HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 S1/cdfix
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2002/09/06 :  09:56:07  Show Profile Send x2000 a Private Message
hej
på min cd-fix kan man inte se hur lång tid det är kvar på låten,
jag antar att det är samma på alla fixar,
vilket är väldigt dumt , jag menar att veta hur lång tid som gott är inte lika viktigt, tycker jag
använder man inte nå't från sony i fixen och på sonys apparater kan man ju se hur lång tid som återstår (går det att modda)
till frågan: hur är det med S1:an


mvh

x200

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/09/06 :  10:00:57  Show Profile Send B Peter a Private Message
Du skulle ha skaffat en Linn Karik istället

Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2002/09/06 :  10:27:17  Show Profile Send x2000 a Private Message
hej

vad är linn karik för nå't
är det nåt jag kan tillsätta min cdfix med

mvh



x200

Edited by - x2000 on 2002/09/06 10:29:11
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2002/09/06 :  10:31:39  Show Profile Send AKA a Private Message
Nix, det är en lirare!
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/09/06 :  10:35:19  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Det enda man får uta av en Linn Karik är att foten börjar stampa.
Det är det enda den är till för!


//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/09/06 :  11:10:21  Show Profile Send drgreen a Private Message
Vilka höjdarsvar, vackert grabbar... Han skulle nog kunnat köpt en Sony för en tusenlapp och oxå fått ett hörlursuttag på köpet förrutom remaining time...
Jag har en S1 men kommer just nu inte ihåg med 100% säkerhet hur det är men har för mej att det inte går att få fram remaining time..ska kolla när jag kommer hem.

Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/09/06 :  11:30:09  Show Profile Send B Peter a Private Message
Nåja, allvarligt talat så kan det vara praktiskt med de funktioner som X2000 efterlyser. De råkar finnas i min Karik cd-spelare. Få se nu om jag minns rätt vilka olika displayer man kan välja på: a) vilket spår som spelas och vilken del av detta spår b) hur lång tid en låt har spelats c) hur lång tid av hela skivan som spelats d) hur lång tid som är kvar av en låt e) hur lång tid som är kvar av hela skivan.

Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/09/06 :  11:46:52  Show Profile Send markku a Private Message
Jag hadde en kritisk dialog me BDG beträffande funtionerna till Cdfixens fjärr. Jag ville vid sidan av återstående tid också ha numerisk styrning till track 20+ så där.

Tyvärr är jag inte 100% säker, om "amputering" av dessa funktioner har ägdt rum i själva spelaren eller endast på fjärren. Hur som helst, rätt länge sedan gick jag rundt med tanken att köpa fjärr till Sony som reservdel, med test innan betalning givetvis.

What is is, what is not, is possible. - Blixa Bargeld
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/09/06 :  12:45:07  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
quote:
Originally posted by B Peter

Du skulle ha skaffat en Linn Karik istället





Har jag haft. Inte tillräckligt bra. Tom nya Ikemi har det jobbigt på viktiga parametrar mot en fix.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/09/06 :  12:49:51  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Kul egentligen. Jag tycker funktionerna räcker mer än väl. Den absolut mest onödiga funktion som finns på en cdspelare måste vara "random". Skulle det vara kul att inte veta vilken nästa låt är???

FÖrstår inte riktigt vitsen med att se när låten skall ta slut heller men så brukar jag märka det ändå . OBS: Skämt

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/09/06 :  13:39:34  Show Profile Send B Peter a Private Message
OK då Dan

Eftersom det här här en CDFix-tråd så är jag nog inte alltför mycket utanför ämnet om jag ber dig om lite mer detaljer. Jag har aldrig lyssnat på cdfix (eller S1), vad är det du gillar hos denna musikmässigt som du inte fick i din Karik och som inte finns hos Ikemi? Det viktigaste för mitt lyssnande är att musiken engagerar, att den hålls ihop och att det svänger när det ska svänga. 3-dimensionalitet är mindre viktigt (det får man i.o.f.s. till en del från en Karik också med lämpliga tweak). Jag har senaste modellen av Karik, dvs den bästa.

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/09/06 :  14:41:58  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Jag har hemma en CdFix atm. Den har ett Lugnt och öppet ljud... väldigt bra klang.. fint mellanregister och topp.. sisådär i de nedre registren. Den har inte lika bra dynamik som en Vincent Cd-S3.. och inte heller den tyngden. Djupet och bredden/3D är helt ok. CdFixen har mycket lättare för krångliga massiva musik stycken än Cd-S3an... aka när massor av instrument plingar på en gång. Brusnivån känns lägre än Cd-S3an också. Musikaliteten är också ok.. dock har jag hört bättre. Så länge man inte har en S1a jämte den så briljerar den totalt.. S1an är MYCKET bättre dock... på alla parametrar.. lite "smal" i basen iof.

Jag har aldrig hört en Ikemi.. så jag kan inte jämföra med en sådan. Tänkte jag kunde ge dig min version hur en Cdfix låter iaf.. en kort sådan.. *smiles*

Ang smal i basen (S1an).. så är det inget man retar sig på. Kanske tom är så att det är andra spelare som boostar basen..




Edited by - Neodynium on 2002/09/06 16:07:20
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/09/06 :  15:19:04  Show Profile Send B Peter a Private Message
Tack Neodynium!

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/09/06 :  16:08:32  Show Profile Send Neodynium a Private Message
quote:
Originally posted by B Peter

Tack Neodynium!






Np..=)



Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/09/06 :  16:49:00  Show Profile Send drgreen a Private Message
Som varandes S1 ägare tänkte jag svara lite på min inställning till musiklyssnande som svar på B Peters fråga.
Det finns många parametrar som har betydelse: Klangen har stor betydelse, att instrumenten låter som riktiga instrument och inte gjorda i en synt…att inte ljudet är färgat av t.ex lådljud eller låter ”digitalt” eller att det har en färgning av t.ex en dålig metalldome i diskanten. Att saker (detaljer) saknas gör oftast mindre…
Den s.k 3D återgivningen är inte heller en parameter jag fäster allt för stor vikt vid, det handlar ganska ofta om högtalaruppställning och rumsakustik inte om cd spelare tycker jag (skillnader finns ju men är relativt små). Att t.ex cd spelare skulle skilja ssk mkt i sin förmåga att återge rytm tycker jag inte..jag kan få foten att gunga i takt till klockradion kl 6.30 på morgonen om bara musiken är den rätta..däremot kan olika utrustnig göra att man känner sej olika delaktig i musiken. Intressant förresten vad Harry Pearson skriver i sista ”The Absolute Sound” :”These are the bubblebrains who say that a component has ”rhythm”, a physical impossibility of course. A piece of audio gear either allows the timing and rythm of the music to come through unimpeded or it does not. This has to do with the coherency of its reproduction of phase relations, and with the lack of cellulite bulges in its bass and midbass limbs.”
Kanske Linn fixar detta? S1:an har alltid lyckats engagera mej i musiken i min anläggning. Nej vad jag kan få fram så får fram så hittar jag ingen remaining time på S1an heller..men det stör iofs inte mej. Advantage känns lite tunn i basen men mer förstärkarna än S1an.


Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2002/09/06 :  19:01:41  Show Profile Send x2000 a Private Message
hej

tack för svaret på min fråga
även om det tog 12 inlägg innan det dök upp
det där hur spelare låter tror jag är lite subjektivt
jag tycker det största problemet är att hitta skivor med bra ljud
självklart måste man även gilla musiken eller ...
mvh

x200
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2002/09/06 :  22:37:56  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Jag blir bara stressad av en "count down". Lugnet infinner sig när jag släcker displayen.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2002/09/06 :  23:49:26  Show Profile Send Saro a Private Message
linn-folket har talat.

är det inte så att linn-folket är inlurade in någon form av falsk kvalite?

tycker jag iaf.

MVH Samuel Rönnqwist

Leg. HiFi Gu
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/09/07 :  00:29:06  Show Profile Send Nagra a Private Message
Varför ska man släcka displayen, är det för att det ska mysigt??
jag kan släcka den på min Sony, men inga förbättringar hörs...



enrich life through technology
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/09/07 :  00:41:29  Show Profile Send markku a Private Message
Nagra,

Har du Valhalla i huset? Det gäller att investera....

What is is, what is not, is possible. - Blixa Bargeld
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/09/07 :  01:32:45  Show Profile Send Nagra a Private Message
Valhalla...det finns värre har jag sett...

enrich life through technology
Go to Top of Page

Gaddad
Member

126 Posts

Posted - 2002/09/07 :  11:03:50  Show Profile Send Gaddad a Private Message
quote:
Originally posted by Nagra

Valhalla...det finns värre har jag sett...

enrich life through technology



vet inte om det är värre, men på audioasylum så skrivs det flitigt om silversmith i jämförelse med valhalla. Vet inte om de kablarna finns i sverige?

Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/09/07 :  12:37:22  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
quote:
Originally posted by B Peter

OK då Dan

Eftersom det här här en CDFix-tråd så är jag nog inte alltför mycket utanför ämnet om jag ber dig om lite mer detaljer. Jag har aldrig lyssnat på cdfix (eller S1), vad är det du gillar hos denna musikmässigt som du inte fick i din Karik och som inte finns hos Ikemi? Det viktigaste för mitt lyssnande är att musiken engagerar, att den hålls ihop och att det svänger när det ska svänga. 3-dimensionalitet är mindre viktigt (det får man i.o.f.s. till en del från en Karik också med lämpliga tweak). Jag har senaste modellen av Karik, dvs den bästa.





Hej!
Enligt mig så är fixen betydligt tydligare i framför allt dom övre registren. Den återger instrument betydligt mer verklighetstroget. Dessutom spelar fixen med mera pondus. Jag tycker musiken liksom flyter bättre med fixen.

Däremot inte sagt att Karik är dålig. Den är tajt och som du säger kan "svänga" riktigt bra. Det jag mest hade emot den är att den kändes platt, alltså ljudbilden var liksom ihopkrympt. Där är nya Ikemi bättre. Kan man leva med den sk "plattheten" så är Karik en bra spelare, och visst är slädmekaniken underbar

Jag är väl färdig om en vecka eller så med testet mellan Ikemi, cdfix och AA. Riktigt kul och jag kan redan nu säga att alla spelarna har "pros and cons"

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2002/09/07 :  18:49:43  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Kan man köra en CDFix rakt in i slutsteget och kontrollera volymen via fjärren?

Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/09/07 :  18:51:11  Show Profile Send s.m.f a Private Message
quote:
Originally posted by Dan

Kan man köra en CDFix rakt in i slutsteget och kontrollera volymen via fjärren?




Nej

s.m.f forever
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000