HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Byt elektrolyter för fasen!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/12/03 :  09:32:32  Show Profile Send bassman a Private Message
Har ni lite äldre elektronik, från 80-talet t.ex., som är av bra kvalitet, men som låter lite trött, p.g.a. ålder, så är ett byte av elektrolyterna att rekommendera.
Har själv precis avslutat uppfräschning av 3 förstärkare från denna period, och kan bara konstatera att burkarna är som nya.
Från ett muggigt, trist och avslaget ljud till ett transparent, kraftfullt och följsamt dito. Oj, oj, oj.
Klart värt besväret.
Man behöver inte alltid köpa nya grejor.

Det låter bättre med helrör på bänken

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/12/03 :  18:05:15  Show Profile Send time a Private Message
Bra idé, ska prova på ett par gamla QUAD 33, den ena är trött men inte den andre...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/12/03 :  19:31:35  Show Profile Send Zombie a Private Message
Gör underverk med det mesta i gammal stereoväg, sätt ett par mindre kondingar paralellt också, 1uF och 0,047uF...och ta bort förförstärkarnas kopplingskondingar...
Till 303:an finns det nya bättre trissor också, och ett kit att förbättra nätdelen. En bekant har tagit bort någon form av begränsningskrets också (för ESL), nu kan 303:an andas igen säger han...
Mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/03 :  20:14:33  Show Profile Send mace a Private Message
Tjohooo Precis vad jag skall göra i dagarna, en av 'kondnigarna'(kan inte nog om detta för att kunna säga/skriva kondning utan att känna mig falsk)har börjat läcka lite vitt fluff Har nu lyckats samla på mig följande:
4* 50v470uf
4* 50v100uf
4* 50v22uf
Elna Simlic för montering på kretskorten.

4* 63v6800uf för 'utsteget'
Samwha.

Väntar på:
4* 100v4700uf
tror det är präktiga Rifa

(Ja!, det är två stycken 303'or - en/högtalarpar)

Har problem med att hitta de små på 1 & 0.1uf eftersom jag inte riktigt vet vad jag skall titta efter
Har dessa på väg från RS
414-7614 PHE 426 Metallised Polypropylene +105°C 250v0.1uf
414-7737 PHE 426 Metallised Polypropylene +105°C 250v1uf

Hoppas dessa inte är helt fel???? Bör jag kanske skippa de på 0.1uf och köra med 0.47uf istället?

Jag har 'stulit' en del info från http://www.net-audio.co.uk/quad303caps.html + från en god vän

Hoppas på ett ljud som inte är sämre och att jag lungt kan luta mig tillbaka i vetskapen att det är färska saker innanför skalet (mer än man kan säga om pannskalet)

Kör ju själv med 2par 57ór stackade, och det äldre paret (brons) har inte fabriksmonterade 'clamp boards' som håller det under 33v in (!?!) medans de svarta har det monterat från fabrik.
Ljudskillnad???!!! tja om vi bortser från att de har olika ålder mm mm mm så låter nog de äldre (utan) klarare och trevligare

Kul med folk som vet om sätt att hålla/gjuta nytt liv i Quads 3-serie


oops såg att det var0.047uf?!? då kanske det är ok med 0.1
M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2003/12/03 20:16:47
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/12/03 :  21:08:00  Show Profile Send Zombie a Private Message
Kolla killen i Hong Kong som säljer högkvalitetskondingar billigt...
http://hk.geocities.com/wkchenghk2000/orderformEng.htm
Uppgradering? http://www.zerogain.com/forum/showthread.php?threadid=47
Nya trissor? http://www.tcaas.btinternet.co.uk/jlhtrans.htm
0,1uF och 0,047uF är nog ingen större skillnad...men ju färre kondingar desto bättre. Tänker du parallellkoppla de stora utgångskondingarna?
Har du tips att dela med dig?
Mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2003/12/03 21:30:14
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/03 :  22:07:47  Show Profile Send mace a Private Message
Jag delar med mig av allt jag vet(?) fattar inte hälften av vad vänner säger ibland, men jag frågar o skriver ner oftast

Helfina länkar TACK Min gode vän som är Quad-fantast, nu nya grejer bara, rekomenderade mig att prova med en rackare på 1uf på på ALLA kondensatorerna Så jag tänker prova med 1uf på både nätdelskond. och utgångskond. (heter det nätdel och utgångsdel på Svedalska?) Om inte Du anser att det fins ngt skäl att avstå

Jag är ju inte riktigt haj på vad dom liksom gör förutom att de skall reagera snabbare på högre frekvenser eller ngt sådant

Har egentligen aldrig behövt röra 303'orna, dom bara går o går men jag använder inte 33'an längre

Här är en länk till en snubbe på yahoogroups quadhifi som har provat mods till 33'an från netaudio.
http://www.zerogain.com/forum/showthread.php?s=&threadid=47
Edit; Den länken hade du visst redan

SåLänge.
M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2003/12/03 22:27:42
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/03 :  22:40:25  Show Profile Send mace a Private Message
Arghhh Hade jag köpt silmic 4*50v22 + 4*50v100 i Hong Kong så hade jag betalt £3.72 istället för £14.20 (portot är otroligt nog ung. detsamma)

synd att han inte hade några 100v4700uf

Nu vet jag

Tack

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/12/03 :  23:09:26  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hej!
Jo, han är billig...säljer inte Svalander stora kondingar?
Har du tänkt på att sätta schottkydioder i graetzbryggan? lite mindre grus i maskineriet

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/03 :  23:47:38  Show Profile Send mace a Private Message
Finemang, skall kolla med Svalander om vännen dröjer för länge

''schottkydioder i graetzbryggan'' Nu skall vi se, diod.....en så'n där grej som lyseri ordet LED!?! Brygga vet jag oxå vad det är

Om det nu inte var så att min Kinesiska faktiskt är bättre än mina elektronik kunskaper, så skulle jag säga att det hela är som Kinesiska för mig

Förklara gärna Gillar inte grus Om jag ändå inte fattar så kan min vän desto meeeeeer.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/04 :  00:09:08  Show Profile Send mace a Private Message
Zombie, läs här och learnt to speak Bristle
så kan du lägga till Sve/Bris/Sve

Thaat lbe gurt lush like!

Awlrite me lovurr?
M

Gratislektion

-We bist du me lovurr? How do You do?
- ouarr, I bist goud! How do You do!


mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/12/04 :  08:42:41  Show Profile Send Zombie a Private Message
Låter som min lärare i elkraftteknik, islänning: roturr, moturrr, staturrr

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/04 :  09:39:48  Show Profile Send mace a Private Message

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/12/05 :  22:23:27  Show Profile Send time a Private Message
Vet ni nåt mer om de där trissorna till 303 ? Det kan vara idé även om det inte är rör ! Tror nog inte storleken på kondingarna har så stor betydelse, har upplevt att det låter bättre med mindre kondingar faktiskt av någon anledning. Tycker nog man ska byta även om de funkar, de ruttnar ur med tiden i alla fall

Lämnat forumet
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/05 :  22:29:43  Show Profile Send mace a Private Message
sitter o löder just nu men har stött på hjärnpatrull Se: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23051

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000