag hade en tidsmaskin och fick åka tillbaka till början av 70-talet så är det den här konserten jag skulle gå på... Ingen tvekan!). 10. Hmmm... svårt! Vet ej vilken skiva jag ska välja... Kanske Alice Cooper's "Billion dollar babies" (skivan som i mitten av 80-talet fick mig att inse att Alice Cooper inte bara var en försupen fjant. Den fick mig även att börja lyssna på 70-talsrock), kanske något nyare som t ex Chemical Brother's "Exit planet dust", Air's "Moon safari" eller något med finska Pan sonic...
Detta är skivor som jag har spelat otroligt mycket och egentligen aldrig tröttnat helt på, även om det ibland gått något eller några år mellan lyssningarna. Det är väl de skivorna jag skulle plocka ut om jag bara fick behålla en handfull av alla de skivorna jag har.
Tilläggas kan att jag precis upptäckt Frank Zappa. Jag köpte ca. 25 begagnade Zappa-skivor (20 kr styck!) som jag håller på att lyssna igenom. Jag misstänker att han kommer att hamna på listan om några veckor. /Mats |
|
|
|
Topic |
|